עושים מדיטציה? לרבע מהאנשים זה לא נעים

ממחקר חדש עולה כי למעלה מ-25% מאוכלוסיית האנשים שעושים מדיטציה עברו חוויה פסיכולוגית לא נעימה הקשורה לתרגול, כולל תחושת פחד. פרטים נוספים בכתבה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 13/06/2019


מדיטציה, שכבר מזמן הפכה בעולם המערבי לשיטת תרגול מקובלת, כמעט תמיד מדוברת בהקשרים חיוביים של שיפור הבריאות. אלא שמחקר חדש של הקולג' האוניברסיטאי של לונדון, בשיתוף עם אוניברסיטת וויטן/הרדקה ואוניברסיטת לג'ולבג'נה, סלובניה, טוען שלמעלה מרבע מהאנשים שמתרגלים מדיטציה באופן קבוע עוברים חוויה פסיכולוגית לא נעימה הקשורה לתרגול. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת PLOS ONE.



חוויות פסיכולוגיות לא נעימות במהלך מדיטציה

מן המחקר עולה כי אנשים שהשתתפו בריטריט של מדיטציה (תהליך ארוך יותר הכרוך בהתנתקות מהסביבה המוכרת), אנשים שעשו רק שיטות אחרות של מדיטציה כגון ויפאסנה וקוואן אום, נטו יותר לדווח על חוויה לא נעימה במיוחד בקשורה למדיטציה.


עם זאת, המחקר, אשר כלל שאלון אינטרנטי בינלאומי של 1,232 אנשים שהיו בעלי ניסיון של לפחות חודשיים מדיטציה, מצא כי נשים ואנשים המאמינים בדת כלשהי נטו פחות לעבור חוויה לא טובה.   


ממצאים אלו מצביעים על החשיבות שבהרחבת הידע על מדיטציה, מעבר להיותה טכניקה התורמת לבריאות. מעט מאוד ידוע על למה, מתי ואיך קשיים עלולים להופיע במדיטציה, ולטענת החוקרים יש להמשיך לחקור כדי להבין את חוויות אלו. 


הטריגר למחקר היה שורה של מחקרים ההולכת וגדלה ומצביעה על חוויות פסיכולוגיות לא נעימות שעלולות להופיע במהלך תרגול מדיטציה. למעשה, ישנם גם כמה כתבי בודהה מסורתיים המתייחסים לחוויות דומות. אלא שעד כה לא היה ידוע מה השכיחות של הופעת חוויות אלו.


לצורך המחקר, החוקרים שאלו את המשתתפים האם הם עברו אי פעם חוויה לא נעימה (פחד, חרדה, מחשבות טורדניות וכו') שלדעתם נבעו מהמדיטציה. כמו כן, המשתתפים דיווחו כמה זמן הם עושים מדיטציה ומה תדירות התרגול, האם הם עשו ריטריט בשלב מסוים בחייהם ואיזה סוג של מדיטציה הם עושים. המשתתפים גם דיווחו על רמות מחשבות שליליות כפייתיות וחמלה עצמית.




המחקר מצא: יותר מרבע מהאנשים שמתרגלים מדיטציה באופן קבוע עוברים חוויה פסיכולוגית לא נעימה הקשורה לתרגול




מחקרי עבר התמקדו בעיקר ביתרונות

מתוך כל המשתתפים, 25.6% העידו כי הם התנסו בעבר בחוויה לא נעימה הקשורה למדיטציה. גברים נטו לכך יותר (28.5%) בהשוואה לנשים (23%). 30.6% מהאנשים שלא האמינו בדת כלשהי עברו חוויה לא נעימה, לעומת 22% מאלו שהיו בעלי אמונה בדת.


יותר אנשים (29.2%) שתרגלו רק שיטות אחרות של מדיטציה דיווחו על חוויות לא נעימות, בהשוואה ל-20.3% שהיו מעורבים בסוג אחר של מדיטציה. 29% מאלו שהיו בריטריט של מדיטציה, בכל שלב בחיים, עברו חוויות לא נעימות, בהשוואה ל-19.6% שמעולם לא עשו ריטריט.


לטענת החוקרים, מרבית המחקרים שנעשו על מדיטציה התמקדו ביתרונות של השיטה, עם זאת, יש להרחיב את טווח החוויות במדיטציה במחקרים. חשוב לא לבוא עם מסקנות מקדימות גם על ההשפעות השליליות הפוטנציאליות שבמדיטציה. 


מחקרים אורכיים עשויים לעזור ללמוד מתי, למי ובאילו נסיבות חוויות לא נעימות אלו עולות במהלך מדיטציה, כמו גם האם יש להן השפעות ארוכות טווח. מחקרים כאלו בעתיד יוכלו לעזור ביצירת הנחיות קליניות, הדרכות, ואימון נכון של מורים למדיטציה. 



פורומים, נטורופתיה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
תמרים ותולעים במעיים עומר 10/02/2019 07:22
  • שלום. יש לי תולעים במעיים, האם אני יכול לאכול תמרים או שעדיף להימנע ממתוק גם אם זה טבעי?

  • + הוסף תגובה
תמרים ותולעים ד"ר רפאל אריאס 10/02/2019 09:57
  • שלום עומר, ככלל, עדיף להימנע ממזונות מתוקים. גם סוכר לבן הוא "טבעי", שהרי הוא מופק מצמחים. יש להתייחס לכמות התמרים ולתזונה הכללית; 1-2 תמרים ביום לא ישפיעו מהותית על התולעים אם הם המזון המתוק היחיד. יחד עם זאת, התולעים אינן ניזונות דווקא מסוכר. הימנעות מסוכר/מתוקים, החשובה כשלעצמה, לא תפתור את הבעיה. נדרש טיפול ייעודי לקטילת התולעים ולמניעת התרבותם. למידע נוסף אתה מוזמן ליצור עמי קשר. בברכת בריאות טובה, ד"ר רפאל אריאס נטורופת טל' 0546475747

  • + הוסף תגובה
.. עומר 10/02/2019 10:43
  • תודה על המענה, אשמח אם תפרט לי יותר מה כדאי לאכול ומה לא כדאי.. ולקבל מידע לגבי הטיפול לקטילת התולעים

  • + הוסף תגובה
.. עומר 10/02/2019 10:45
תולעי מעיים ד"ר רפאל אריאס 10/02/2019 12:25
  • תולעי מעיים ניזונות רובן ממזון אורגני המצוי במעיים או מוצצות דם. מומלץ להימנע ממזון המכיל פחמימות "ריקות/פשוטות" כמו קמח לבן וסוכר. מזונות העשויים לתמוך בטיפול נגד תולעים הם זרעי דלעת, שום, בצל, ג'ינג'ר ומזונות עתירי סיבים. אינני מכיר דרך תזונתית שתיתן ולו מענה חלקי לבעיה. טיפול בתולעי מעיים אמור לכלול אמצעים משמעותיים הרבה יותר וביניהם צמחי מרפא ותוספים שונים. טרם מתן המלצה על טיפול מעשי יש לעשות בירור יסודי ומקיף. הטיפול אמור להינתן במעקב ובהשגחה ולצערי לא אוכל להמליץ על טיפול ייעודי לך בפורום זה.

  • + הוסף תגובה
זה שקר אין שום.צמחי מרפא שהורגים תןלעים מאיה 18/11/2019 21:44
טיפול טבעי - קשב וריכוז , O.C.D , שיפור יכולות קוגנטיביות אדם אחד 07/10/2019 10:49
  • 1. דרכים לטיפול טבעי (לא תרופתי) בתסמינים של O.C.D וקשב וריכוז, הדברים מאוד דומים בינהם (הבדל דק ואני רואה שהם מתארים בערך את אותם תסמינים). 2. דרכים לטיפול טבעי (לא תרופתי) - תוספי תזונה וצמחים לשיפור היכולת הקוגניטיבת באופן כללי ובפרט בעיות קשב (ראיתי תוספים כמו אקטיב בריין ועוד) ? א. האם פוספטידל סרין הוא מוצר טבעי (ללא תופעות לוואי?), יש אותו לכל מיני חברות וקשה לעמו על ההבדלים, אשמח לדעת אם יש תוסף אחד ממולץ (ראיתי את של nutri d בזול) ב. קיימים תוספים כגון Zoom ו VAYACOG שמכילים שילוב של אומגה 3 ופוספטידל סרין, אפשר ליטול אותם גם בנפרד לקבלת אפקט דומה הלא כך?

  • + הוסף תגובה
העלאת אנרגיה והשראת רוגע באופן טבעי אדם אחד 07/10/2019 10:49
  • טיפול טבעי (לא תרופתי) - תוספי תזונה וצמחים , שיטות להשראת רוגע (ללא תחושה "הרדמה ונטרול") + כאלה להעלאת האנרגיה?

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!