שבועות: מצעד הגבינות הבריאות ביותר

שמנות-רזות, קשות-רכות, עזים-בקר: גבינות מגיעות במגוון גדול של טעמים ומרקמים. לרגל חג השבועות, לפניכם חמשת הגבינות הבריאות ביותר
כתבה פרסומית כתבת חסות



הערך התזונתי, המרקם וטעמה של גבינה תלוי בשני מרכיבים עיקריים: סוג החלב ממנו מיוצרת הגבינה (בקר, עיזים, כבשים, באפלו וכו') והדרך שבה הגבינה מיוצרת. 


אנשים רבים מודאגים מאחוז השומנים המצוי בגבינה, בעוד אחרים מוטרדים מכמות המלח ו/או הקלוריות המצויים בה. לצד זאת, גבינה עשויה להיות מקור מצוין לחלבון, לסידן ולעוד כמה חומרים מזינים. זאת ועוד, צריכה של גבינות מסוימות אף עשויה לעזור בירידה במשקל ואף למנוע מחלות לב ואוסטאופורוזיס. ובמילים אחרות – ישנן גבינות בריאות יותר מאחרות. אז איזה הן הגבינות הבריאות יותר? מידע על 5 גבינות בכתבה שלפניכם.



1. מוצרלה

מוצרלה אמתית היא גבינה בעלת מרקם רך (ביחס לגבינות קשות), היא לחה מאוד מבפנים וצבעה לבן. במקור, מוצרלה מגיעה מאיטליה ומכינים אותה מחלב בופאלו או בקר.


במוצרלה יש מעט מלח (נתרן) ומעט קלוריות בהשוואה למרבית הגבינות. מוצרלה גם מכילה חיידקים פרוביוטים. מחקרים שנעשו הן על בע"ח והן על בני אדם הראו שפרוביוטיקה עשויה לשפר את בריאות המעי, לשפר את המערכת החיסונית ולהגן על הגוף מפני דלקות.


במחקר משנת 2010 שפורסם בכתב העת British Journal of Nutrition נמצא כי שתייה יומית של 200 מ"ל משקה המכיל את החיידקים המצויים במוצרלה במשך 3 חודשים, הפחית משמעותית את משך הזמן של דלקות במערכת הנשימה בקרב אנשים מבוגרים, בהשוואה לאלו שלא צרכו את המשקה.





2. גבינה כחולה

גבינה כחולה היא גבינה קשה הנעשית מחלב בקר, עזים או כבשים, אשר עוברת תהליך הבחלה (הבשלה) באמצעות תרבית של עובש מסוג פיניציליום. רוקפור היא דוגמה לסוג של גבינה כחולה.


הגבינה הכחולה מתאפיינת בצבע לבן עם כתמים ונימים בצבע כחול או אפור. העובש בו נעשה שימוש בגבינה כחולה מעניק לה ריח ייחודי וטעם חריף. גבינה כחולה נחשבת לבריאה בשל כמויות הסידן הגבוהות שיש בה – יותר מבכל גבינה אחרת.





3. גבינת פטה

פטה היא גבינה רכה יחסית לגבינות קשות, מלוחה, בצבע לבן ומקורה ביוון. במקור, גבינת פטה עשויה מחלב עיזים או כבשים. כשהיא נעשית מחלב כבשים טעמה חריף ומודגש יותר, בעוד שפטה מחלב עיזים עדינה יותר.


מאחר שגבינת פטה מושרית במי מלח כדי לשמור על הטריות שלה, היא עלולה להיות עשירה בנתרן, דבר שאינו בריא כל כך. עם זאת, היא בדרך כלל דלה יותר מבחינה קלורית ממרבית הגבינות, ומכילה חומצה לינולאית CLA, הקשורה לירידה בשומני הגוף ובשיפור העברת השומן והגלוקוז המגיעים מן המזון לתוך תאי הגוף. למעשה, פטה וגבינות נוספות העשויות מחלב כבשים לרוב מכילות יותר CLA מגבינות אחרות.

במחקר משנת 2007, שפורסם ב- International Journal of Obesity, נמצא שבני 40 ומעלה שסבלו מהשמנת יתר וצרכו 3.2 גרם ביום של CLA במשך 6 חודשים, הפחיתו את כמות השומן בגופם באופן משמעותי בהשוואה לאלו שצרכו פלצבו. כך, צריכת מזון המכיל CLA כגון פטה, עשויה לסייע בשיפור הרכב הגוף. 




קראו עוד: אחת ולתמיד: האם חלב בריא לנו או לא?






4. גבינת קוטג'

קוטג' הוא גבינה רכה ולבנה העשויה מחלב פרה ומקורה בארה"ב. גבינת קוטג' בדרך כלל עשירה יותר מגבינות אחרות בחלבון ואינה עשירה בקלוריות. בשל כך, גבינת קוטג' פעמים רבות מומלצת כחלק מתזונה לצורך ירידה במשקל.


שני מחקרים, אחד מ-2012 שפורסם ב-British Journal of Nutrition, ואחר נוסף משנת 2010 שפורסם ב-Obesity, הראו שצריכה של מזון עשיר בחלבון כגון גבינת קוטג' עשויה להעלות את תחושת השובע והמלאות ועוזרת בהפחתת כמות צריכת הקלוריות הכללית, שבתורה עשויה להוביל להפחתה במשקל. 

במחקר משנת 2015 אשר פורסם בכתב העת Appetite נמצא כי צריכה של קוטג' הביאה להרגשת שובע כמו צריכה של חביתה בעלת הרכב תזונתי דומה.




5. גבינת ריקוטה

ריקוטה היא גבינה איטלקית העשויה מחלב פרה, עזים, כבשים או בופאלו. לריקוטה יש מרקם קרמי ופעמים רבות היא מתוארת כגרסה הרזה יותר של גבינת קוטג'.


החלבון המצוי בריקוטה מגיע ברובו ממי הגבינה - חלבון גבינה המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות שבני אדם צריכים לקבל ממזון. מי גבינה נוטים להיספג בקלות והם עשויים לתרום לגדילת שרירים, לעזור בהורדת לחץ דם ולהפחית רמות כולסטרול גבוהות.

מחקר משנת 2010 שפורסם בכתב העת Obesity בחן אנשים הסובלים ממשקל יתר ומצא כי צריכה של 54 גרם חלבון מי גבינה ביום במשך 12 שבועות הפחיתה את רמות לחץ הדם הסיסטולי ב-4% בהשוואה לרמות בתחילת המחקר. עם זאת, המחקר התמקד בתוסף תזונה ולא במוצרי חלב.





פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ויטמין E אנה 08/02/2017 17:39
  • שלום רב, ברצוני לצרוך ויטמין E באופן זמני, בעקבות טנטון באוזן. יש כל מיני סוגים ושאלתי היא איזה סוג כדאי לצרוך? יש בטיפות שמן יש בכדורים יבשים, וכו', אשמח לעצתך בתודה מראש,

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 12/02/2017 15:25
  • לא כל כך משנה. המינון חשוב יותר מהצורה. אם אין לך לחץ דם גבוה, את יכולה להתחיל עם 400 יב"ל ולעלות. איני יכול לומר עד איזה מינון אפשר להגיע בלי לדבר איתך. אם זה מצליח לעזור, אני מאוד מבקש שתשתפי אותי בחוויתך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E מינון אנה 04/03/2017 18:01
  • שלום ד"ר, רציתי לשאול לגבי מינון, קניתי ויטמין E בכמוסות, על הקופסא כתוב ליטול 2 כדורים ביום עם הארוחה, כמות כל כדור היא 400יחב"ל מהויטמין, סך הכל זה יוצא 800 יחבל, אולם במקומות אחרים קראתי שלא מומלץ ליטול לאורך זמן יותר מ400 יחבל ליום, מה המינון המומלץ לדעתך. בריאה בדרך כלל עם טינטון קל באוזניים

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 04/03/2017 19:18
  • אני מופתע לשמוע שכך מומלץ על המוצר, ומבקש שתבדקי שוב. בכל אופן, ברוב המקרים אין בעיה ליטול 800 יב"ל, אבל איני יכול לתת המלצה טיפולים במסגרת זו.

  • + הוסף תגובה
E אנה 04/03/2017 20:41
  • שלום ד"ר, קראתי שוב..וכך אכן כתוב, כמות הרכיב בכל כמוסה של הויטמין 400 יב"ל, הנחיות שימוש:2 כמוסות ביום עם האוכל. אכן 2 כמומלץ אך לאחר שקראתי הבנתי שזה לא מומלץ. מקווה שלא נעשה נזק, בנטילה ליום אחד של 800 יב"ל. תודה על תגובתך

  • + הוסף תגובה
מינון E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 05/03/2017 08:31
  • מטופלים רבים שלי נוטלים ויטמין E במינון של 800 יב"ל, ובמקרים מסוימים מגיעים אפילו ל-2000 יב"ל.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E טנטון אנה 16/05/2017 18:26
  • שלום רב, אז ביקשת שאשתף אם זה מצליח לעזור... אז ככה, התחלתי את הנטילה לפני בערך שלושה חודשים (בערך התאריך שכתבתי את השאלה) כ400 מ"ג ליום, עם אוכל שומני, לאחר תקופה שאני לא זוכרת כמה...הטנטון עבר לגמרי (אני לא יודעת עד כמה חמור הוא היה אבל הוא היה קיים) אני פשוט לא שמתי לב שהוא עבר פשוט ככה. וכיום הפסקתי את הויטמין בערך שבועיים בלי, ובימים האחרונים הרגשתי שהוא חזר בשתי האוזניים ברמות כאלה ואחרות במהלך היום והלילה...(כנראה שרק שהוא חוזר מרגישים אותו וכשהוא נעלם מתרגלים גם לזה). לשאלתי, רכשתי כעת ויטמין E של חברה אחרת, ואם הקודם עזר לי לבעיה הספציפית הזאת האם כדאי להמשיך לנטול את הויטמין הקודם שנטלתי של חברה אחרת או שאפשר להחליף בין החברות? כמו כן, כתבת שאם אין לי לחץ דם גבוה אפשר להעלות מינון, כשבדקתי לאחרונה לחץ דם הוא היה נמוך מאוד...מה דעתך על כך? שמחתי לשתף בחוויותי..

  • + הוסף תגובה
המשך... אנה 16/05/2017 18:30
תודה! ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 17/05/2017 20:58
  • שמחתי לשמוע. בנוגע לוויטמינים, בדרך כלל כל החברות פחות או יותר מוכרות חומר איכותי, אז ניתן להחליף. אני מעדיף ויטמין E שיש בו גם סלניום, העובר עמו בצורה סינרגסטית. איני חושב שוויטמין E קשור ללחץ דם נמוך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין e לטנטון גליה 26/09/2020 16:25
  • אנה שלום, קראתי על כך שויטמין e עזר לך לטנטון ורציתי לשאול של איזו חברה לקחת והאם הטנטון עבר גם בפעם השניה שהופיע? תודה רבה גליה

  • + הוסף תגובה
לילך צרפתי שי 10/07/2016 12:10
  • שלום ד"ר דולב. ברצוני לקנות את התוסף תזונה שעשוי מהצמח לילך צרפתי.קראתי שהוא ניקרא galega officinalis X או goats rue זה טיפול להורדת סוכר בדם.אודה לך אם תעזור לי. הרבה בריאות שי

  • + הוסף תגובה
אינני מכיר את זה. ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 11/07/2016 11:02
הורדת סוכר בדם סוכרייה 22/02/2020 17:59
  • שלום לדר דולב. איך ניתן להוריד רמת סוכר בדם למישהו שהוא גבולי.98...? תודה

  • + הוסף תגובה
שי שי 22/09/2020 23:36
  • 98 זה גבולי מאוד.יש הרבה מידע על הורדת סוכר באינטרנט. תפחית בעיקר פחממות מלחם.תפא.אורז.עוגות.ממתקים.תאכל ירקות.קטניות.עוף.דגים.מים. ותעשה הרבה ספורט.חתהיה רגוע...הסוכר ירד.

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!