//

טיפוסים של לילה? אתם פחות יעילים בעבודה

אם אתם ינשופי לילה, יקל עליכם לדעת שמחקר חדש מצא כי זו נטייה טבעית של השעון הביולוגי שלכם. עם זאת, עלולות להיות לכך השפעות לא טובות על יום העבודה שלכם. כל הפרטים בכתבה
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 25/09/2019



יש אנשים המכריזים על עצמם כאנשי בוקר, המשכימים מוקדם ללא כל מאמץ והולכים לישון מוקדם בערב. לעומתם, ינשופי לילה נוטים ללכת לישון מאוחר בלילה, ואם מתאפשר להם, גם להשכים מאוחר בבוקר.


מחקרי עבר הראו כי ינשופי לילה עלולים להתמודד עם סיכונים בריאותיים לאור הקצב היומי שלהם. זה כולל בין היתר נטייה לתזונה לא מאוזנת, שעלולה בשלב מסוים להגביר את הסיכון לבעיות מטבוליות כגון סוכרת.


כעת, מחקר חדש של אוניברסיטת ברמינגהם, אנגליה, שהתפרסם בכתב העת SLEEP, מצא כיצד דפוסי פעילות מוחם של אנשי הלילה שונה מאלו של אנשי הבוקר. כמו כן, המחקר מדגיש כיצד הבדלים אלו עלולים להשפיע על חייהם ועל רמות הפרודוקטיביות שלהם בעולם שמתעורר מוקדם.



קראו עוד: מעובר ועד לכוכב הים: 9 תנוחות שינה שיחשפו את מצבכם הבריאותי 



פעילות מוחית בינשופי לילה

ישנם אנשים רבים המתמודדים בכל בוקר כדי לספק ביצועים טובים בעבודה או בלימודים בשעות שלא מתאימות להן באופן טבעי. 


במחקר זה השתתפו 38 אנשים בריאים אשר חולקו לשתי קבוצות: 16 משתתפים שהם אנשי בוקר, 22 שהם ינשופי לילה. החלוקה התבססה על רמות המלטונין ומחזוריות הקורטיזול של המשתתפים - שני הורמונים המשפיעים על מחזורי השינה והערות שלנו.


החוקרים עקבו אחר דפוסי השינה והערות של המשתתפים, והמשתתפים מלאו שאלונים על כך. בממוצע, ינשופי לילה הלכו לישון ב-2:30 לפנות בוקר והתעוררו ב-10:15 בבוקר.


כדי להעריך דפוסי פעילות מוחית, המשתתפים גם עברו בדיקת MRI, כמו גם מבחנים שונים בשעות שונות של היום, כדי לבדוק כיצד מחזורי השינה-ערות שלהם השפיעו על תפקודם היומיומי.




המחקר מצא: קיימים הבדלי בין דפוסי הפעילות המוחית של ינשופי הלילה ושל אנשי הבוקר




החוקרים הבחינו בהבדלים בדפוסי הפעילות המוחית בין שתי הקבוצות: ינשופי הלילה היו בעלי קישוריות (קשרים בין אזורים במוח) מוחית נמוכה באזורים במוח הקשורים לשמירה על מצב תודעה. הם קישרו תוצאות אלו לטווחים קצרים יותר של תשומת לב, כמו גם לתגובה איטית ולרמות אנרגיה נמוכות יותר.


אנשי הבוקר הראו ביצועים ומהירות תגובה טובים יותר במהלך המשימות שניתנו להם בבוקר. הם גם העידו על עצמם כעל הרבה פחות ישנוניים בזמן זה. 


באופן צפוי, ינשופי הלילה היו בעלי הביצועים הטובים ביותר והיו בעלי זמני התגובה המהירה ביותר בסביבות 20:00 בערב. עם זאת, גם בזמן זה שבו הם היו בשיא שלהם, הם לא הצליחו יותר מאנשי הבוקר. עובדה זו מצביעה על כך שלאורך היום (8:00 בבוקר ועד 20:00 בערב) קישורית מוחית של מצב מנוחה בינשופי לילה מזיקה לפרודוקטיביות שלהם.



ציפיות חברתיות גמישות יותר

למעשה נוצר מעין מצב של ג'ט לג בקרב ינשופי  הלילה, מה שעלול להשפיע על רווחתם בטווח הארוך. חוסר ההתאמה בין השעון הביולוגי שלהם לשעון של החברה - תופעה שחווים כשיש ג'ט לג - הוא הבעיה הנפוצה בקרב ינשופי לילה שמנסים לעבוד יום עבודה רגיל.


זהו המחקר הראשון המציג מנגנון עצבי פנימי פוטנציאלי מאחורי ינשופי הלילה, שאולי מתמודדים עם חסרונות קוגניטיביים מאחר שעליהם להשתלב ולהתאים את עצמם בלית ברירה למגבלות הללו.


אם יום עבודה טיפוסי מתקיים בשעות 9:00-17:00, בקרב אנשי הלילה שעות הבוקר עלולות לא להיות אפקטיביות במיוחד. ועל כן, החוקרים לא שוללים כי חברות צריכות לבחון את המבנה הארגוני שלהם, בעיקר את שעות העבודה וכיצד להתאים אותן לצרכים האישיים של העובדים. גמישות כזו עשויה לגרום לאנשי הלילה להיות פרודוקטיביים יותר, כמו גם לעזור להם לשמור על בריאותם. 





פורומים הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
פרוטיאזין להפרעות שינה. שגב 21/03/2017 11:34
  • לד"ר דליה שלום. בן67 . סובל שנים רבות מהפרעות שינה,השתמשתי כמעט בכל הכדורים נגד הפרעות,גם בתוספת סירקדין שגרם לתופעות לוואי קשות, כתוצאה מנטילה ממושכת של כדורי שינה סובל מירידה קשה מאוד בזיכרון והפרעה בדיבור . ניסיתי לעבור במדורג מ-וואבן לצמח ה-וולריאן, ואף הוספתי ויטמיני B וזה לא עזר. עברתי לכדור בשם פרוטיאזין 25 מ"ג(של כצט) המיועד לגירודים ואלרגיות, ואכן זה 3 לילות אני ישן טוב,אבל סובל במהלך היום ממעט ישנוניות,מעט חוסר שווי משקל בתוספת כאבים והתכווצות שרירים שהולכים ומתמעטים מידי יום,יש לציין שהשינה עם פרוטיאזין טובה, ארוכה ועמוקה מהקסנקס וה-וואבן,הכדור גם מוריד מעט מלחץ הדם. שאלותי הם:- א.האם אפשר להמשיך עם הפרוטיזאין זמן ממושך?, ב.האם גם הפרוטיאזין ממכר?, ג.האם יש מצב שהגוף יתרגל ואצטרך להעלות במינון?? ד. האם גם הפרוטיאזין עלול לפגוע בזיכרון? תודה.

  • + הוסף תגובה
פרוטיאזין להפרעות שינה. דר' דליה שכטר-עמיר 21/03/2017 23:10
  • איני רושמת תרופה זו כטיפול בהפרעות שינה ולכן אני מציעה לדון עם הרופא שהמליץ לך על טיפול זה בכל השאלות שהעלית. לילה טוב.

  • + הוסף תגובה
פרוטיאזין להפרעות שינה-המשך. שגב 22/03/2017 14:17
  • את הפרוטיאזין רשם לי רופא עור כשהיו לי גירודים בכל הגוף,מאחר ולקחתי אותו ביחד עם כדור הקסנקס להפרעות שינה סבלתי מתופעות לוואי קשות של נמנום וכמעט שינה לאורך היום ומיד הפסקתי. עקב סבל רב מכדורי הקסנקס/ואבן(פגיעה קשה בזיכרון)חיפשתי אחר פתרון אחר,ניסיונות עם צמח הוולריאן בתוספת מגנזיום וויטמיני B לא הצליח, נתקלתי בכתבה בה מצוטט ד"ר דגן מנהל המעבדה להפרעות שינה בבי"ח וולפסון בה הוא אומר שגם כדורים נגד אלרגיה וגירודים יכולה לעזור בהפרעות שינה. חזרתי וניסיתי את הפרוטיאזין ללא שום תרופה אחרת ובינתיים זה מצליח,התחלתי עם כדור של 25 מ"ג,זה 3 לילות אני משתמש בחצי כדור והלילה אפילו ישנתי כמעט-8 שעות. בכדורי הקסנקס/ואבן הייתה בעיה נוספת שאם הייתה יקיצה באמצע הלילה-הלכה לה השינה, בטיפול בפרוטיאזין גם אם מתעורר פעמיים בלילה,חוזר ונרדם מיד. ויתרון נוסף-בכל פעם שניסיתי להיגמל מהקסנקס ע"י כדורים ותוספות אחרים סבלתי מתופעות גמילה כמו הזעות לילה והתכווצויות שרירים, עם הפרוטיאזין אין הזעות ומעט ההתכווציות הולכות ונחלשות, לכן אני שואל אם אפשר להמשיך עם הפרוטיאזין זמן רב ומה תופעות הלוואי שעלולות לצוץ??.

  • + הוסף תגובה
תשובה דר' דליה שכטר-עמיר 22/03/2017 18:56
  • כמו שעניתי כבר - איני רושמת תרופה זו לשינה. יש תרופות אחרות שהן נגזרת של תרופה נגד אלרגיה והן נועדו לטיפול ב הפרעות שינה (דוקסילאמין). תופעות לוואי אפשריות רבות למדי.. כוללות דופק מהיר, בחילות והקאות, ליקוי בקואורדינציה ועוד ועוד. לדעתי לא מומלץ לאורך זמן. בברכה,

  • + הוסף תגובה
פרוטאיזין שגב 22/03/2017 19:29
פרוטיאזין ניר 21/07/2020 01:42
  • גם אני השתמשתי בעבר בפרוטיאזין ככדור שינה אך לצערי בשלב מסויים הוא הפסיק להשפיע ונאלצתי לנסות תרופות אחרות להשראת שינה. לדעתי אם זה מתאים לך תמשיך כך.

  • + הוסף תגובה
קפיצות שינה ללה 05/11/2018 15:49
  • היי אני בת 42 ולוקחת סרוקסט באופן קבוע מגיל 25. ביומיים האחרונים אני לא מצליחה להרדם בלילה. אני מאוד עייפה אבל בכל פעם שאני כמעט נרדמת הגוף קופץ ומעיר אותי ואז חוזר חלילה. אתמול בלילה לא הצלחתי לישון בכל פעם שנרדמתי באותה שניה התעוררתי. מה יכולה להיות הסיבה לזה... מיותר לצייח שהדבר מכניס אותי לסטרס ושלהתעוררויות הרבות גם מתלווה חרדה לא נעימה . תודה

  • + הוסף תגובה
קפיצות שינה ליאורורו 30/05/2020 12:49
  • היי ללה, גם לי זה התחיל לקרות בימים האחרונים. האם זה עבר לך? איך התמודדת? אשמח לשמוע בבקשה.

  • + הוסף תגובה
שינה עמוקה מדי גל 26/04/2020 10:07
  • שלום, שמי גל ואני בת 30. אני הולכת לישון בשעות סבירות אך האם אתעורר תמיד נשארת שאלה פתוחה. אני שמה שעון מעורר, הרבה, בקולי קולות ולא מתעוררת. אני יכולה להירדם ב11 ולהתעורר באחת בצהריים. שוב, אני בת 30. יש לי מטרות, עבודה,הישגים. אני מפסידה עבודה ובאמת בדרך להשתגע. האם יש איזה תופעה רפואית שמסבירה את העניין? אודה לעזרתכם.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!