תשישות חום: איך מזהים ומטפלים בתופעת הקיץ הנפוצה?

גל החום כבר ממש כאן והוא צפוי להחמיר: השרב הכבד ששורר בכל רחבי הארץ אמנם מבשר על בואו של הקיץ, אך גם על מספר סכנות בריאותיות. מהי תשישות חום, מה גורם לה, אילו תסמינים יעוררו חשד ואיך ניתן למנוע? התשובות בכתבה שלפניכם

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 29/05/2019


גל החום המדובר כבר כאן וסוף השבוע הזה מסתמן כחם ויבש מתמיד. למרות שהעלייה בטמפרטורות מבשרת על הקיץ שהגיע סוף סוף למחוזותינו, היא טומנת בחובה סכנות בריאותיות שונות, בהן גם תשישות חום: מה קורה לגוף שלנו במצבים של תשישות חום, אילו תסמינים יעוררו חשד וכיצד ניתן למנוע? המידע שחשוב שתכירו.



מהי תשישות חום?

תשישות חום מתפתחת במצבים בהם הגוף הופך מיובש והוא אינו מסוגל לווסת את הטמפרטורה הפנימית שלו. במצב תקין, הגוף מצליח להיפטר מעודפי החום באמצעות הפרשת זיעה. כאשר מזג האוויר חם מהרגיל, יכולת הגוף לקרר את עצמו באמצעות פעולת ההזעה מוגבלת. תשישות חום היא אחת משלושת התסמונות הקשורות במזג האוויר החם, כאשר התכווצות שרירים מחום נחשבת למצב הקל ביותר ומכת חום היא התסמונת החמורה ביותר. הגורמים לתשישות חום כוללים חשיפה לטמפרטורות גבוהות במיוחד ופעילות גופנית מאומצת בימים חמים. ללא טיפול מידי תשישות החום יכולה להחמיר ולהוביל להתפתחות מכת חום שעלולה להוות סכנת חיים. למרבה המזל, תשישות חום ניתנת למניעה.





תשישות חום מתפתחת כאשר יכולת הגוף לווסת את הטמפרטורה הפנימית שלו נפגעת 



מהם התסמינים שעלולים להעיד על תשישות חום?

קיימים מספר תסמינים שיעידו על תשישות חום: 

- דופק חלש ומהיר

- הזעת יתר

- טמפרטורת גוף גבוהה מהרגיל

- חולשת שרירים או התכווצות שרירים

- בחילה וכאבי ראש

- סחרחורות, חיוורון 

- צמרמורות

 - לחץ דם נמוך

 - הקאות

- עצבנות או אגרסיביות

 - פנים אדומות וסמוקות

- נשימה איטית ושטחית




קראו עוד: האם שתיית מים קרים עלולה להזיק לנו?


מה ההבדל בין תשישות חום לבין מכת חום?

בניגוד למכת חום, תשישות חום אינה גורמת לבלבול או מובילה לשינוי במצב ההכרה. בנוסף, ניתן להבדיל בין שני המצבים באמצעות מדידת חום הגוף: תשישות חום לא תוביל לרוב לחום גוף גבוה מ-39 מעלות צלסיוס. מכת חום מסוכנת יותר מאשר תשישות חום והיא עלולה לפגוע בלב, בכליות, בריאות ובכבד ואף להוות סכנת חיים. 




מהם הגורמים שעלולים להביא להתפתחות תשישות חום?

תשישות חום נגרמת לרוב בשל שילוב של מאמץ גופני ומזג אוויר חם מאוד. 

גורמים סיכון נוספים כוללים:

1. הימצאות בסביבה חמה ולחה מאוד

2. עבודה פיזית מאומצת

3. מצבים בריאותיים המעלים את הסיכוי להתייבשות, כמו סוכרת או היפרגליקמיה

4. שימוש בחומרים אסורים וצריכה רבה של אלכוהול

5. עישון

6. מחלות לב

7. גיל: תשישות חום נפוצה יותר בילדים מתחת לגיל 4 שנים, או במבוגרים בעשור השישי ומעלה לחייהם. 


סיבוכים

כאמור, תשישות חום אינה מהווה לרוב מצב מסכן חיים. למרות זאת, ללא טיפול תשישות חום יכולה להתדרדר לכדי מכת חום ולגרום לסיבוכים נוספים, בהם נזק מוחי ואף קריסת איברים. מבין הפגיעות שעלולות להתפתח בשל תשישות חום שאינה מטופלת ניתן למנות פגיעה חמורה בכליות, קריסת כבד ותרדמת (קומה). 





ללא טיפול, תשישות חום יכולה להתדרדר לכדי מכת חום ולגרום לסיבוכים שונים




איך ניתן לטפל?

-  אם אתם חושדים כי אתם סובלים מתשישות חום וחווים אחד או יותר מהתסמינים שתוארו לעיל, מומלץ לנוח בחלל ממוזג. אם אתם נמצאים בטבע מצאו אזור מוצל. 

- מומלץ לשתות מים או שתיה קלה אחרת בלגימות קטנות. חשוב מאוד שלא לצרוך משקאות אלכוהוליים שעלולים לגרום להתייבשות.

-  קירור הגוף באמצעות מקלחת קרירה או הנחת מגבות רטובות על גבי העור, יכול לסייע בהקלה על הסימפטומים האופייניים לתשישות חום. 

- הסירו מגופכם כל פריט ביגוד שאינו הכרחי וודאו כי הבגדים שאתם לובשים רפויים ונושמים. 

אם הטיפול הביתי אינו מוביל לשיפור בתסמינים ובתחושה הכללית, חשוב לפנות לגורם רפואי לשם קבלת טיפול ומניעת הסיבוכים הכרוכים בתשישות חום. 



כיצד ניתן למנוע?

ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות של תשישות חום בעזרת מספר צעדים פשוטים:

1. לבשו בגדים קלים ורפויים

כאשר הטמפרטורות בחוץ עולות מומלץ להצטייד בבגדים שעשויים מבדים קלים ונושמים שלא יפגעו במנגנון הקירור של הגוף. 


2. הגנו על גופכם מפני כוויות שמש

כוויות שמש פוגעות ביכולת הגוף להתקרר. על כן, בימות הקיץ החמים הקפידו להשתמש במקדם הגנה טרם ליציאה מהבית ולהצטייד בכובע רחב שוליים. 


3. צרכו מספיק נוזלים

שתיה מספקת תמנע התייבשות ותסייע לגופכם בתהליך ההזעה. כך, ניתן למנוע את הסיכוי לעלייה קיצונית בטמפרטורת הגוף ולהתפתחות של תשישות חום. 


4. אל תשאירו ילדים במכונית סגורה

למרבה הצער, השארת ילדים ברכב ביום חם מהווה את אחד מהגורמים הנפוצים ביותר למוות כתוצאה מאירועי חום. הקפידו שלא להשאיר את הילדים ברכב, גם לא למספר דקות.


5. הקפידו שלא לבצע פעילות מאומצת בשעות החמות של היום

נסו לתזמן עבודה פיזית או פעילות גופנית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב. אם אתם חייבים לבצע פעילות מאומצת בשעות החמות של היום - הקפידו על שתייה מספקת והפסקות מנוחה במקום מוצל.





הצטרפו לאינדקס הרופאים!