האם פייסבוק משפר את הבריאות הנפשית של מבוגרים?

רבות דובר על השפעתן של המדיות החברתיות על הבריאות הנפשית ומחקרים שונים אף טענו כי הרע גובר על הטוב. מחקר חדש מציג ממצאים סותרים וטוען כי השימוש בפלטפורמות חברתיות כמו פייסבוק, עשוי להפחית את הסיכון ללקות בחרדה או דיכאון

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 17/07/2019


הקשר בין המדיות החברתיות והבריאות הנפשית מהווה כבר שנים רבות מושא ער למחקר: בעוד שמחקרים מסוימים מצאו כי השימוש ברשתות חברתיות ובפרט באחת מהמובילות שבהן – פייסבוק, עלול להעצים את תחושת הבדידות והסטרס, מחקרים אחרים האירו את הזרקור על יתרונותיה של הרשת החברתית הפופולארית. כך לדוגמה מחקר מ-2019 מצא כי ויתור על זמן הגלישה בפייסבוק עשוי להיטיב עם תחושת הרווחה הכללית, ומנגד מחקר שפורסם ב-2018 ובחן את השימוש במדיות חברתיות על ידי בני נוער מתחת לגיל 18, מצא כי חצי שעה של גלישה יומית בפייסבוק עשויה דווקא להועיל לבריאות הנפשית. כעת, חוקרים מאוניברסיטת מישיגן שבאיסט לנסינג, ניסו גם הם לסתור את הטענה כי הרשתות החברתיות עלולות לפגוע בבריאות הנפשית ובחנו כיצד השימוש בפייסבוק משפיע על בריאותם המנטלית של מבוגרים. תוצאות המחקר פורסמו ב- the Journal of Computer-Mediated Communication.






ניתוח השפעות השימוש בפייסבוק על מבוגרים

החוקרים שהובילו את המחקר הנוכחי מאמינים כי הבעיה העיקרית במחקרי העבר אשר בחנו את השפעותיה של הרשת החברתית על הבריאות הנפשית, הייתה בבחירת מושאי המחקר: מחקרים קודמים בחנו בעיקר מבוגרים צעירים ומתבגרים – קבוצות גיל שעלולה לסבול מתנודות רגשיות רבות הנובעות משלב החיים, דבר שעלול להשפיע על הממצאים. על כן החוקרים בחרו לבחון את השפעות השימוש ברשת החברתית דווקא על הבריאות המנטלית של מבוגרים. בנוסף, במחקר הנוכחי החוקרים התייחסו להיפותזה שקשורה בסיבתיות חברתית, שלטענתם מחקרים קודמים נטו להתעלם ממנה. סיבתיות חברתית, לוקחת בחשבון את כל הגורמים החברתיים שאינם בשליטתו של האינדיבידואל ועלולים להשפיע על הבריאות המנטלית, כמו מעמד סוציואקונומי נמוך.

במהלך המחקר בחנו החוקרים את נתוניהם של אלפי מבוגרים שנאספו במסגרת מחקר Panel Study of Income Dynamics - PSID, אחד מהמחקרים ארוכי הטווח שנעשו בעולם, אשר עקב אחר משפחות אמריקאיות מאז שנת 1968 ועד לעשור הרביעי לחייהן. 

כחלק מהמחקר, המשתתפים השיבו גם על שאלות הקשורות לשימוש שלהם ברשתות החברתיות ולהשפעת השימוש על הבריאות הנפשית. הנבדקים נתבקשו לציין מהי תדירות השימוש בטכנולוגיות תקשורת שונות בסולם של 1-5. בנוסף, המשתתפים השיבו גם על שאלות הקשורות בבריאותם הנפשית, למשל האם הם חווים תסמינים שעלולים להעיד על מצוקה נפשית. התשובות לשאלות אלה נעו גם הן בסולם של 1-5.


קראו עוד: בדידות ודיכאון: זה מה שהרשתות החברתיות עושות לנו


חוקרי המחקר הנוכחי, בחנו את תשובותיהם של 5129 משתתפי מחקר ה-PSID בין השנים 2015-1016 ,כמו גם את תשובותיהם של 3790 מבני משפחתם של הנבדקים, שהשיבו גם הם על השאלות הקשורות בשימוש במדיות חברתיות. 

ממצאי המחקר הראו כי 63% מהנבדקים שהשתמשו במדיות החברתיות היו בסבירות נמוכה יותר ללקות בבעיות נפשיות, כמו דיכאון וחרדה, זאת בהשוואה לאלה שאינם משתמשים בפלטפורמות השונות. ההסבר לכך, על פי החוקרים היה כי הרשתות החברתיות אפשרו למשתתפים לשמור על קשר עם בני משפחה. 

בנוסף, מתוצאות המחקר עולה כי קבוצות מסוימות של מבוגרים מצויות בסבירות גבוהה יותר להתפתחות מצוקה נפשית. היעדר השכלה אקדמית, הכנסה משפחתית נמוכה יותר, אי יציבות במקום המגורים, כל אלו העלו גם הם את הסיכון ללקות בבעיות מנטליות. מעבר לכך, החוקרים מצאו כי בריאותו הנפשית של אדם עלולה להשפיע על המצוקה הנפשית אותה חווה בן משפחה אחר, אם שניהם השתמשו באותן מדיות חברתיות. השפעת המדיה החברתית על הבריאות המנטלית יכולה להשתנות גם בהתאם לפלטפורמה המועדפת ולתדירות השימוש בה. 



פורומים, דיכאון וחרדה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
דיכאון וחרדה עופרי 28/03/2019 17:55
  • מאושפזת במחלקה פסיכיאטרית במזור. לוקה בדיכאון וחרדות, כאשר החרדות הן הגורם לדיכאון ולהתנתקות מהמשפחה והסביבה. הרופא טוען שזו חרדה על רקע ריגשי. האם ישנה חרדה עיקשת, אני מקבלת דרלין 20 מג משולב עם אחד לוריוון ונוזינן במינון 50 מג ואין אפקט. האם יש כדור חזק לטיפול בחרדות ובדיכאון, הדגש על לא ממכר?

  • + הוסף תגובה
מאושפזת יקרה אני 21/08/2019 08:29
וואבן וקלונקס חנה 28/04/2019 22:22
  • רציתי לשאול האם שימוש גם בוואבן וגם בקלונקס מסוכן? אני פשוט חייבת להרגע והקלונקס כבר לא עוזר.

  • + הוסף תגובה
קלונקס עים לוריבן אני 21/08/2019 08:23
  • חנה את צריכה לשלב עים הקלונקס תרופה נוגדת דיכאון מקבוצהSSRIכמו התרופה פרוזק לדוגמה אים את רוצה שהקלונקס תהיה אפקטיבית להרגעה

  • + הוסף תגובה
שאלה חוזרת על תופעות לוואי. מרגריטה 12/02/2015 15:34
  • שלום.לפני מספר ימים פניתי עלייך וענית לי ואז שאלתי שאלה חוזרת ולא קיבלתי מענה. ב-9.1 במוקד לרפואה דחופה חשב לנכון להביא לי תרופה פסיכיאטרית שניקראת לוריוון.המרשם היה ל-25 יום בוקר וערב. במהלך הטיפול היו לי ימי עצבות ובכי ללא סיבה ולפעמים עליות שמצב הרוח והייתי קצת חוזרת לעצמי שוב.אחרי שהתרופות נגמרו בזה חשבתי שהכל יהיה בסדר. אחרי הפסקת הטיפול לילה שלם לא ישנתי מלחץ פיסי בקדמת החזה עד שהעיק מאד,וביום הרגשתי חום בגוף וחולשה כללית. לאחר לילה ללא שינה ביקרתי בתור דחוף אצל רופאת המשפחה שלי כדי לנסות להבין אם יש לזה קשר כלשהו לתופעות לוואי לאחר נטילת תרופה,למה שהיא הגיבה בצורה מאד גסה ,קטעה אותי כשהתחלתי להסביר לה רקע כדי שתבין ממה השאלה שאני הולכת לשאול אותה נובעת ובנוסף נתנה לי מרשם לעוד קופסא לעוד 25 יום בוקר ולילה.שתיתי 4 ימים מתי שהתרופה עשתה לי רק רע,,הייתה לי חולשה וחום חוזרים.כרגע עברתי לאחר 4 ימים עלו לחצים חוזרים בקדמת החזה,חום עולה ויורד והיו לי סימפטומים לדלקת ריאות קלה,כדי לאבחן הייתי עתמול בלילה במיון, כל הבדיקות היו בסדר,הייתי רגועה לחלוטין במשך כל המזן הזה,לא חששתי ולא פחדתי רק רציתי שכל הסיפור הזה יגמר. היום בלילה היו לי נדודי שינה חזקים,רעידות ופרכוסים ממש קלים מדי פפעם,לא זוכרת איך נרדמתי אפילו,מה שכן לחץ פיסי נעלם אבל הגיעו חששות כי במשך כל יממה חשבתי (עגב כל היום הרגשתי לחץ הזה שדיברתי עליו ).אני רוצה שתסבירי לי בבקשה האם אלו היו תופעות לוואי מהתרופה או תופעות גמילה כי להם בדרך כלל יש קראתי ואחות במוקד לרפואה דחופה אמרה שהפסקה לא הדרגתית עושה דיכאון,חרדות ומתח.אם כל זה נכון ואכן יש לי תופעות גמילה.תוך כמה זמן זה עובר לחלוטין ואני חוזרת לחיים הרגילים שלי???

  • + הוסף תגובה
תשובה ד"ר אירנה ספקטור סרבנוגור 22/02/2015 11:10
  • שלום רב, התסמינים שאת מתארת עלולים להעיד על רמת חרדה כללית גבוהה , כאשר הטיפול בלוריוון ככל הנראה הרגיע את התסמינים באופן זמני בתקופה שנטלת אותו. לוריוון הוא כדור הרגעה שמשפיע למשך זמן מוגבל ולא מונע חרדה עם תום השפעתו ולכן הוא לא מומלץ כטיפול בודד בהפרעות חרדה למיניהן. לא ניתן להגיע למסקנות חד משמעיות בנוגע למצבך הנפשי ללא בדיקה פרטנית, אך יחד עם זאת, ניתן להניח כי התסמינים שתיארת הם לא תסמיני גמילה (אם כי יתכן שחווית גם אותם במידה מסויימת) אלא תסמיני חרדה. מומלץ לפנות להערכה ויעוץ אצל איש מקצוע - פסיכיאטר - לצורך אבחון ובמידת הצורך, התאמת הטיפול הנכון.

  • + הוסף תגובה
טוב נתחיל בכך שהביאו לי לוריוון סתם בלי לחשוב על תוצאות מרגריטה 27/02/2015 01:34
  • אז לפי דעתך אני צריכה לשקוע בתרופות(איזה המשך טיפול אני בנאדם נ-ו-ר-מ-ל-י)?ומה אם זה שאני לגמרי רגוע הולכת לישון ובמנוחה יש לי דופק מהיר שלא נותן לי לעיטים להירדם הרבה זמן?זה גם לפי דעתך קשור לזה שאני במצב נפשי רע?! נו באמת!!!אני נורא מצטערת שבאותו יום פניתי לרפואה דחופה והביאו לי את החרא הזה,איך אפשר להביא תרופות פסיכיאטריות לבחורה שרק פעם אחד בחיים קרה לה"התקף חרדה" .אני נורמלית לחלוטין מבכדי לקבל המלצות לפסיכיאטר עכשיו.אני צריכה תשובה הגיונית למה כשאני רגועה לגמרי ואין לי כלל חרדות עכשיו דרך עגב,יש לי או לחצים מעיקים פיסית באזור החזה ושינוים בקצב הלב.דרך עגב באלון התרופות רשום היטב על תופעות הלוואי אחרי נטילת התרופה.אני מכירה מישהיא שגם היה לה מקרה דומה אבל לה לא הביאו כלום אמרו שזה קורה מאיזשהו לחץ וזה יעבור,לא הביאו לה תרופות והיא בסדר גמור הכל עבר לגמרי אחרי 3 ימים.למה פעלו בנוגע עליי ברשלנות?! יש לך מושג אולי?!מביאים תרופות לא נחוצות ובסוף בנאדם סובל ועוד בנאדם שלא באמת זקוק לפסיכיאטרים ,ואז כולם אם הראש בתוך החול ולאף אחד אין מושג.סליחה על הנימה אבל נימאס!

  • + הוסף תגובה
לוריבל דנה כהן 08/08/2019 10:09
  • אני משתמשת כשנה עם לוריול במינון מאוד נמוך לאחרונה לפני כחודשיים הוצע לי להשתמש בציפלרלקס 10 מג עם כל הקושי אני מתמידה ובת בבת מפחיתה את הצריכה בלוריול איני מצליחה להתגבר על הצורך בשימוש בו כי כאשר איני נוטלת יש לי רעד ועיקצוצים בידים קוצר נשימה כיצד אני נגמלת מהלוריול? אודה על תשותכם

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!