מה לאופטימיות ולשינה טובה?

מחקר חדש מצא כי לאופטימיסטים ולפסימיסטים יש איכות שינה אחרת בלילה. אז איזה טיפוס אתם ומה יעזור לכם לישון טוב יותר בלילה? התשובה בפנים
כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 10/10/2019


יש הרבה מרכיבים שיכולים להשפיע על איכות השינה שלנו, בהם המזרן, הגבלת צריכת האלכוהול, פעילות גופנית ועוד. מחקר חדש של אוניברסיטת אילינוי מציע מרכיב אחר שיכול לעזור לנו לישון טוב יותר, למרות שהוא אינו קל להשגה כמו מזרן חדש: אופטימיות. 

המחקר, שפורסם בכתב העת  Behavioral Medicine, מצא כי אנשים אופטימיים נוטים לישון טוב יותר. מחקר זה מתבסס על מחקרים קודמים, שטענו כי לאנשים אופטימיים יש בריאות קרדיווסקולרית  טובה יותר. 

קראו עוד: מעובר ועד לכוכב הים: 9 תנוחות שינה שיחשפו את מצבכם הבריאותי


כמה שעות שינה ישנים האופטימיסטיים?

לצורך המחקר החוקרים בחנו 3,548 משתתפים מרחבי ארה"ב בגילאים 32-51, שלקחו חלק ממחקר נרחב בשם CARDIA. 

כדי לאמוד את האופטימיות של המשתתפים החוקרים ביקשו מהם להביע את עמדתם בנוגע לסדרה של 10 הצהרות בסולם ליקרט (Likert scale), סולם בן 5 נקודות המתחיל ב"מסכים בהחלט" ומסתיים ב"בהחלט לא מסכים".

ההצהרות החיוביות כללו משפטים כגון "אני תמיד חיובי לגבי העתיד שלי", בעוד השליליות כללו משפטים כגון "אני בקושי מאמין שדברים יעבדו בדרך שלי". הניקוד של המשתתפים היה בין 5 ל-30, כאשר 30 מתאר את האופטימיסטיים ביותר.

בנוסף לכך, המשתתפים במחקר דיווחו על איכות השינה שלהם פעמיים, בהפרש של 5 שנים, כשהם מתארים את מספר השעות הממוצע שהם ישנו באופן רגיל, כמו גם תסמינים של אינסומניה.

חלק מהמשתתפים אף מילאו את השאלון (PSQI (Pittsburgh Sleep Quality Index ואת השאלון
(ESS (Epworth Sleepiness Scale, אשר מודדים את איכות השינה, כאשר הם השתמשו במוניטורים שמדדו כמה זמן הם ישנו וכמה נינוחים הם היו במהלך הלילה.




זוג שמח ואופטימי ישן שנת לילה טובה


אופטימיות = פחות הפרעות שינה

מן המחקר עולה כי ישנה התאמה בין אופטימיות גבוהה יותר לעלייה של 78% בסיכוי לאיכות שינה טובה יותר. המשתתפים עם הניקוד הגבוה ביותר באופטימיות נטו לישון בין 6-9 שעות בלילה ו-74% פחות סיכוי לאינסומניה.

לטענת החוקרים, המחקר שלהם מעיד על קשר משמעותי בין אופטימיזם ומגוון מאפייני שינה, וזאת לאחר שנעשו התאמות רבות, בהן למצב בריאותי, למאפיינים סוציו-דמוגרפיים ותסמיני דיכאון.

כעת על החוקרים לבדוק את המנגנונים שעומדים מאחורי הממצאים הללו, ואחד הרעיונות שעלו הוא שהאופטימיסטים נוטים יותר להתמודד עם בעיות ולפתור אירועים מלחיצים בצורה חיובית יותר, וככל הנראה פחות נוטים לדאוג ולחשוב על הדברים כשהם הולכים לישון. 

אז אם אתם בעלי אופי אופטימי יותר, או במילים אחרות נוטים להאמין שדברים טובים יקרו בעתיד, ייתכן ואתם מחזיקים בנכס יקר ערך שעשוי לתרום לבריאות שלכם, כי שינה טובה, כידוע, תורמת לבריאות הכללית.



פורומים הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בעיות שינה פנחס 13/01/2020 17:11
  • שלום אני כבן 40ת בריאת מתעמל ואוכל בריא, מזה כ 4 חוד אני סובל מבעיות שינה - קושי להירדם וכן קושי להתמיד בשינה רצופה. ניסיתי כל מיני מוצרים טבעיים על מנת לעזור להירדם (מלטונין, וולאריאן, rescue תה קמומיל) אך ללא הועיל. הרופא שלי המליץ על טיפול ב תרופות אנטי דפרסיוביות במינון נמוך למשך תקופה של 4 חוד'amitriptyline ו mirtazapine במינון של 7.5 מג עד 15 מג. מקריאה באינטרנט הבנתי שטיפול בתרופות מסוג אלה הינו דבר שנעשה לטיפול בבעיות שינה , ותהיתי האם הן יכולות לגרום לנזק בלתי הפיך או האם יש משהו שאני צריך לדעת לפני שאני נוטל את הטיפול הנ"ל? בתודה פנחס

  • + הוסף תגובה
הזעה בלילה בלילות קרים ליאור 08/01/2020 06:43
  • אני אדםנשלא מזיע בדרך כלל, אבל בחורף בליחות קרים אני מתעוררת שטוםת זיעה. האם יש לכך סיבה? סובלת מלחץ דם גבוה ומטופלת בוזודיפ קומבו 10 מג

  • + הוסף תגובה
ניטור שינה תומר 02/01/2020 15:44
  • שלום רב, האם אתה מכיר את המוצר של בדיקת שינה ביתית חברת EarlySense? או beurer? האם היא באמת אפקטיבית לזהות בעיות בדפוס השינה. https://ksp.co.il/?uin=79156 תודה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!