ערסל במקום מיטה: מחקר חדש מצא שנדנוד משפר את איכות השינה

האם כדאי לעבור לישון בערסלים? ממחקר חדש עולה כי תנועה איטית ורפטטיבית משפרת את איכות השינה ועוזרת בהתגבשות הזיכרון
כתבה פרסומית כתבת חסות



כפי שכבר ידוע, שינה איכותית באורך של 7-8 שעות בלילה, הכרחית לבריאות שלנו. מחלות רבות, בהן מחלות קרדיווסקולריות, השמנה ולחץ דם גבוה, הן רק חלק מהסיכונים הכרוכים בשינה לקויה.


ההמלצות לאנשים הסובלים מהפרעות שינה כוללות מגוון שינויים באורח החיים, כגון ללכת לישון באותה השעה בכל לילה, להתעורר באותה השעה בכל בוקר, לבלות פחות מול המסכים לפני השינה ועוד. אך מעבר להמלצות אלו, מחקר חדש מציע כעת משהו נוסף שיכול לשפר את איכות השינה: נדנוד עדין מצד לצד, גם בקרב מבוגרים.


המחקר החדש, שהוא שיתוף פעולה של 3 אוניברסיטאות משוויץ ופורסם בכתב העת Current Biology, בדק את ההשפעות של תנועות עדינות ורפטטיביות על איכות השינה בקרב מבוגרים צעירים ועכברים.



קראו עוד: פריצת דרך במחקר על אינסומניה: מדענים זיהו 5 סוגים של נדודי שינה 



ההשפעה של נדנוד על המוח

המחקר בחן 18 משתתפים בריאים ועקב אחריהם במשך 2 לילות. החוקרים תיעדו את קצבי הנשימות ופעימות הלב של המשתתפים והשתמשו בבדיקת EEG (אא"ג) כדי לרשום את הפעילות החשמלית במוח.


בלילה הראשון המשתתפים ישנו על מיטה זזה, בלילה השני הם ישנו על מיטה יציבה. החוקרים שמו לב כי למרות שהמשתתפים ישנו טוב בשני הלילות, הם נרדמו מהר יותר כאשר היו במיטה המתנדנדת. בנוסף, היו להם זמני שינה עמוקה ארוכים יותר ופחות יקיצות קטנטנות, גורם שלעיתים קרובות קשור לאיכות שינה ירודה.


לאחר מכן, החוקרים בדקו האם התנועה העדינה השפיעה גם על התגבשות הזיכרון (קונסולידציה). לצורך כך, המשתתפים עברו מבחני זיכרון שבהם היה עליהם ללמוד זוגות של מילים בערב ולזכור אותם בבוקר למחרת. גם כאן, מצב של תנועה היה יעיל והתוצאות של המבחנים היו טובות יותר אחרי לילה של תנועה, בהשוואה ללילה במיטה יציבה.


החוקרים רואים בתוצאות אלו תולדה של שינה עמוקה המשפיעה על פעילות גלי המוח, וטוענים שנדנוד עדין עוזר בסנכרון הפעילות המוחית על פני רשתות מוחיות הנקראות thalamocortical-cortical, שלהן תפקיד חשוב בשינה עמוקה ובבניית זיכרון. 




לא רק הימנעות ממסכים לפני ההירדמות: מחקר חדש מצא כי נדנוד עדין מצד לצד עשוי לשפר את איכות השינה 



גירוי וסטיבולרי הוא המפתח

ניסוי נוסף נעשה גם בעכברים. החוקרים נדנדו את כלובי המכרסמים במהלך שנתם, והדבר סייע להם להירדם מהר יותר ולישון במשך זמן ארוך יותר. עם זאת, שלא כמו בניסוי אצל בני האדם, השינה לא הייתה עמוקה או איכותית יותר.


לטענת החוקרים, ייתכן כי השפעות הנדנוד בשינה קשורות למערכת הוסטיבולרית, מערכת שיווי המשקל. מערכת שיווי המשקל כוללת איברים חושיים באוזן הפנימית, היא מזהה תנועה וכבידה ויוזמת בעצמה תנועות לשמירה על איזון ואוריינטציה. 


לצורך הניסוי השני, החוקרים השתמשו בשתי קבוצות של עכברים לשינה עם נדנוד: קבוצה אחת עם עכברים שהמערכות הוסטיבולריות שלהם הופרעו על ידי איברים שאינם מתפקדים באוזן הפנימית; קבוצה שנייה היא קבוצת ביקורת. 


שלא כמו בקבוצת הביקורת, העכברים בקבוצה הראשונה, עם מערכת וסטיבולרית לא תקינה, לא נהנו מכל השפעה של הנדנוד במהלך השינה. החוקרים טוענים כי ככל הנראה גירוי וסטיבולרי במהלך הנדנוד פועל על רשתות עצביות האחראיות על תנודות מוחיות מסוימות במהלך השינה.


בעתיד הקרוב מתכננים החוקרים להשתמש בטכניקות מדויקות נוספות כגון אופטוגנטיקה, לצורך מעקב אחר פעילות עצבית כדי פענח את הנוירונים ואת המבנים שמקבלים גירוי מהאברים הוסטיבולרים לפני העברתם למבני מעגל השינה.


בנוסף, מיפוי בין שתי המערכות יאפשר לפתח גישות לטיפול באנשים הסובלים מנדודי שינה ומהפרעות במצבי הרוח, כמו גם באנשים מבוגרים הסובלים לעיתים קרובות מהפרעות שינה וזיכרון.   




פורומים הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
פרוטיאזין להפרעות שינה. שגב 21/03/2017 11:34
  • לד"ר דליה שלום. בן67 . סובל שנים רבות מהפרעות שינה,השתמשתי כמעט בכל הכדורים נגד הפרעות,גם בתוספת סירקדין שגרם לתופעות לוואי קשות, כתוצאה מנטילה ממושכת של כדורי שינה סובל מירידה קשה מאוד בזיכרון והפרעה בדיבור . ניסיתי לעבור במדורג מ-וואבן לצמח ה-וולריאן, ואף הוספתי ויטמיני B וזה לא עזר. עברתי לכדור בשם פרוטיאזין 25 מ"ג(של כצט) המיועד לגירודים ואלרגיות, ואכן זה 3 לילות אני ישן טוב,אבל סובל במהלך היום ממעט ישנוניות,מעט חוסר שווי משקל בתוספת כאבים והתכווצות שרירים שהולכים ומתמעטים מידי יום,יש לציין שהשינה עם פרוטיאזין טובה, ארוכה ועמוקה מהקסנקס וה-וואבן,הכדור גם מוריד מעט מלחץ הדם. שאלותי הם:- א.האם אפשר להמשיך עם הפרוטיזאין זמן ממושך?, ב.האם גם הפרוטיאזין ממכר?, ג.האם יש מצב שהגוף יתרגל ואצטרך להעלות במינון?? ד. האם גם הפרוטיאזין עלול לפגוע בזיכרון? תודה.

  • + הוסף תגובה
פרוטיאזין להפרעות שינה. דר' דליה שכטר-עמיר 21/03/2017 23:10
  • איני רושמת תרופה זו כטיפול בהפרעות שינה ולכן אני מציעה לדון עם הרופא שהמליץ לך על טיפול זה בכל השאלות שהעלית. לילה טוב.

  • + הוסף תגובה
פרוטיאזין להפרעות שינה-המשך. שגב 22/03/2017 14:17
  • את הפרוטיאזין רשם לי רופא עור כשהיו לי גירודים בכל הגוף,מאחר ולקחתי אותו ביחד עם כדור הקסנקס להפרעות שינה סבלתי מתופעות לוואי קשות של נמנום וכמעט שינה לאורך היום ומיד הפסקתי. עקב סבל רב מכדורי הקסנקס/ואבן(פגיעה קשה בזיכרון)חיפשתי אחר פתרון אחר,ניסיונות עם צמח הוולריאן בתוספת מגנזיום וויטמיני B לא הצליח, נתקלתי בכתבה בה מצוטט ד"ר דגן מנהל המעבדה להפרעות שינה בבי"ח וולפסון בה הוא אומר שגם כדורים נגד אלרגיה וגירודים יכולה לעזור בהפרעות שינה. חזרתי וניסיתי את הפרוטיאזין ללא שום תרופה אחרת ובינתיים זה מצליח,התחלתי עם כדור של 25 מ"ג,זה 3 לילות אני משתמש בחצי כדור והלילה אפילו ישנתי כמעט-8 שעות. בכדורי הקסנקס/ואבן הייתה בעיה נוספת שאם הייתה יקיצה באמצע הלילה-הלכה לה השינה, בטיפול בפרוטיאזין גם אם מתעורר פעמיים בלילה,חוזר ונרדם מיד. ויתרון נוסף-בכל פעם שניסיתי להיגמל מהקסנקס ע"י כדורים ותוספות אחרים סבלתי מתופעות גמילה כמו הזעות לילה והתכווצויות שרירים, עם הפרוטיאזין אין הזעות ומעט ההתכווציות הולכות ונחלשות, לכן אני שואל אם אפשר להמשיך עם הפרוטיאזין זמן רב ומה תופעות הלוואי שעלולות לצוץ??.

  • + הוסף תגובה
תשובה דר' דליה שכטר-עמיר 22/03/2017 18:56
  • כמו שעניתי כבר - איני רושמת תרופה זו לשינה. יש תרופות אחרות שהן נגזרת של תרופה נגד אלרגיה והן נועדו לטיפול ב הפרעות שינה (דוקסילאמין). תופעות לוואי אפשריות רבות למדי.. כוללות דופק מהיר, בחילות והקאות, ליקוי בקואורדינציה ועוד ועוד. לדעתי לא מומלץ לאורך זמן. בברכה,

  • + הוסף תגובה
פרוטאיזין שגב 22/03/2017 19:29
פרוטיאזין ניר 21/07/2020 01:42
  • גם אני השתמשתי בעבר בפרוטיאזין ככדור שינה אך לצערי בשלב מסויים הוא הפסיק להשפיע ונאלצתי לנסות תרופות אחרות להשראת שינה. לדעתי אם זה מתאים לך תמשיך כך.

  • + הוסף תגובה
קפיצות שינה ללה 05/11/2018 15:49
  • היי אני בת 42 ולוקחת סרוקסט באופן קבוע מגיל 25. ביומיים האחרונים אני לא מצליחה להרדם בלילה. אני מאוד עייפה אבל בכל פעם שאני כמעט נרדמת הגוף קופץ ומעיר אותי ואז חוזר חלילה. אתמול בלילה לא הצלחתי לישון בכל פעם שנרדמתי באותה שניה התעוררתי. מה יכולה להיות הסיבה לזה... מיותר לצייח שהדבר מכניס אותי לסטרס ושלהתעוררויות הרבות גם מתלווה חרדה לא נעימה . תודה

  • + הוסף תגובה
קפיצות שינה ליאורורו 30/05/2020 12:49
  • היי ללה, גם לי זה התחיל לקרות בימים האחרונים. האם זה עבר לך? איך התמודדת? אשמח לשמוע בבקשה.

  • + הוסף תגובה
שינה עמוקה מדי גל 26/04/2020 10:07
  • שלום, שמי גל ואני בת 30. אני הולכת לישון בשעות סבירות אך האם אתעורר תמיד נשארת שאלה פתוחה. אני שמה שעון מעורר, הרבה, בקולי קולות ולא מתעוררת. אני יכולה להירדם ב11 ולהתעורר באחת בצהריים. שוב, אני בת 30. יש לי מטרות, עבודה,הישגים. אני מפסידה עבודה ובאמת בדרך להשתגע. האם יש איזה תופעה רפואית שמסבירה את העניין? אודה לעזרתכם.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!