שבועות: מצעד הגבינות הבריאות ביותר

שמנות-רזות, קשות-רכות, עזים-בקר: גבינות מגיעות במגוון גדול של טעמים ומרקמים. לרגל חג השבועות, לפניכם חמשת הגבינות הבריאות ביותר

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 13/06/2019


הערך התזונתי, המרקם וטעמה של גבינה תלוי בשני מרכיבים עיקריים: סוג החלב ממנו מיוצרת הגבינה (בקר, עיזים, כבשים, באפלו וכו') והדרך שבה הגבינה מיוצרת. 


אנשים רבים מודאגים מאחוז השומנים המצוי בגבינה, בעוד אחרים מוטרדים מכמות המלח ו/או הקלוריות המצויים בה. לצד זאת, גבינה עשויה להיות מקור מצוין לחלבון, לסידן ולעוד כמה חומרים מזינים. זאת ועוד, צריכה של גבינות מסוימות אף עשויה לעזור בירידה במשקל ואף למנוע מחלות לב ואוסטאופורוזיס. ובמילים אחרות – ישנן גבינות בריאות יותר מאחרות. אז איזה הן הגבינות הבריאות יותר? מידע על 5 גבינות בכתבה שלפניכם.



1. מוצרלה

מוצרלה אמתית היא גבינה בעלת מרקם רך (ביחס לגבינות קשות), היא לחה מאוד מבפנים וצבעה לבן. במקור, מוצרלה מגיעה מאיטליה ומכינים אותה מחלב בופאלו או בקר.


במוצרלה יש מעט מלח (נתרן) ומעט קלוריות בהשוואה למרבית הגבינות. מוצרלה גם מכילה חיידקים פרוביוטים. מחקרים שנעשו הן על בע"ח והן על בני אדם הראו שפרוביוטיקה עשויה לשפר את בריאות המעי, לשפר את המערכת החיסונית ולהגן על הגוף מפני דלקות.


במחקר משנת 2010 שפורסם בכתב העת British Journal of Nutrition נמצא כי שתייה יומית של 200 מ"ל משקה המכיל את החיידקים המצויים במוצרלה במשך 3 חודשים, הפחית משמעותית את משך הזמן של דלקות במערכת הנשימה בקרב אנשים מבוגרים, בהשוואה לאלו שלא צרכו את המשקה.





2. גבינה כחולה

גבינה כחולה היא גבינה קשה הנעשית מחלב בקר, עזים או כבשים, אשר עוברת תהליך הבחלה (הבשלה) באמצעות תרבית של עובש מסוג פיניציליום. רוקפור היא דוגמה לסוג של גבינה כחולה.


הגבינה הכחולה מתאפיינת בצבע לבן עם כתמים ונימים בצבע כחול או אפור. העובש בו נעשה שימוש בגבינה כחולה מעניק לה ריח ייחודי וטעם חריף. גבינה כחולה נחשבת לבריאה בשל כמויות הסידן הגבוהות שיש בה – יותר מבכל גבינה אחרת.





3. גבינת פטה

פטה היא גבינה רכה יחסית לגבינות קשות, מלוחה, בצבע לבן ומקורה ביוון. במקור, גבינת פטה עשויה מחלב עיזים או כבשים. כשהיא נעשית מחלב כבשים טעמה חריף ומודגש יותר, בעוד שפטה מחלב עיזים עדינה יותר.


מאחר שגבינת פטה מושרית במי מלח כדי לשמור על הטריות שלה, היא עלולה להיות עשירה בנתרן, דבר שאינו בריא כל כך. עם זאת, היא בדרך כלל דלה יותר מבחינה קלורית ממרבית הגבינות, ומכילה חומצה לינולאית CLA, הקשורה לירידה בשומני הגוף ובשיפור העברת השומן והגלוקוז המגיעים מן המזון לתוך תאי הגוף. למעשה, פטה וגבינות נוספות העשויות מחלב כבשים לרוב מכילות יותר CLA מגבינות אחרות.

במחקר משנת 2007, שפורסם ב- International Journal of Obesity, נמצא שבני 40 ומעלה שסבלו מהשמנת יתר וצרכו 3.2 גרם ביום של CLA במשך 6 חודשים, הפחיתו את כמות השומן בגופם באופן משמעותי בהשוואה לאלו שצרכו פלצבו. כך, צריכת מזון המכיל CLA כגון פטה, עשויה לסייע בשיפור הרכב הגוף. 




קראו עוד: אחת ולתמיד: האם חלב בריא לנו או לא?






4. גבינת קוטג'

קוטג' הוא גבינה רכה ולבנה העשויה מחלב פרה ומקורה בארה"ב. גבינת קוטג' בדרך כלל עשירה יותר מגבינות אחרות בחלבון ואינה עשירה בקלוריות. בשל כך, גבינת קוטג' פעמים רבות מומלצת כחלק מתזונה לצורך ירידה במשקל.


שני מחקרים, אחד מ-2012 שפורסם ב-British Journal of Nutrition, ואחר נוסף משנת 2010 שפורסם ב-Obesity, הראו שצריכה של מזון עשיר בחלבון כגון גבינת קוטג' עשויה להעלות את תחושת השובע והמלאות ועוזרת בהפחתת כמות צריכת הקלוריות הכללית, שבתורה עשויה להוביל להפחתה במשקל. 

במחקר משנת 2015 אשר פורסם בכתב העת Appetite נמצא כי צריכה של קוטג' הביאה להרגשת שובע כמו צריכה של חביתה בעלת הרכב תזונתי דומה.




5. גבינת ריקוטה

ריקוטה היא גבינה איטלקית העשויה מחלב פרה, עזים, כבשים או בופאלו. לריקוטה יש מרקם קרמי ופעמים רבות היא מתוארת כגרסה הרזה יותר של גבינת קוטג'.


החלבון המצוי בריקוטה מגיע ברובו ממי הגבינה - חלבון גבינה המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות שבני אדם צריכים לקבל ממזון. מי גבינה נוטים להיספג בקלות והם עשויים לתרום לגדילת שרירים, לעזור בהורדת לחץ דם ולהפחית רמות כולסטרול גבוהות.

מחקר משנת 2010 שפורסם בכתב העת Obesity בחן אנשים הסובלים ממשקל יתר ומצא כי צריכה של 54 גרם חלבון מי גבינה ביום במשך 12 שבועות הפחיתה את רמות לחץ הדם הסיסטולי ב-4% בהשוואה לרמות בתחילת המחקר. עם זאת, המחקר התמקד בתוסף תזונה ולא במוצרי חלב.





פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שינה
  • קליין
  • 17/06/2019 10:01
  • תחחיף לקלונקס
  • יוסף
  • 04/06/2019 23:44
  • שלום אני חולה במחלת מעי דלקטית - דיברטיקוליטיס , ועובד בעבודה מלאת סיכונים פיננסים והחלטות קשות שמצריכות הרבה מחשבה ודאגה לאחרונה אחרי רגילה במעיים אני מרגיש שהמצב הנפשי משפיע על חומרת המחלה ( עצירות , יציאות בתשלומים ) פשוט קושי לנהל איכות חימם סבירה מה לא ניסיתי אנטיביוטיקה לורימקס , תכשירי מנטה להרדעת המעי הרגיז ( שלא אובחנתי בו עדיין , שינוי דיאטתי שעזר לי קצת , אבל מה שהכי עזר לי זה קלונקס , אני משתדל לא לקחת כדור פעם בשבוע או כל פעם שבועות של 2 מ.ג מחשש לפיתוח תלות , האם יש תחליף יותר טבעי למצב הזה , לא חייב טבעי אבל משהו ללא סיכון לסאדיטיב ופיתוח תלות , הבנתי שזה סם קשה שקשה מאוד להיגמל ממנו ואני בחור נורמטיבי עם משפחה וילדים ואחריות . אגב כל זה התפתח בעקבות ניתוח חירום שהמעי התנקב והייתי 12 ימים בבית חולים

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • כאבי ראש 4 חודשים
  • יאיר
  • 27/05/2019 11:38
  • שלום שמי יאיר חייל בן 21 ב 4 חודשים אחרונים אני סובל מכאבי ראש דבר שחא קרה חי בעבר. כאב הראש מתחיל כל יום בצהריים עד דאני הולך לישון. לפני 4 חודשים התחיל לי הכאב למשך חודש ואז הפנו אותי למיון שם עשו לח סיטי שיצא תקין, בדיקת עיניים תקינה ולניורולוג לא היה מה להגיד חוץ מזה שהסיטי והעיניים תקין אז הכל טוב. הכאב חלף למשך חודש וחצי אך חזר לי לפני כשבוע וחצי. אני מתחיל לחשוב שאולי הכאב בגלל תזונה אני שוקל 80 קג ומתאמן די הרבה ולכן צורך 180-190 גרם חלבון ביום+ שיק חלבון האם ייתכן שכמות גדולה של חלבון היא הגורמת לכאבי הראש? או שהשיק חלבון גורם לכאבי הראש? יש לציין שבסוםי שבוע אני צורך פחות חלבון אך עדיין כואב לי אותו הדבר הכאב מתחיל כל יום בצהריים עד שאני הולך לישון באזור העיניים,מצח תודה ויום טןב

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ