דיאטה לפיברומיאלגיה: מה לאכול וממה להימנע?

פיברומיאלגיה, התסמונת המסתורית אשר גורמת לכאבים מפושטים וכרוניים, מעסיקה חוקרים ורופאים רבים ברחבי העולם. למרות שטרם נמצא טיפול, מומחים שונים סבורים כי שינויים תזונתיים יכולים להקל על התסמינים האופייניים. מהם המזונות אותם מומלץ לשלב בתפריט, אילו מוצרים כדאי להשמיט ומדוע חשוב לתעד את התפריט?
כתבה פרסומית כתבת חסות



פיברומיאלגיה, אינה מוגדרת כמחלה אלא כתסמונת המתבטאת בכאבים מפושטים וכרוניים המופיעים ללא כל הסבר פיזיולוגי ברור. התסמונת מובילה גם לעייפות קיצונית ותשישות, לקשיי ריכוז, לבעיות זיכרון, להפרעות עיכול ועוד. למרות שמדובר בתסמונת מסתורית שעד לשנות ה-90 לא הוגדרה כבעיה בריאותית נפרדת, כיום ידוע שמדובר במצב נפוץ ממנו יסבלו כ-2-4% מהאוכלוסייה, בעיקר נשים.

מחקרים רבים ניסו לענות על השאלה מה גורם להתפתחות פיברומיאלגיה, אך עדיין לא נמצא סיבה מובהקת לתסמונת. תיאוריות שונות גורסות כי שינויים במסלולי הכאב הם אלה שגורמים להתפתחות התסמונת והכאבים המפושטים. תיאוריות אחרות גורסות כי למרות שפיברומיאלגיה אינה נחשבת כמחלה דלקתית, דלקת של העצבים יכולה להיות מעורבת בהתפתחותה.

גישה מולטי דיסציפלינרית נחשבת כיום כדרך היעילה ביותר לניהול המחלה ולהתמודדות עם התסמינים. שיטת הטיפול הרב מערכתית כוללת טיפול תרופתי, פעילות גופנית וטיפולים משלימים. 


אישה סובלת מכאבי צוואר הנובעים מפיברומיאלגיה
קרדיט: fizkes | Shutterstock


האם דיאטה יכולה גם היא לסייע במיתון תסמיני הפיברומיאלגיה?

שינויים תזונתיים אמנם לא מהווים חלק מהטיפול הסטנדרטי בפיברומיאלגיה, אך שילוב של מזונות מסוימים בתפריט והשמטה של אחרים יכולים להקל על התסמינים האופייניים. 

ישנם מחקרים המראים כי התמדה בדיאטה אנטי דלקתית יכולה לתרום גם לאלו הסובלים מכאב כרוני. דיאטה אנטי דלקתית אינה כוללת תפריט מוגדר, אלא מספר קווים מנחים והנחיות. כך לדוגמה, מאמר שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסטת קיימבריג' בשנת 2018 וכלל סקירה של מספר מחקרים בנוגע לדיאטה אנטי דלקתית קבע כי דיאטה המתבססת על הנחיות תזונה מותאמות להורדת סממני הדלקת, כמו צריכת שלוש מנות יומיות של פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך , חמש מנות יומיות של פירות וירקות, יין אדום, יוגורט, ארבע מנות שבועיות של קטניות או דגים, שתי מנות של ביצים ומוצרי חלב דלים בשומן ועוד, סייעה במיתון הכאבים הכרוניים.

בנוסף, דיאטה המתבססת על מוצרים מהצומח יכולה גם היא להיות יעילה עבור הסובלים מפיברומיאלגיה. מוצרים מהצומח מכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון המסייעים לגוף להיפטר מרדיקלים חופשיים – תוצרי הפסולת של הגוף. רמות גבוהות של רדיקלים חופשיים בגוף יכולות לגרום לעקה חמצונית (מצב בו קיים חוסר איזון בין נוגדי החמצון לבין הרדיקלים החופשיים) ולעלייה במדדי הדלקת. 

רבים מהלוקים בפיברומיאלגיה סובלים גם מהשמנת יתר. המשקל העודף מגביר את הסיכוי לעקה חמצונית ולדלקתיות. לכן, אם התסמונת אכן קשורה גם לדלקתיות, שמירה על משקל תקין תוכל גם היא לסייע גם במיתון תסמיני המחלה. 


קראו עוד: פיברומיאלגיה: מה גורם לתסמונת המסתורית?

אילו מזונות כדאי לשלב בתפריט?

ראשית, מומלץ לאכול 7- 8 מנות של פירות וירקות ביום. הקפידו לאכול מגוון של ירקות ופירות בכל הצבעים כדי להבטיח שמגוון רכיבים תזונתיים ייכנסו לגופכם. מומלץ במיוחד לשלב ברוקולי ופירות יער בתפריט העשירים במיוחד בנוגדי חמצון.

בחרו בדגנים מלאים
מזונות, כמו שעורה, כוסמת, שיבולת שועל, קינואה, אורז חום, שיפון, חיטה וכוסמין, מספקים ויטמינים, חלבון וסיבים תזונתיים ומסייעים כאמור במיתון הדלקתיות בגוף.


שלבו גם תבלינים ועשבים
תבלינים ועשבים שונים מכילים נוגדי חמצון, שיכולים לתרום במיתון מדדי הדלקת. כורכום, קינמון, עלי דפנה ועוד רבים אחרים יוכלו להוסיף תיבול מעניין לארוחה ולסייע בהתמודדות עם התסמונת. 


ויטמין D
על פי המכונים הלאומיים לבריאות  בארצות הברית (ה-NIH), קיים קשר אפשרי בין תסמיני הפיברומיאלגיה לבין חוסר בוויטמין D. קיימים מספר מזונות עשירים בוויטמין החיוני, כמו חלמוני ביצה, יוגורט דל שומן מועשר בוויטמין D, מיץ תפוזים מועשר בוויטמין D , סלמון, טונה (משומרת במים), דגנים מלאים עשירים בוויטמין D ועוד. 


מאילו מזונות כדאי להימנע?

בשר ומוצרי חלב
מחקר שבוצע בשנת 2000 מצא כי התמדה בתזונה טבעונית, העשירה בנוגדי חמצון מהצומח, יכולה להקל על תסמיני הפיברומיאלגיה. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת  BMC Complementary and Alternative Medicinefound מצא כי חולי פיברומיאלגיה שתזונתם התבססה בעיקר על מוצרים טריים מהצומח סבלו מפחות כאב. עם זאת, מדובר בתזונה מאוד מוגבלת שאינה מתאימה לכולם.

לכן, אם אינכם יכולים להתמיד בדיאטה טבעונית מומלץ להגביל את הצריכה של מוצרי חלב עשירים בשומן רווי ולשלב יותר מוצרי חלב דלים בשומן או תחליפים, כמו חלב סויה. בנוסף, כדאי למתן את כמות הבשר האדום הנצרכת ולהחליפה בבשר דגים או הודו. 

תוספי טעם מלאכותיים
במשך שנים חשדו החוקרים כי תוספי טעם מלאכותיים עלולים לגרום להחמרה בתסמינים האופייניים לפיברומיאלגיה. מחקר שפורסם ב-2012 מצא כי אלה הסובלים מפיברומיאלגיה וחדלו משימוש במוצרים המכילים מונוסודיום גלוטמט או אספרטם (ממתיק מלאכותי) חוו הקלה בתסמיני הפיברומיאלגיה בכ-30%. עוד נמצא כי כאשר שילבו שוב את מוצרים אלה בדיאטה התסמינים חזרו. 


גלוטן
למרות שהימנעות מגלוטן קשורה בעיקר במניעת החמרה של מחלת הצליאק, מחקרים אחרונים מצאו כי מיתון צריכת גלוטן יכול לתרום גם לחולי פיברומיאלגיה. מחקר שבוצע בשנת 2014 בחן 20 אנשים אשר סבלו מפיברומיאלגיה ונמנעו מצריכת גלוטן במשך 5-31 חודשים. בקרב 15 מהנבדקים הכאב המפושט והכרוני פסק ושלושה מהם הפסיקו להשתמש באופיטאים לשיכוך הכאב בעקבות ההגבלה התזונתית.

לסיכום, לפני שאתם בוחרים במגבלה תזונתית כזאת או אחרת או נמנעים מצריכת מזונות מסוימים, כמו אלה אשר מכילים גלוטן, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל כדי להימנע מחוסר ברכיבים חיוניים. מומלץ גם לתעד את התזונה היומיומית שלכם ותסמינים שונים שנעלמו או התפתחו במקרים בהם צרכתם מזון מסוים. יומן התזונה יסייע בהרכבת תפריט אישי וכפועל יוצא גם בהתמודדות עם המחלה. 



פורומים ראומטולוגיה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
RHEUMATOID 15 האם זה תקין? דבורה 29/03/2020 13:25
  • שלום דוקטור. עשיתי בדיקות דם בחשד לדלקת מפרקים שגרונית RHEUMATOID יצא לי 15 על מה זה מעיד? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
שימוש בדקסאמטזון יחזקאל 26/03/2020 11:00
  • במאמרים שונים מתייחסים ל"מינון גבוה" או נמוך ללא הבהרה כמותית של "הגובה". האם היחס הוא לערכים מוחלטים או למינון יחסי למשקל? מהו המינן שממנו זה מתחיל להיות גבוה?

  • + הוסף תגובה
אוטואימוניות, פלקוניל וקורונה יוגב 21/03/2020 22:24
  • שלום רב אני חולה ב-דרמטומיוזיטיס (נותחתי בשל גידול במעי הגס ב-2010. המחלה קיימת גם בלי הקשר לגידול. [MI2 חיובי]). המופע כיום הוא עורי בלבד ואני מקבל פלקוניל (400 מג ליום) פורסם שחולי קורונה מטופלים בחלקם ע"י פלקוניל. האם ניתן להסיק מכך שנוטלי תרופה זו "מוגנים" יותר מהמחלה (או שתסמיניה קלים יותר)? בתודה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!