האם זה משנה באיזו שעה ביום אתם מתאמנים?

מתי עדיף להתאמן - בבוקר או בערב? שני צוותי מחקר בחנו את השאלה ומצאו כי שעת האימון יכולה להשפיע על יעילותה של הפעילות הגופנית
כתבה פרסומית כתבת חסות



כבר ידוע שהשעון הביולוגי והמטבוליזם שלנו משפיעים אחד על השני. השעון הביולוגי של האדם כולל שינויים גופניים, נפשיים והתנהגותיים במחזוריות של 24 שעות. דפוסים אלו מתפתחים כתגובה לאור ולחושך וקשורים לשעון הביולוגי, אשר עוקב אחר השמש. 


בשני מחקרים חדשים של שני צוותים ממכון ויצמן ומאוניברסיטת קליפורניה (UC) החליטו החוקרים לבדוק כיצד השעה ביום יכולה להשפיע על תגובת הגוף לאימון גופני. לטענת החוקרים, כמעט כל אספקט פיזיולוגי או מטבולי שלנו מונחה על-ידי השעון הביולוגי של הגוף.


מחקרי עבר שנערכו על ידי חוקרים אלו הראו שלפחות מחצית מהמטבוליזם שלנו הוא תהליך ביולוגי המתרחש במהלך היממה ומושפע מהשעון הביולוגי שלנו, ועל כן זה טבעי שפעילות גופנית תהיה אחד הדברים שגם מושפעים מכך.



קראו עוד: פעילות גופנית בשעה זו תעזור לכם עם הג'ט לג 



בדיקה של עכברים באימון

שני המחקרים בדקו שהשעון הביולוגי אכן משחק תפקיד חיוני בדרך שבה הגוף מגיב לתנועות גופניות. למרות שכל אחד מהצוותים בחן סוגים שונים של פעילויות גופניות, הם בסופו של דבר השלימו אחד את השני.


שני הצוותים חקרו את הקשר בין שעת היום וביצוע האימון בעכברים. עכברים הם יצורי לילה ועל כן, כדי להפוך את התוצאות הללו קשורות לבני אדם, החוקרים התמקדו בשלבים הפעילים ובמנוחות במהלך היום של העכברים ולא בשעה.


במחקר הראשון, אשר התפרסם בכתב העת Cell Metabolism, החוקרים השוו את ביצוע הפעילות של העכברים בשעות שונות של היום על-ידי הנחת הליכון בשלב הפעיל שלהם. העכברים הראו ביצועים טובים יותר בשלב מאוחר יותר, זאת אומרת בשעת הערב שלהם. גם רמות האנזים ZMP של העכברים היו גבוהות בערב. ZMP דומה ל- AICAR (5-aminoimidazole-4-carboxamide ribonucleotide), שהוא תרכובת הכרחית למטבוליזם העוזרת בהפעלת מסלולים מטבוליים המובילים לפירוק של גלוקוז וחומצות שומן. 


החוקרים הרחיבו את הממצאים באמצעות אנליזה על 12 בני אדם. באמצעות צריכת חמצן כאמצעי מדידה ליעילות הפעילות הגופנית, הם הסיקו שהמשתתפים גם הראו ביצועים טובים יותר בערב מאשר בבוקר.



ביצועי המשתתפים במחקר באימוני הערב היו טובים יותר מאשר בבוקר




כיצד אימון משפיע על השריר?

במחקר נוסף, החוקרים בחנו את ביצוע העכברים על ההליכון תוך ההתמקדות בשינויים שהאימון ייצר ברקמות השריר שלהם. בדרך זו הם יכלו לחקור את התהליך שמוביל לפירוק הגלוקוז ושריפת השומן. תוצאות מחקר זה פורסו גם הן ב-Cell Metabolism.


הממצאים הראו שהאימון מפעיל חלבון בשם HIF-1α (hypoxia-inducible factor 1-alpha) בדרכים שונות ובשעות שונות של היום. HIF-1α הגיב לשינויים ברמות החמצן שברקמות הגוף באמצעות גירוי של גנים מסוימים.


בהסתמך על הממצאים, החוקרים טוענים כי לאימון גופני יש השפעה מועילה יותר על המטבוליזם בתחילת השלב הפעיל של העכברים, מאשר לקראת הסוף. ואם מתרגמים זאת למקרה של בני אדם – ההשפעה הכי טובה הייתה בשעות הבוקר המאוחרות. 


עם זאת, חשוב לזכור ששני המחקרים עשו שימוש בעכברים וייתכן כי המרת הממצאים אלו לבני אדם עלולה להיות מורכבת יותר, מאחר שדפוסי התנהגות של בני האדם מאוד שונים מאחד לשני: יש טיפוסים של בוקר, אחרים הם טיפוסים של לילה, והנתונים הללו לא נלקחו בחשבון במחקר זה.




פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
לילך צרפתי שי 10/07/2016 12:10
  • שלום ד"ר דולב. ברצוני לקנות את התוסף תזונה שעשוי מהצמח לילך צרפתי.קראתי שהוא ניקרא galega officinalis X או goats rue זה טיפול להורדת סוכר בדם.אודה לך אם תעזור לי. הרבה בריאות שי

  • + הוסף תגובה
אינני מכיר את זה. ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 11/07/2016 11:02
הורדת סוכר בדם סוכרייה 22/02/2020 17:59
  • שלום לדר דולב. איך ניתן להוריד רמת סוכר בדם למישהו שהוא גבולי.98...? תודה

  • + הוסף תגובה
מכשיר אדים מרפאים קורל ארביב 18/02/2020 12:31
  • העם זה עוזר במקרים של הרעלת מתכות כבדות ויכמיקלים

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!