שבועות: מצעד הגבינות הבריאות ביותר

שמנות-רזות, קשות-רכות, עזים-בקר: גבינות מגיעות במגוון גדול של טעמים ומרקמים. לרגל חג השבועות, לפניכם חמשת הגבינות הבריאות ביותר

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 13/06/2019


הערך התזונתי, המרקם וטעמה של גבינה תלוי בשני מרכיבים עיקריים: סוג החלב ממנו מיוצרת הגבינה (בקר, עיזים, כבשים, באפלו וכו') והדרך שבה הגבינה מיוצרת. 


אנשים רבים מודאגים מאחוז השומנים המצוי בגבינה, בעוד אחרים מוטרדים מכמות המלח ו/או הקלוריות המצויים בה. לצד זאת, גבינה עשויה להיות מקור מצוין לחלבון, לסידן ולעוד כמה חומרים מזינים. זאת ועוד, צריכה של גבינות מסוימות אף עשויה לעזור בירידה במשקל ואף למנוע מחלות לב ואוסטאופורוזיס. ובמילים אחרות – ישנן גבינות בריאות יותר מאחרות. אז איזה הן הגבינות הבריאות יותר? מידע על 5 גבינות בכתבה שלפניכם.



1. מוצרלה

מוצרלה אמתית היא גבינה בעלת מרקם רך (ביחס לגבינות קשות), היא לחה מאוד מבפנים וצבעה לבן. במקור, מוצרלה מגיעה מאיטליה ומכינים אותה מחלב בופאלו או בקר.


במוצרלה יש מעט מלח (נתרן) ומעט קלוריות בהשוואה למרבית הגבינות. מוצרלה גם מכילה חיידקים פרוביוטים. מחקרים שנעשו הן על בע"ח והן על בני אדם הראו שפרוביוטיקה עשויה לשפר את בריאות המעי, לשפר את המערכת החיסונית ולהגן על הגוף מפני דלקות.


במחקר משנת 2010 שפורסם בכתב העת British Journal of Nutrition נמצא כי שתייה יומית של 200 מ"ל משקה המכיל את החיידקים המצויים במוצרלה במשך 3 חודשים, הפחית משמעותית את משך הזמן של דלקות במערכת הנשימה בקרב אנשים מבוגרים, בהשוואה לאלו שלא צרכו את המשקה.





2. גבינה כחולה

גבינה כחולה היא גבינה קשה הנעשית מחלב בקר, עזים או כבשים, אשר עוברת תהליך הבחלה (הבשלה) באמצעות תרבית של עובש מסוג פיניציליום. רוקפור היא דוגמה לסוג של גבינה כחולה.


הגבינה הכחולה מתאפיינת בצבע לבן עם כתמים ונימים בצבע כחול או אפור. העובש בו נעשה שימוש בגבינה כחולה מעניק לה ריח ייחודי וטעם חריף. גבינה כחולה נחשבת לבריאה בשל כמויות הסידן הגבוהות שיש בה – יותר מבכל גבינה אחרת.





3. גבינת פטה

פטה היא גבינה רכה יחסית לגבינות קשות, מלוחה, בצבע לבן ומקורה ביוון. במקור, גבינת פטה עשויה מחלב עיזים או כבשים. כשהיא נעשית מחלב כבשים טעמה חריף ומודגש יותר, בעוד שפטה מחלב עיזים עדינה יותר.


מאחר שגבינת פטה מושרית במי מלח כדי לשמור על הטריות שלה, היא עלולה להיות עשירה בנתרן, דבר שאינו בריא כל כך. עם זאת, היא בדרך כלל דלה יותר מבחינה קלורית ממרבית הגבינות, ומכילה חומצה לינולאית CLA, הקשורה לירידה בשומני הגוף ובשיפור העברת השומן והגלוקוז המגיעים מן המזון לתוך תאי הגוף. למעשה, פטה וגבינות נוספות העשויות מחלב כבשים לרוב מכילות יותר CLA מגבינות אחרות.

במחקר משנת 2007, שפורסם ב- International Journal of Obesity, נמצא שבני 40 ומעלה שסבלו מהשמנת יתר וצרכו 3.2 גרם ביום של CLA במשך 6 חודשים, הפחיתו את כמות השומן בגופם באופן משמעותי בהשוואה לאלו שצרכו פלצבו. כך, צריכת מזון המכיל CLA כגון פטה, עשויה לסייע בשיפור הרכב הגוף. 




קראו עוד: אחת ולתמיד: האם חלב בריא לנו או לא?






4. גבינת קוטג'

קוטג' הוא גבינה רכה ולבנה העשויה מחלב פרה ומקורה בארה"ב. גבינת קוטג' בדרך כלל עשירה יותר מגבינות אחרות בחלבון ואינה עשירה בקלוריות. בשל כך, גבינת קוטג' פעמים רבות מומלצת כחלק מתזונה לצורך ירידה במשקל.


שני מחקרים, אחד מ-2012 שפורסם ב-British Journal of Nutrition, ואחר נוסף משנת 2010 שפורסם ב-Obesity, הראו שצריכה של מזון עשיר בחלבון כגון גבינת קוטג' עשויה להעלות את תחושת השובע והמלאות ועוזרת בהפחתת כמות צריכת הקלוריות הכללית, שבתורה עשויה להוביל להפחתה במשקל. 

במחקר משנת 2015 אשר פורסם בכתב העת Appetite נמצא כי צריכה של קוטג' הביאה להרגשת שובע כמו צריכה של חביתה בעלת הרכב תזונתי דומה.




5. גבינת ריקוטה

ריקוטה היא גבינה איטלקית העשויה מחלב פרה, עזים, כבשים או בופאלו. לריקוטה יש מרקם קרמי ופעמים רבות היא מתוארת כגרסה הרזה יותר של גבינת קוטג'.


החלבון המצוי בריקוטה מגיע ברובו ממי הגבינה - חלבון גבינה המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות שבני אדם צריכים לקבל ממזון. מי גבינה נוטים להיספג בקלות והם עשויים לתרום לגדילת שרירים, לעזור בהורדת לחץ דם ולהפחית רמות כולסטרול גבוהות.

מחקר משנת 2010 שפורסם בכתב העת Obesity בחן אנשים הסובלים ממשקל יתר ומצא כי צריכה של 54 גרם חלבון מי גבינה ביום במשך 12 שבועות הפחיתה את רמות לחץ הדם הסיסטולי ב-4% בהשוואה לרמות בתחילת המחקר. עם זאת, המחקר התמקד בתוסף תזונה ולא במוצרי חלב.





פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
איך האומגה הזאת של RAY AND TERRY? אבג 06/12/2019 16:07
  • https://transcend.me/products/epa-dha-enteric-mega?_pos=4&_sid=9a6f5a6b0&_ss=r מכירים?

  • + הוסף תגובה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!