//

התקף חרדה בזמן אזעקות: 5 פעולות שיעזרו לכם להתמודד

כיפת ברזל הפרושה באזורים שונים מסייעת אמנם להתמודד עם איום הטילים, אך היא אינה מועילה בהתמודדות עם התקפי החרדה אותם חווים רבים. אספנו עבורכם את הסימנים שחשוב להכיר ואת הדרכים שיסייעו לכם לצלוח את התקף החרדה
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 12/03/2020



באזורים מסוימים בארץ, האזעקות הפכו לדבר שבשגרה ולמרות שכיפת ברזל מסייעת להתמודד עם איום הטילים היא אינה מועילה תמיד במיתון התקפי החרדה. הלכה למעשה, התקפי חרדה מהווים את אחת מהפגיעות השכיחות ביותר במצבים אלו. התמודדות נכונה בזמן ההתקף עשויה להקל על המצב ולסייע לכם לעבור את השעות שאחרי. אספנו את מה שחשוב לדעת. 


מהו התקף חרדה?
התקף חרדה, או התקף פאניקה, הוא תחושה של חרדה ופחד קיצוניים המלווים פעמים רבות בתופעות פיזיולוגיות שונות. התקף החרדה מגיע לשיאו תוך מספר דקות והוא יכול להימשך עד כחצי שעה.  במהלך ההתקף רבים חווים תחושות מאיימות כמו פחד ממות, משיגעון, מחנק ולעיתים אפילו חשש מהתקף לב (הנובע לרוב מהתסמינים אשר נחווים בעוצמה). למרות שהתחושות הקשות יכולות לעורר בהלה רבה, חשוב לדעת כי הן נובעות לרוב מההתקף עצמו ולא ממצב רפואי מסכן חיים.


כך תדעו שאתם עוברים התקף חרדה

התסמינים שכיחים בזמן התקף חרדה הם:

- תחושת אבדן שליטה

- הזעה מרובה, רעד 

- דפיקות לב מואצות

- תחושת קוצר נשימה

- סחרחורת וכאבי ראש

- בחילות 

- צורך תכוף לגשת לשירותים

- גלי חום

- צמרמורות

- כאבים בחזה

- כאבי בטן


אישה יושבת מכווצת בעיצומו של התקף חרדה




מדוע תסמינים אלו מתפתחים בזמן התקף חרדה?
התקף חרדה הוא למעשה תגובת שווא של המערכת הסימפטית למצב המתפרש כאיום. מדובר במערכת פיזיולוגית עתיקת יומין אשר מסייעת לגוף להתמודד עם סכנות שונות, תוך הפעלת תגובה של לחימה או בריחה. כאשר היא מופעלת, מופרשים הורמונים המיוצרים במצבים של ערנות (בעיקר אדרנלין) ומסייעים בשיפור הדריכות של כלל מערכות הגוף לקראת ההתמודדות עם הסכנה: הזיעה הקרה מופרשת על מנת לקרר את הגוף, הדופק המואץ מסייע בהזרמת דם מוגברת לשרירים, הנשימה המהירה מכינה אותנו לקראת פעילות פיזית ועוד. התקפי חרדה שכיחים מאוד במצבים של לחץ ומתח, כמו בתקופות שבהן המצב הביטחוני מסלים.



5 דרכים שיעזרו לכם להתמודד עם התקף החרדה ולמתן את התסמינים

1. תרגלו נשימה עמוקה
נשימה עמוקה וסדירה יכולה לסייע לכם לשלוט בהתקף החרדה, בעוד שנשימה קצרה ומהירה תגביר את תחושת המתח. שאפו אוויר דרך האף וספרו עד ארבע, לאחר מכן נשפו באיטיות ובהדרגתיות. תרגלו את הנשימה העמוקה מספר פעמים, עד שתרגישו ירידה בעוצמת התסמינים.


2. נסו להתמקד באובייקט אחד
התרכזות באובייקט אחד, כמו חפץ אשר יקר לליבכם, עשויה לתרום בהתמודדות עם ההתקף. אנשים אשר חווים התקפי חרדה באופן שגרתי, נוהגים פעמים רבות לשאת עמם חפצים בעלי ערך סנטימנטלי כדי שיסייעו בהרגעה בזמן ההתקף. ההתמקדות בחפץ אחד מצמצמת את השפעתם של גירויים נוספים וכך יכולה גם לתרום במיתון התופעות האופייניות להתקף החרדה.


3. השתמשו בטכניקות שונות להרפיית השרירים
סימן נפוץ נוסף המעיד על התקפי חרדה הוא תחושת מתח בשרירים. יישום של טכניקות להרפיית השרירים בזמן ההתקף יכול אמנם להיות מאתגר, אך הוא עשוי לתרום למיתון התסמינים השונים.

אחת הטכניקות הנהוגה להרפיית שרירים היא הפניית מרכז תשומת הלב אל השרירים אותם תרצו להרפות. לאחר מכן כווצו את השריר אותו תרצו להרפות ושחררו אותו באופן הדרגתי, עד לרפיון מוחלט.

4. דמיינו אירוע או מקום שמח 
למרות שבשיאו של התקף החרדה עולות מחשבות קשות ומפחידות, התמקדות באירוע או במקום שגורם לכם לאושר ולשלווה, יכולה לעזור לכם להירגע. כאשר התקף החרדה מתחיל, נסו לסגור את העיניים ולדמיין מקום או סיטואציה הגורמים לכם לשלווה ואושר. מיתון התחושה הקשה יוביל גם להקלה בתסמינים האופייניים להתקף החרדה. 


5. חזרו על מנטרה חיובית
מנטרה היא מילה, ביטוי או משפט שעוזר לנו להתמקד ומתפקד כמקור של כוח ועוצמה במצבי לחץ. משפטים, כמו "עוד כמה דקות זה יעבור, "הפחד הוא רק בראש שלי ואני לא עומד בפני איום אמתי", עשויים להוות יותר מאמצעי רוחני במצבי חרדה ולסייע לכם לצלוח את ההתקף. חזרה על המשפטים המרגיעים בראש יכולה לתרום לוויסות הנשימה, להרגעת השרירים ולמיתון של תחושת החרדה. 


6. שתפו את האנשים שנמצאים בסביבתכם
פעמים רבות, אנשים חווים התקף חרדה כאשר הם נמצאים במקום ציבורי. שיתוף של אדם אחד לפחות הנמצא בסביבתכם בתחושות אותם אתם חווים, יכול להפחית את תחושת הפחד והבושה ולסייע לכם להתמודד בזמן ההתקף.



משרד הבריאות פרסם הבוקר (12.11.2019) סרטון הנחיה  ובו 4 פעולות פשוטות בהן יש לנקוט אם אתם מזהים אדם אשר סובל מהתקף חרדה:

1. הרגיעו את האדם הסובל מהתקף החרדה ותנו לו תחושה שהוא לא לבד.

2. שאלו שאלות מעוררות והימנעו מכאלו שהתשובה להן היא כן או לא.

3. הניעו את האדם לבצע פעולה כדי למתן את תחושת חוסר האונים.

4. סכמו את הסיטואציה שהתרחשה. 


אם הפעולות הבאות לא סייעו במיתון התקף החרדה והתסמינים האופייניים, מומלץ לפנות לגורם רפואי. ניתן לפנות למגן דוד אדום במספר 101 או דרך אפליקציית מד"א. 



פורומים חרדה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בחילה פסיכוסומטית איתי 09/08/2020 21:07
  • שלום שמי איתי . אני סובל כבר תקופה של חודשיים מבחילות במשך כל היום. התחושה היא זהה להרגשה שמרגישים במשטח גרון כשמכניסים את המקל לתוך חלל הפה. פעמיים רבות בגלל הבחילה מגיע רפלקס ההקאה אך ללא הקאה , הרפלקס פשוט יכול להמשיך אצלי בלי הפסקה וללא הקאה, לא כיף בכלל. במחשבות שלי אני כל הזמן מתעסק בבחילה , זה הפך להיות כבר מחשבות טורדניות על הבחילה, דבר שמביא עימו את הבחילה. הרגעים המעטים במשך היום שאני מצליח לא לזכור שיש לי בחילה ולהצליח להתעסק במשהו לדוגמא משחק כדורגל, הם הרגעים המעטים ביום בהם אני לא חווה את הבחילה, אך גם הם נוטים לאחרונה לחוסר הצלחה . אני כבר 9 שנים סובל מהפרעת חרדה סומטית, שמתבטאת בעיקר בכאבי בטן ובחילות, בעבר לקחתי כדורים ולפני שלושה חודשים התחלתי תהליך של גמילה מהכדורים, מהכדור ויפאקס . כרגע לוקח בכל בוקר כדור מודל פורטה 200מג בנוסף בעצת רופא התחלתי לפני חודש להשתמש בשמן קנאביס , אך לא הושג שינוי. מאוד רציתי להיגמל מכדורים פסיכאטרים, אך בסופו של דבר , לא להצליח לחיות חיים "נורמליים" לא שווים זאת. איני מצליח להבין איך הבחילה נמצאת אצלי מהבוקר ועד הערב וגם במצבים בהם איני מרגיש לחוץ, אך לאחר בדיקות מקיפות ובעיקר כיוון שאני מרגיש שכאשר אני מתרכז/חושב עליהן, הן מחמירות, אני מאמין שהבחילה היא פסיכוסומטית, אך איני מצליח להתמודד איתה

  • + הוסף תגובה
בחילה פסיכוסומטית ד"ר יששכר הרמן 10/08/2020 20:33
  • אם לקחת טיפול תרופתי שעזר לך, כדאי לחזור ולהיעזר בו. עקרונית ניתן להיעזר בטיפול בויאפקס שנים רבות ללא חשש. בעיני הנושא של "להגמל מהכדורים הפסיכיאטריים" הוא עמדה מוטעית (שמקדמים אותה שרלטנית והדיוטות) והיא גורמת להרבה אנשים כמוך סבל רב ומיותר. הפרעת החרדה היא הפרעה כרונית. ויאפקס לא יכול לרפא (לצערנו) אלא רק להעלים את הסבל. כשמפסיקים את הטיפול - החרדה נוטה לחזור. ויאפקס אינה תרופה ממכרת, אך בגלל האופי של החרדה מראה שתזדקק לטיפול לשנים רבות, ואולי לכל החיים. יש ברפואה הרבה מאד מחלות שמחייבות טיפול לכל החיים (סכרת, לחץ דם גבוה ועוד). מי שמנסה להימנע מטיפולים מסוג זה מסכן את בריאותו וחייו, ובמקרה שלך, בגלל עמדה אידיאולוגית מוטעית אתה גורם לעצמך לסבל יותר לחלוטין. הבחירה היא שלך - אידיאולוגיה מוטעית עם סבל, או איכות חיים תקינה.

  • + הוסף תגובה
נוגדי דיכאון דור ישן אורי 08/08/2020 22:45
  • ערב טוב ד"ר הרמן. רציתי לדעת איזו תרופה ממשפחת TCA הכי יעילה להפרעות חרדה? אני הבנתי שטרזודיל הכי טובה לחרדות ועוזרת לישון טוב בנוסף, האם זה נכון? או שאולי ג'ילקס יותר עדיפה לחרדות לדעתך? תודה.

  • + הוסף תגובה
נוגדי דיכאון דור ישן ד"ר יששכר הרמן 10/08/2020 20:24
  • טרזודיל אינה משתייכת ל- TCA. TCA לטיפול בחרדה היא מרוניל/אנפרניל.

  • + הוסף תגובה
מינון מומלץ של פלוטין עבור ROCD ומחשבות טורדניות מיטל 05/08/2020 10:02
  • שלום. בעשר השנים האחרונות אני לוקחת פלוטין און אנד אוף עבור דכאון ומצבי רוח. בתוך כל הזמן הזה אני גם סובלת מ-ROCD ומחשבות טורדניות שעבורן הפלוטין לא ממש עזר. הפלוטין בעיקר עזר ועוזר למצבי הרוח ולדכאון. הבנתי לאחרונה שעבור מחשבות טורדניות מקובל לקחת מינון גבוה יותר (אני לוקחת 40 מ"ג), אני מלווה על ידי רופא משפחה. אני מתכננת לשאול גם אותו אבל אשמח לשמוע כאן - מה המינון המומלץ עבור הקלה על מחשבות טורדניות וחרדות?

  • + הוסף תגובה
מינון מומלץ של פלוטין עבור ROCD ומחשבות טורדניות+ ד"ר יששכר הרמן 10/08/2020 20:23
  • הטיפול המומלץ ל- OCD בפלוטין הוא 40-80 מ"ג. במידה ומדובר במחשבות טורדניות לגבי זוגיות - יש להתיעץ עם מומחה בתחום זה.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!