5 תחביבים שעשויים להועיל לבריאות שלכם

תחביבים מסייעים לנו לתבל את השגרה האפורה והעמוסה ולנצל את הזמן הפנוי לטובת פעילויות שמסבות לנו אושר, אבל האם ידעתם שתחביבים מסוימים יכולים גם לתרום לבריאות הפיזית והמנטלית? אספנו 5 פעילויות שכדאי לאמץ

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 27/06/2019



תחביבים מהווים ניצול יעיל של הזמן שלנו, והם תורמים לעיצוב האישיות, לתחושת הביטחון העצמי וכן גם לרווחה הכללית. למרות שרובינו בוחרים בפעילות מועדפת שמסבה לנו הנאה, תחביבים מסוימים עשויים להיות יותר מניצול יעיל וכייפי של הזמן הפנוי ולתרום לבריאות שלנו. אספנו עבורכם 5 תחביבים בריאים.



1. ריקוד 

עבור רבים, ריקוד מהווה דרך קלה ונגישה לשמירה על שגרת כושר פעילה. אבל מסתבר, שלריקוד גם מגוון יתרונות בריאותיים: סקירת מחקרים שהתפרסמה בשנת 2011 ובחנה 94 מחקרים שעירבו 9917 נבדקים, מצאה כי אלה שרקדו שלוש פעמים בשבוע היו בעלי יציבה טובה יותר בגילאים מבוגרים. 

למעשה, מדובר ביתרון מרכזי שעשוי למנוע נפילות ואף מוות: על פי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), בכל שנה 2.8 מיליון מבוגרים אושפזו בבתי החולים בשל פציעות שנגרמו כתוצאה מנפילות. גם שיעור מקרי המוות כתוצאה מנפילות בקרב מבוגרים עולה משנה לשנה: על פי ה-CDC בין השנים 2005-2014 נרשמה עלייה ניכרת במקרי המוות כתוצאה מנפילות בקרב האוכלוסייה המבוגרת, מ-43,000 לכל 100,000 נפש ל-58,000 לכל 100,000 נפש. 


הריקוד, אינו מועיל רק לשיפור היציבה ולמניעת נפילות, הוא עשוי לתרום גם לבריאות המוח: מחקר שפורסם ב- New England Journal of Medicine  מצא כי אימוני ריקוד קבועים עשויים להפחית את הסיכון להתפתחות של דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים בכ-76%.



אבא רוקד עם ילדה קטנה בסלון



2. גינון

גינון אמנם לא נתפס כפעילות גופנית, אך מחקרים שונים מצאו מגוון של יתרונות בריאותיים הקשורים בתחביב שישמור על הגינה שלכם מטופחת. ראשית, פעולות פשוטות, כמו ניכוש של עשבים ונטיעה, מהוות צורה מתונה של פעילות אירובית התורמת לשיפור הכוח והגמישות של שרירי הגוף. מעבר לכך, השהייה באוויר הפתוח עשויה גם היא לתרום לבריאות: מחקר שפורסם בשנת 2014, מצא כי גינון עשוי להפחית את הסבירות להתפתחות של מחסור בוויטמין D בגילאים מבוגרים. בנוסף, בדומה לריקוד, גם גינון מהווה תחביב שעשוי למנוע דמנציה. מחקר מסוים מצא כי בקרב אנשים שטיפחו את הגינה באופן יומיומי הסיכוי להתפתחות המחלה היה נמוך יותר ב-36%. בנוסף, גינון נקשר גם להפחתת הסיכון ללקות בהתקף לב ושבץ בעד ל-30%, זאת על פי מחקר שבוצע בשנת 2013 במכון קרולינסקה שבשבדיה. 


אישה מטפחת את הגינה




3. כתיבה

חושבים שכתיבה למגירה לא מועילה לבריאות שלכם? השורות הבאות צפויות להפתיע אתכם במיוחד: כתיבה נמצאה קשורה למספר יתרונות בריאותיים, פיזיים ומנטליים, בהם שיפור הזיכרון, מיתון של רמות הסטרס, שיפור איכות השינה ועוד. 


מחקר מסוים מצא לדוגמה כי חולי סרטן שכתבו על אודות ההתמודדות שלהם עם המחלה, השלימו עם מצבם, דבר שסייע במיתון רמות הסטרס ותרם לשיפור תוצאות הטיפולים השונים. מחקר מעניין נוסף שבוצע באוניברסיטת אוקלנד שבניו זילנד בחן האם כתיבה משפיעה על מהירות החלמת פצעים: החוקרים ביקשו ממשתתפי המחקר להשקיע 20 דקות בכל יממה בכתיבה על חוויות טראומטיות שונות. קבוצה נוספת של נבדקים נתבקשה על ידי החוקרים לבלות את אותו זמן בכל יום בכתיבה על התכניות ליום שלמחרת. לאחר כשבועיים, נלקחה מהנבדקים ביופסיית עור. החוקרים תיעדו את הפציעות שנוצרו כתוצאה מהביופסיה באמצעות צילום במשך 3-5 ימים עד להחלמה. נמצא כי 11 ימים לאחר ביצוע הביופסיה, 76% מהפצעים שהתפתחו בקרב חברי הקבוצה שכתבו על אודות טראומות שונות החלימו, בעוד שבקרב חברי הקבוצה שכתבו על התכניות ליום שלמחרת רק 42% מהפצעים החלימו. 


כתיבה על חוויות קשות וטראומות עשויה להוות מעין קתרזיס ולסייע בשחרור מהאירועים הקשים. מעבר לכך, קיימים יתרונות חברתיים בכתיבה: כתיבה של פוסטים או בלוגים ברשתות החברתיות לדוגמה, מאפשרת לרקום מערכות יחסים עם אנשים בעלי תחומי עניין דומים. 




4. נגינה והאזנה למוזיקה

נגינה והאזנה למוזיקה עשויות לתרום לבריאות הפיזית והמנטלית. מחקר שפורסם ב-2013 לדוגמה, מצא כי מוזיקה יכולה לתרום לשיפור התפקוד של המערכת החיסונית, למיתון רמות הסטרס והחרדה וכן גם להקלה על דיכאון. כמו כן, בקרב חולים הממתינים לניתוח נמצא כי האזנה למוזיקה יעילה יותר במיתון תחושת החרדה, מאשר נטילה של תרופות הרגעה שונות. מעבר לכך, נמצאה קורלציה חיובית בין האזנה למוזיקה ונגינה לבין רמות נמוכות יותר של קורטיזול (אשר נקרא גם הורמון הסטרס) בדם.


ילדה מנגנת בפסנתר



5. דאגה לחיות מחמד 

חיות מחמד מכל הסוגים עשויות להיות בנות לוויה אידאליות, והן יכולות גם לשפר את הבריאות שלכם:על פי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC), גידול של חיית מחמד בבית עשוי לסייע בהפחתת לחץ הדם, רמות הכולסטרול והטריגליצרידים וכן גם בשיפור תחושת הבדידות.





פורומים, דיכאון וחרדה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בבקשה דחוף- ציפרלקס מגביר חרדה ודיכאון שרון 02/08/2014 14:04
  • שלום, לפני כ8 שנים חטפתי התקף חרדה בעקבות שימוש חד פעמי ב"טריפ" טופלתי ברסיטל לשנה ויצאתי מזה די מהר והחלטתי להפסיק עם התרופה. שמונה שנים לא פגשתי את זה שכחתי מזה, כיום אני נשואה + 2 (בן 3 ובן 8 חודשים) מאז הלידה סבלתי מפיסורה נוראית שלא עזבה אותי ופיתחתי סוג של אובססיה וחרדה סביב הכאב הזה. נותחתי לפני כשלושה שבועות , יומיים אחרי חשתי כאבים והייתי בטוחה שהסתבכתי שוב עם זה , נתקפתי פאניקה וחרדה,בחילות ואי יכולת לאכול, הלכתי לפסיכיאטר תורן שנתן לי חצי קלונקס בבוקר וחצי בערב למשך שבוע. זה עזר לי אחרי יומיים שלושה וחזרתי לעצמי הפסקתי (בהדרגה ) אחרי ארבעה ימים לקחת את הכדור והייתי בטוחה שזה מאחורי אפילו לביקורת לא הלכתי. לבינתיים עניין הפיסורה השתחרר ומרגישה שם טוב. שלושה ימים בלי קלונקס והכול טוב, בבוקר הרביעי שוב תחושה מגעילה חרדות ודיכאון מתמשך ולא משתחרר, בחילות וחוסר יכולת לאכול- לקחתי חצי כדור והלכתי למיון פסיכיאטרי שוב. קיבלתי ציפרלקס חצי כדור ולהמשיך עם הקלונקס, כבר שלושה ימים לוקחת ציפרלקס המצב החמיר מאוד חרדות ודיכאון קשה יותר אי יכולת לתפקד לאכול ולישון- לא רגועה כל הזמן, מבולבלת לא מצליחה לטפל בילדים ולהרים את עצמי, אם זה תופעת לוואי של הציפרלקס תוך כמה זמן זה יעבור? כי שבועיים לא אוכל לחיות ככה זה פשוט נורא ואיום (השארתי את בעלי עם הילדים ו"ברחתי" לאמא...) ממשיכה עם הקלונקס אך הוא לא עוזר. מפחדת משינוי נוסף. מתחננת לעזרה !

  • + הוסף תגובה
תשובה ד"ר אירנה ספקטור סרבנוגור 06/08/2014 22:01
  • שלום רב, אכן, סביר להניח שמדובר בתופעות לוואי והן צפויות לחלוף , לרוב, תוך שבוע ימים. תופעות הלוואי לא מעידות על כך שהכדור לא יעיל ובדרך כלל מומלץ להיעזר בתקופה זו בכדור הרגעה כגון קלונקס. הטיפול בציפרלקס צפוי להביא לשיפור כ-4-6 שבועות מתחילת הטיפול.

  • + הוסף תגובה
ציפרלק בעל 27/05/2019 22:05
  • הכדור הזה ציפרלק הורס משפחות .אין סקס הגבר מחפש בחוץ

  • + הוסף תגובה
ציפרלקס רחל 12/07/2019 22:05
  • גם לי נתנו ציפרלקס את צודקת פחדים וחרדות איומים במיוחד בבוקר עם רעידות בגוף וגם חריקות בשיניים מה זה פחד גרם לי למחשבות נוראיות והפסיכיאטר אמר לי להימנע מהקלונקס חוסר תאבון ירדתי 10קילו במשקל עכשיו אני לוקחת קלונקס אז הוא מרגיע אותי מתי הדכאון הזה יעבור? מתי?

  • + הוסף תגובה
דכאון וחרדה אינקוגניטו 06/06/2019 13:11
  • שלום רב, אתחיל את הסיפור שלי בכך שהתחלתי לקחת רסיטל באופן קבוע (יום יום) במשך כ-5 שנים בהמלצת אורולוג. לפני כשלושה חודשים החלטתי להפסיק עם הרסיטל. ההפסקה הייתה הדרגתית במשך כחודש ולאחר מכן הפסקתי לגמרי. חוויתי תסמיני גמילה במשך כחודש ולאחר מכן הייתי גמול מהכדורים. אלא שלפני כשבועיים קיבלתי התקף חרדה (הראשון בחיי) רציני ביותר. הבעיה היא שמאז אותו התקף אני חש חרדה מהרגע בו אני פוקח את העיניים בבוקר. איבדתי תיאבון וכל עיניין בתחביבים ודברים אחרים, אני כל היום עם מחשבות טורדניות ומתהפכת לי הבטן. כמו כן אני חש תחושת דיכאון. רופא המשפחה המליץ לחזור לקחת את הרסיטל וכך עשיתי. אני כבר כ-11 ימים בחזרה על רסיטל, אך אני מרגיש כאילו מצבי רק מחמיר ואני רק מרגיש עוד יותר בחרדה ודכאון. יש לציין כי החרדה שאני חש היא מעין תחושת לחץ בחזה ופרפרים בבטן והיא מלווה אותי במשך כל היום. אשמח לדעת איך קרה שביום אחד הפכתי מאדם נורמטיבי לאדם חרדתי ודכאוני. תודה רבה

  • + הוסף תגובה
דכאון רחל 12/07/2019 15:43
  • כן זה נורא להרגיש ככה כל אחד והתסמינים שלו גם אני מרגישה דכאון וחרדה מהבוקר איך כשאני פותחת עיניים זה מלווה אותי כל היום והורס לי את התיפקוד

  • + הוסף תגובה
פרפנאן 8 קלונקס 2 נחמן 24/06/2019 09:12
  • שלום לקחתי קלונקס בעבר והוא מאוד עזר לי לבעיות שיש לי אבל הפסיכיאטר לא רוצה לתת לי מכוון שזה ממכר אז הוא נתן לי פרפנאן 8 האם התרופה מתחילה ישר להגיב כמו קלונקס והאם בכלל פרפנאן זה כמו קלונקס רק לא ממכר

  • + הוסף תגובה
קלונקס ואסטו רחל 12/07/2019 15:39
  • בבוקר אני קמה עם אי שקט ועצבנות ב5:30 ואז לוקחת את האסטו 10 מיליגרם בלי אוכל הולכת לעבודה ממש מוטרדת ועצבנית התחלתי לקחת את הקלונקס אחר כך ש ואז אני מרגישה טוב היום בבוקר לקחתי גם את האסטו וגם את הקלונקס ביחד על בטן ריקה לא הרגשתי את ההשפעה של הקלונקס

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!