טיפוסים של לילה? אתם פחות יעילים בעבודה

אם אתם ינשופי לילה, יקל עליכם לדעת שמחקר חדש מצא כי זו נטייה טבעית של השעון הביולוגי שלכם. עם זאת, עלולות להיות לכך השפעות לא טובות על יום העבודה שלכם. כל הפרטים בכתבה

כתבה פרסומית כתבת חסות



יש אנשים המכריזים על עצמם כאנשי בוקר, המשכימים מוקדם ללא כל מאמץ והולכים לישון מוקדם בערב. לעומתם, ינשופי לילה נוטים ללכת לישון מאוחר בלילה, ואם מתאפשר להם, גם להשכים מאוחר בבוקר.


מחקרי עבר הראו כי ינשופי לילה עלולים להתמודד עם סיכונים בריאותיים לאור הקצב היומי שלהם. זה כולל בין היתר נטייה לתזונה לא מאוזנת, שעלולה בשלב מסוים להגביר את הסיכון לבעיות מטבוליות כגון סוכרת.


כעת, מחקר חדש של אוניברסיטת ברמינגהם, אנגליה, שהתפרסם בכתב העת SLEEP, מצא כיצד דפוסי פעילות מוחם של אנשי הלילה שונה מאלו של אנשי הבוקר. כמו כן, המחקר מדגיש כיצד הבדלים אלו עלולים להשפיע על חייהם ועל רמות הפרודוקטיביות שלהם בעולם שמתעורר מוקדם.



קראו עוד: מעובר ועד לכוכב הים: 9 תנוחות שינה שיחשפו את מצבכם הבריאותי 



פעילות מוחית בינשופי לילה

ישנם אנשים רבים המתמודדים בכל בוקר כדי לספק ביצועים טובים בעבודה או בלימודים בשעות שלא מתאימות להן באופן טבעי. 


במחקר זה השתתפו 38 אנשים בריאים אשר חולקו לשתי קבוצות: 16 משתתפים שהם אנשי בוקר, 22 שהם ינשופי לילה. החלוקה התבססה על רמות המלטונין ומחזוריות הקורטיזול של המשתתפים - שני הורמונים המשפיעים על מחזורי השינה והערות שלנו.


החוקרים עקבו אחר דפוסי השינה והערות של המשתתפים, והמשתתפים מלאו שאלונים על כך. בממוצע, ינשופי לילה הלכו לישון ב-2:30 לפנות בוקר והתעוררו ב-10:15 בבוקר.


כדי להעריך דפוסי פעילות מוחית, המשתתפים גם עברו בדיקת MRI, כמו גם מבחנים שונים בשעות שונות של היום, כדי לבדוק כיצד מחזורי השינה-ערות שלהם השפיעו על תפקודם היומיומי.




המחקר מצא: קיימים הבדלי בין דפוסי הפעילות המוחית של ינשופי הלילה ושל אנשי הבוקר




החוקרים הבחינו בהבדלים בדפוסי הפעילות המוחית בין שתי הקבוצות: ינשופי הלילה היו בעלי קישוריות (קשרים בין אזורים במוח) מוחית נמוכה באזורים במוח הקשורים לשמירה על מצב תודעה. הם קישרו תוצאות אלו לטווחים קצרים יותר של תשומת לב, כמו גם לתגובה איטית ולרמות אנרגיה נמוכות יותר.


אנשי הבוקר הראו ביצועים ומהירות תגובה טובים יותר במהלך המשימות שניתנו להם בבוקר. הם גם העידו על עצמם כעל הרבה פחות ישנוניים בזמן זה. 


באופן צפוי, ינשופי הלילה היו בעלי הביצועים הטובים ביותר והיו בעלי זמני התגובה המהירה ביותר בסביבות 20:00 בערב. עם זאת, גם בזמן זה שבו הם היו בשיא שלהם, הם לא הצליחו יותר מאנשי הבוקר. עובדה זו מצביעה על כך שלאורך היום (8:00 בבוקר ועד 20:00 בערב) קישורית מוחית של מצב מנוחה בינשופי לילה מזיקה לפרודוקטיביות שלהם.



ציפיות חברתיות גמישות יותר

למעשה נוצר מעין מצב של ג'ט לג בקרב ינשופי  הלילה, מה שעלול להשפיע על רווחתם בטווח הארוך. חוסר ההתאמה בין השעון הביולוגי שלהם לשעון של החברה - תופעה שחווים כשיש ג'ט לג - הוא הבעיה הנפוצה בקרב ינשופי לילה שמנסים לעבוד יום עבודה רגיל.


זהו המחקר הראשון המציג מנגנון עצבי פנימי פוטנציאלי מאחורי ינשופי הלילה, שאולי מתמודדים עם חסרונות קוגניטיביים מאחר שעליהם להשתלב ולהתאים את עצמם בלית ברירה למגבלות הללו.


אם יום עבודה טיפוסי מתקיים בשעות 9:00-17:00, בקרב אנשי הלילה שעות הבוקר עלולות לא להיות אפקטיביות במיוחד. ועל כן, החוקרים לא שוללים כי חברות צריכות לבחון את המבנה הארגוני שלהם, בעיקר את שעות העבודה וכיצד להתאים אותן לצרכים האישיים של העובדים. גמישות כזו עשויה לגרום לאנשי הלילה להיות פרודוקטיביים יותר, כמו גם לעזור להם לשמור על בריאותם. 





פורומים, הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בעיות שינה בגיל 80 פלוס י.כ 23/11/2019 16:10
  • שלום. לאבא שלי, בן 80 פלוס, עם בריאות תקינה בסה"כ, יש הפרעות שינה. לאחרונה הוא יכול להרדם רק על ידי כדור שינה (הוא ניסה סטילנוקס ואמביין) וגם הם מספיקים לכ5 שעות בלבד ומשאירים אותו עייף בהמשך היום. הוא ניסה גם דיקור ואלפא סטים וגם ניסה מלטונין (בהמלצה של מעבדת שינה), ללא הועיל. אשמח להמלצה לכיוון נוסף, טיפול אלטרנטיבי שיכול לעזור, מומחה מומלץ וכו'

  • + הוסף תגובה
התמכרות לכדורי שינה אבי 30/10/2019 17:39
  • שלום, אבא שלי בן 58, מעשן ועובד בעבודה פיזית מאומצת. לאחרונה התחילו לו תופעות של התכווצויות וכאבי שרירים, חוסר תיאבון, מתח נפשי, מחשבות טורדניות ודיכאוניות ואף התקפי חרדה. אבי נוטל כדורי שינה מסוג בונדרומין כבר כמה שנים והגיע למינון של כדור וחצי לפני שנת צהריים ועוד כדור וחצי לפני השינה בלילה (סהכ 3 ביום). עם נטילת הכדורים התסמינים פוחתים משמעותית ולכן אנחנו חושדים שמדובר בתופעות לוואי של שימוש ממושך בכדורי שינה והתמכרות אליהם. האם אכן יש קשר בין הדברים? איך אפשר להיגמל מההתמכרות לכדורי השינה? האם ישנם תחליפים טבעיים מוכחים שיכולים להקל על התהליך? (מאוד מטרידה את אבא שלי המחשבה של להפסיק לקחת את הכדורים ולחזור למצב בו לא היה ישן בלילות)

  • + הוסף תגובה
למישהו יש ניסיון עם כדורי שינה מהדור החדש? ארנון47 23/11/2019 00:33
  • הובא לידיעתי שיש היום כדורי שינה מדור חדש שלא משבשים את תהליכי או שלבי השינה הטבעיים ובעצם מאפשרים לישון שינה איכותית ותקינה. במידה מדובר במידע אמין, הייתי שמח לקרוא הסבר מלומד אודות כדורי השינה הללו... וכמובן לדעת מהם שמותיהם? והאם הם ניתנים בישראל? כמו כן, אודה לכל מי שיוכל לכתוב על ניסיונו האישי עם כדורי שינה מהדור החדש ומבקש לציין את שם הכדור שעזר לו ומינון אם אפשר. תודה. sleeplessness.org.il

  • + הוסף תגובה
שינה לא רצופה אורן 10/11/2019 11:14
  • שלום שמי אורן ואני כבן 40, מזה כחודשיים השינה שלי היא לא רצופה (התחיל בבת אחת בלילה אחד). לרב מתעורר אחריי מספר שעות ו מתקשה להירדם שוב או נרדם שוב לכמה שעות ומתעורר שוב. ישנם לילות שאני ישן בהם בין 3 ל 4 ש׳ רצוףת ואחרים שאני מתעורר בממוצע כל שעתיים. הייתי אצל הרופא אשר נתן לי מרשם ל מלטונין לשבועיים הקרובים ואני תוהה האם ישנו צורך בבדיקות דם ואם כן מה הן? והאם הדבר יכול להצביע על משהו יותר אחר וחוסר השינה הוא רק הסימפטום של זה? בתודה אורן

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!