החיידקים שאוכלים את התרופות שלנו

חוקרים גילו כיצד המיקרוביום שלנו משפיע על תרופות. באמצעות בחינה של התרופה לבודופה, המיועדת לחולי פרקינסון, זיהו החוקרים איזה סוג של חיידקים משפיעים לרעה על התרופה וכיצד ניתן למנוע מהם לעשות זאת. מחקר חדש

מחקר חדש של אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת קליפורניה, אשר פורסם בכתב העת Science, טוען כי חיידקים יכולים לפרק תרופות ופעמים רבות זה מלווה בתופעות לוואי. במילים אחרות – החיידקים מונעים מהתרופה להשיג את המטרה שלה, היא יכולה לא להועיל ואולי אף להיות רעילה.במחקרם, תיארו החוקרים דוגמה קונקרטית איך המיקרוביום (כל סוגי חיידקי הגוף) יכול להפריע לתרופה להשפיע על הגוף.

החוקרים התמקדו בתרופה לבודופה המיועדת לטיפול בפרקינסון, ולצורך כך החוקרים הגדירו את קבוצת החיידקים האחראית להשפעה הזו ואיך ניתן לעצור הפרעה זו.

מחלת הפרקינסון תוקפת את תאי עצב במוח אשר מייצרים דופמין, חומר שבלעדיו הגוף עלול לסבול מרעידות, נוקשות בשרירים, בעיות בשיווי המשקל ובקואורדינציה.

גבר מחזיק מספר כדורי תרופות בידו
מחקר חדש של אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת קליפורניה טוען: חיידקים עלולים להשפיע על יעילותן של תרופות שונות

יעילות התרופה לפרקינסון

לבודופה היא תרופה אשר עוזרת לגוף לשחרר דופמין למוח כדי להקל על התסמינים. אלא שרק 1-5% מהתרופה מגיעים למוח. מספר נמוך זה משפיע על יעילות התרופה, המשתנה בין החולים. העובדה שאנזימים בגוף מפרקים תרופה זו במעיים ומונעים ממנה להגיע למוח, אינה חדשה. בשל כך, תעשיית התרופות הוציאה תרופה חדשה בשם קרבידופה, שמטרתה לחסום את המטבוליזם של לבודופה. נראה ששילוב שני הטיפולים הביא לתוצאות טובות יותר.

ועדיין, הרבה מהמטבוליזם של זה עדיין לא ידוע וההשפעה משתנה בין החולים – לא רק שהטיפול פחות יעיל למטופלים מסוימים, לבודופה שהופך לדופמין מחוץ למוח עלול לגרום לתופעות לוואי, בהן בעיות חמורות במערכת העיכול ובקצב הלב. אם רק מעט מהתרופה מגיעה למוח, למטופלים בד"כ גם יהיה קשה יותר לנהל תסמינים אלו.

קראו עוד: האם הפרעה דו קוטבית מעלה את הסיכון ללקות בפרקינסון?

האם חיידקים אחראים לאי יעילות התרופה?

החוקרים מאמינים שחיידקים הם אלה שעומדים מאחורי אי היעילות של התרופה. מאחר שמחקרי עבר הראו שאנטיביוטיקה משפרת את התגובה של מטופל ללבודופה, חוקרים שיערו שחיידקים הם ככל הנראה אחראים לכך.

ועדיין, לא זוהה איזה סוג של קבוצת חיידקים כנראה אחראית לכך, איך זה קורה ולמה בעצם. במחקר זה, החוקרים בחנו את הנושא הזה.במהלך המחקר החוקרים זיהו זן אחד של חיידקים בשם אנטרוקוקוס פקאליס (E. faecalis) שבכל פעם אכל את הלבודופה. בכך למעשה קשרו החוקרים בפעם הראשונה את התרופה לזן של חיידקים המשפיעים עליה.

בנוסף, החוקרים גילו מולקולה בשם AMFT אשר מסוגלת לעכב חיידק זה מפעילות מטבולית, בלי להרוג את אותו, וזאת באמצעות טירגוט האנזים שלו. בניסוי עם עכברים המולקולה הראתה יכולת חסימה של המסלול שדרכו האנזימים של החיידקים פירקו את התרופה.

גילוי זה מאפשר פיתוח עתידי של סוג תרופות חדשות שעשויות לשפר את התגובה של מטופל ללבודופה. מבחינה מעשית זה אומר שחולי פרקינסון ככל הנראה יצטרכו לצרוך עוד תרופה, בנוסף ללבודופה וקרבידופה. לצד זאת, חשוב לציין שהדרך עדיין ארוכה עד פיתוח תרופה זו.

פורומים אפילפסיה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
פרכוס אחד של אפליפסיה תמי 08/08/2019 20:39
  • עשן לי בדיקת eegחשד לאירועים אפליפטים. בבדיקה ראו פרכוס אפליפטי צד ימין של המוח. עשו לי mriמוח מודגמת מערכת חדרים ציסטרונות וחריצים תקינה מצב לאחר כריתת מנגיומיה תקינה ללא שינוי אין עדות לאוטם דימום או תהליך תופס מקום מעבר קרניו צרביקלי תקין אותות זרימה תקינים מכלי הדם הגדולים עיבוי רירית קל בסינוסים פארא נוזלים. האם יכול להיות שלא קראו נכון את ההדמיה אם ראו מקור חדש בצד ימין פרכוס ? האם כדי להיות שקטה כדאי להראות את הדיסק לנורוכירוג ? תודה והמשך ערב שקט ונעים

זה לא נושא לפורום יובל 23/12/2019 09:43
  • עדיף ללכת לנוירולוג שיבצע אבחון מסודר וטיפול במידת הצורך

דפלפט כרונו ופיקומפה בזמן הריון שני השואלת 22/12/2019 11:51
  • שלום, אני מאובחנת עם אפילפסיה, נוטלת 1000 מל דפלפט כרונו ביום ו4 מל פיקומפיה ביום. מה הסיכונים, ידוע לי שדפלפט פחות טוב להריוניות, אשמח לתשובות. הבנתי דרך הפורום שגנטיקה זה רק דרך יעוץ גנטי. חייבים ללדת בקיסרי או שזו רק המצלה אם בכלל... אני בלי התקף 3 שנים. אשמח לקבל טיפים, יעוץ וקצת אור... חנוכה שמח :)

דפלפט בזמן ההיריון יובל 23/12/2019 09:41
  • היי שני, דפלפט אכן תרופה לא מומלצת בהיריון. חשוב להגיד שזו תרופה שגם רמת הסיכון היא ביחס ישר לכמות הנצרכת. אישתי נוטלת 500 מ"ג ביום ולפני ההיריון חיפשנו תמהיל אחר ללא דפלפט. הכי טוב להתייעץ עם הנוירולוג שלך ולבדוק האם ניתן להחליף תרופות לתקופת ההיריון כי הדפלפט פחות מומלץ. אם הדפלפט היא היחידה שעובדת עליך, אז זה עדיין עדיף מאשר לקבל התקפים (שהם בעיקר קשים מנטלית ופחות מסוכנים לעובר כל עוד לא מקבלים מכה חלילה). דבר נוסף - חשוב מאוד ליטול חומצה פולית כבר מעכשיו, זה מוריד משמעותית את הסיכון למומים מולדים בעובר.

מחלת האפילפסיה יזן 19/12/2019 08:58
  • מהם השיקולים המנחים אותך בבחירת הטיפול המתאים לחולה אפילפסיה מסוים?

הצטרפו לאינדקס הרופאים!