ערסל במקום מיטה: מחקר חדש מצא שנדנוד משפר את איכות השינה

האם כדאי לעבור לישון בערסלים? ממחקר חדש עולה כי תנועה איטית ורפטטיבית משפרת את איכות השינה ועוזרת בהתגבשות הזיכרון

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 12/05/2019


כפי שכבר ידוע, שינה איכותית באורך של 7-8 שעות בלילה, הכרחית לבריאות שלנו. מחלות רבות, בהן מחלות קרדיווסקולריות, השמנה ולחץ דם גבוה, הן רק חלק מהסיכונים הכרוכים בשינה לקויה.


ההמלצות לאנשים הסובלים מהפרעות שינה כוללות מגוון שינויים באורח החיים, כגון ללכת לישון באותה השעה בכל לילה, להתעורר באותה השעה בכל בוקר, לבלות פחות מול המסכים לפני השינה ועוד. אך מעבר להמלצות אלו, מחקר חדש מציע כעת משהו נוסף שיכול לשפר את איכות השינה: נדנוד עדין מצד לצד, גם בקרב מבוגרים.


המחקר החדש, שהוא שיתוף פעולה של 3 אוניברסיטאות משוויץ ופורסם בכתב העת Current Biology, בדק את ההשפעות של תנועות עדינות ורפטטיביות על איכות השינה בקרב מבוגרים צעירים ועכברים.



קראו עוד: פריצת דרך במחקר על אינסומניה: מדענים זיהו 5 סוגים של נדודי שינה 



ההשפעה של נדנוד על המוח

המחקר בחן 18 משתתפים בריאים ועקב אחריהם במשך 2 לילות. החוקרים תיעדו את קצבי הנשימות ופעימות הלב של המשתתפים והשתמשו בבדיקת EEG (אא"ג) כדי לרשום את הפעילות החשמלית במוח.


בלילה הראשון המשתתפים ישנו על מיטה זזה, בלילה השני הם ישנו על מיטה יציבה. החוקרים שמו לב כי למרות שהמשתתפים ישנו טוב בשני הלילות, הם נרדמו מהר יותר כאשר היו במיטה המתנדנדת. בנוסף, היו להם זמני שינה עמוקה ארוכים יותר ופחות יקיצות קטנטנות, גורם שלעיתים קרובות קשור לאיכות שינה ירודה.


לאחר מכן, החוקרים בדקו האם התנועה העדינה השפיעה גם על התגבשות הזיכרון (קונסולידציה). לצורך כך, המשתתפים עברו מבחני זיכרון שבהם היה עליהם ללמוד זוגות של מילים בערב ולזכור אותם בבוקר למחרת. גם כאן, מצב של תנועה היה יעיל והתוצאות של המבחנים היו טובות יותר אחרי לילה של תנועה, בהשוואה ללילה במיטה יציבה.


החוקרים רואים בתוצאות אלו תולדה של שינה עמוקה המשפיעה על פעילות גלי המוח, וטוענים שנדנוד עדין עוזר בסנכרון הפעילות המוחית על פני רשתות מוחיות הנקראות thalamocortical-cortical, שלהן תפקיד חשוב בשינה עמוקה ובבניית זיכרון. 




לא רק הימנעות ממסכים לפני ההירדמות: מחקר חדש מצא כי נדנוד עדין מצד לצד עשוי לשפר את איכות השינה 



גירוי וסטיבולרי הוא המפתח

ניסוי נוסף נעשה גם בעכברים. החוקרים נדנדו את כלובי המכרסמים במהלך שנתם, והדבר סייע להם להירדם מהר יותר ולישון במשך זמן ארוך יותר. עם זאת, שלא כמו בניסוי אצל בני האדם, השינה לא הייתה עמוקה או איכותית יותר.


לטענת החוקרים, ייתכן כי השפעות הנדנוד בשינה קשורות למערכת הוסטיבולרית, מערכת שיווי המשקל. מערכת שיווי המשקל כוללת איברים חושיים באוזן הפנימית, היא מזהה תנועה וכבידה ויוזמת בעצמה תנועות לשמירה על איזון ואוריינטציה. 


לצורך הניסוי השני, החוקרים השתמשו בשתי קבוצות של עכברים לשינה עם נדנוד: קבוצה אחת עם עכברים שהמערכות הוסטיבולריות שלהם הופרעו על ידי איברים שאינם מתפקדים באוזן הפנימית; קבוצה שנייה היא קבוצת ביקורת. 


שלא כמו בקבוצת הביקורת, העכברים בקבוצה הראשונה, עם מערכת וסטיבולרית לא תקינה, לא נהנו מכל השפעה של הנדנוד במהלך השינה. החוקרים טוענים כי ככל הנראה גירוי וסטיבולרי במהלך הנדנוד פועל על רשתות עצביות האחראיות על תנודות מוחיות מסוימות במהלך השינה.


בעתיד הקרוב מתכננים החוקרים להשתמש בטכניקות מדויקות נוספות כגון אופטוגנטיקה, לצורך מעקב אחר פעילות עצבית כדי פענח את הנוירונים ואת המבנים שמקבלים גירוי מהאברים הוסטיבולרים לפני העברתם למבני מעגל השינה.


בנוסף, מיפוי בין שתי המערכות יאפשר לפתח גישות לטיפול באנשים הסובלים מנדודי שינה ומהפרעות במצבי הרוח, כמו גם באנשים מבוגרים הסובלים לעיתים קרובות מהפרעות שינה וזיכרון.   




פורום הפרעות שינה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • הצטברות רוק
  • מיקה
  • 28/04/2019 16:47
  • שלום, אני בת 31 ובזמן האחרון יש לי כל כמה לילות התקפה של הצטברות של רוק בפה ותחושה של טמפרטורה גבוהה יותר של הרוק. אני בולעת והוא מצטבר תוך שניה מחדש ורק אחרי כמה לגימות של מים זה נרגע. זה מלווה בתחושה של צורך להקיא אבל בלי הקאה.לפעמים גם מלווה בכאב בטן לא קיצוני. מה זה יכול להיות? זה קורה לי רק בלילה ומעיר אותי. תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • גמילה מכדור שינה וסימפטומים
  • לי
  • 28/04/2019 12:29
  • הי לאחר לידה שניה סבלתי מחרידות והפרעות שינה קשות. זה קרה גם לאחר לידה ראשונה. טופלתי בין היתר באימובן מספר חודשים. התחלתי בליווי רופאה תהליך גמילה לאחר שראיתי כי השינה התייצבה ומצבי טוב יותר. התהליך עבר טוב עד לשלב הסופי. שבוע יומיים מאז ההפסקה הסופית ( לאחר שירשתי בהדרגה) וכמעט כל יום יש לי בעיה להרדם במשך שעות.האם זה נורמלי? מה מומלץ במצב שכזה?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • רעידות לאחר שינה
  • דור
  • 27/04/2019 18:28
  • שלום, אני בת 29 ולעיתים (די רחוקות) קורה לי שלאחר שינה קצרה, בדר"כ שינה על הבטן, אני מתעוררת וכל הגוף שלי רועד בטירוף, בעיקר פלג גוף עליון כולל הידיים. הרעידות הן ממש מעין ויברציה של הגוף ואני מרגישה גם את המיטה רוטטת בעדינות מתחתיי כתוצאה מהרטט של הגוף שלי. בזמן הרעד אני מרגישה שהדפיקות לב שלי מהירות בצורה בלתי רגילה שגם אחרי ספורט אני לא מגיעה לדפיקות כאלו מהירות. הרעד נפסק בערך לאחר דקה או לאחר שאני משנה תנוחה וקמה מהמיטה. האם נורמלי שדבר כזה קורה? לגשת להתייעץ עם רופא המשפחה?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר בועז לב ד"ר בועז לב
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ