חובבי פודקאסטים? יש לזה יתרון מפתיע למוח שלכם

אתם מאלה שקוראים ספר באוטובוס או מאלו שמעדיפים להאזין לפודקאסט בזמן הליכה? שתי הפעילויות הללו מפעילות את המוח שלנו, אך איזו מהן מפעילה אותו יותר? מחקר חדש בדק ומצא תשובה מפתיעה. הפרטים הכתבה

כתבה פרסומית כתבת חסות



בשנים האחרונות האזנה לסיפורים מוקלטים ולפודקסטים הפכה לתופעה פופולרית. אך האם יש השלכות כלשהן על המוח שלנו כשאנחנו מאזינים לספרים ולא קוראים אותם? ובמילים אחרות – האם פעולה זו מצריכה פחות או יותר פעילות מוחית מאשר קריאה?

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, שמחקרם פורסם בכתב העת Journal of Neuroscience, השתמשו בסריקות מוחיות כדי לייצר מעין מפות סמנטיות תלת ממדית ואינטראקטיביות, אשר יכולות לחזות איזה אזורים במוח יגיבו לקטגוריות מסוימות של מילים.

כאשר החוקרים השוו את בעזרת המפות בין האזנה לקריאה, הם גילו להפתעתם שהמפות כמעט זהות לחלוטין. נראה כי הייצוג של המשמעות לא תלוי בחוש שבאמצעותו המוח רוכש את המילים, כך שהוא למעשה קולט מידע סמנטי באופן דומה, הן אם הוא נקרא, הן אם הוא נשמע.

מפות סמנטיות תלת ממדיות
על-מנת לייצר מפות סמנטיות תלת ממדיות, צוות החוקרים זימן מתנדבים להאזין ולקרוא את אותם הסיפורים, בזמן שהחוקרים מתעדים סריקות MRI של תפקוד מוח המשתתפים. הסקירות אפשרו לחוקרים לנטר את הפעילות המוחית באמצעות מדידה של זרימת הדם באזורים שונים במוח.

החוקרים התאימו את הפעילות המוחית לתזמון התמלול של הסיפורים, כך שהם יכלו לדעת איזה חלק של המוח מגיב לאיזו מילה. הם גם השתמשו בתוכנת מחשב כדי למיין את אלפי המילים שבסיפורים לקטגוריות סמנטיות. למשל, המילים חתול, דג ודב, השתייכו לקטגוריית בעלי-חיים.

לאחר מכן, באמצעות שימוש בכלי מקודד החוקרים מיפו קטגוריות סמנטיות לאזורים הקשורים לפעילות של קליפת המוח, השכבה החיצונית של המוח האחראית על מידע חושי ומוטורי.

המפות נראו לבסוף כמו כתמים בצבעים על שכבת המוח החיצונית, כאשר כל צבע מסמל קטגוריית מילים שונה.

החוקרים ציפו שתהליכי המידע הסמנטי של קריאה והאזנה יהיו שונים, אך הם הופתעו לגלות שהמפות להאזנה והמפות לקריאה היו כמעט זהות, בעיקר לאור העובדה שהן הציגו הרבה אזורים במוח. 


בחורה צעירה נוסעת ברכבת ומאזינה לפודקאסט



עוד יישומים פוטנציאלים למפות הסמנטיות
מטרת המחקר הייתה בין היתר לתרום לבנה של איך המוח מעבד שפה, אך המפות הסמנטיות שהם יצרו, עזרו להם גם לזהות אנשים בריאים ואנשים שסבלו ממצבים בריאותיים שהשפיעו על תפקוד מוחם כגון שבץ, אפילפסיה וחבלות שפגמו בדיבור.

לטענת החוקרים, ממצאי מחקר זה מראים כי מפות סמנטיות אלו עשויות לשפוך אור על דיסלקציה, מצב נוירולוגי נפוץ שפוגם ביכולת הקריאה. דיסלקציה נובעת מבעיה בחיווט המוחי, אך היא אינה משפיעה על האינטליגנציה ורוב האנשים הסובלים מדיסלקציה יכולים ללמוד לקרוא בעזרת לימוד מותאם.

לטענת החוקרים, במידה ובעזרת המפות יימצא שלמוח דיסלקטי יש ייצוג סמנטי עשיר כאשר מאזינים לסיפור מוקלט או להקלטה אחרת, ניתן יהיה לייצר עוד חומרים מוקלטים לכיתות הלימוד. 

זאת ועוד, מהמחקר עולה כי המפות יעילות בהבנה של אנשים הסובלים מליקויים בעיבוד השמיעתי. אנשים אלו אינם יכולים להבדיל בין הפונמות, הבדלי הצלילים העדינים, שבמילים. לדוגמה, הם אינם יוכלו להבדיל בין המילים פתוח ומרוח, וזה עשוי להיות יעיל מאוד בעתיד להשוות בין מפות סמנטיות של קריאה והאזנה באנשים עם הפרעה בעיבוד השמיעתי.



פורומים, התפתחות הילד

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נוירולוגית ילדים שירה 07/05/2019 15:27
  • מה אומר ממצא אזור אקוגני סמוך לקרן המצחית משמאל, אווסקולרי בגודל כ 3,1 * 67,0 ס"מ תודה רבה

  • + הוסף תגובה
ירידה בהיקף הראש לאחר אירוע בלידה רם 21/04/2019 08:49
  • בתי נולדה בניתוח קיסרי דחוף לאחר שהרופאים אמרו שלא היה דופק בגלל בליעה של הנוזלים הקולניאלים. מאז יש ירידה מתמדת בהיקף הראש, כרגע בת ארבעה חודשים ובהיקף ראש 28%, מעבר מערב בטיפת חלב, מה אפשר / כדאי לעשות?

  • + הוסף תגובה
בת 2 וחצי משחקת עם צואתה אהבתיה 09/03/2019 10:36
  • שלום לכם . אני אמא לליאן בת 2 (שנתיים) וחצי. בשבוע האחרון בתי האהובה התעסקה כמה פעמים עם צואתה: פעם בבית קמנו בבוקר וראינו את מיטתה מרוחה ומספר פעמים בגן הגננת בחינה על כך שהיא משחקת עם המורה ומתמרחת. האינטואיציה שלי אומרת שכעס ו"נו נו נו" הם גישה לא רצויה. חשוב לי לציין שהיא מבינה מה אומרים לה אך יש עיכוב בהתפתחותה ושותה לקויה. התחלנו הליכים ואנחנו טרום מרפאה בעיסוק. אודה להדרכתכם. אבישג חתן סוללרי 0546998006 תודה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!