מתקשים למצוא מוטיבציה לאימון ביתי? אפילו 5 דקות של פעילות יעשו את ההבדל

למרות שהסגר המתמשך מקשה עלינו למצוא מוטיבציה ולהתחיל להתאמן, הימים שאחרי החג הם בדיוק הזמן לפצוח בשגרת כושר חדשה. אם אימונים ארוכים נראים לכם כמו משימה בלתי אפשרית, תשמחו לדעת שגם חמש דקות של ספורט יכולות לעשות את ההבדל: אספנו כמה מחקרים שיוכיחו את הטענה
כתבה פרסומית כתבת חסות



כבר שבועות ארוכים שאנו נמצאים בהסגר, שבמסגרתו נאסר גם על ביצוע פעילות גופנית בדרכים אליהן אנו רגילים. בייחוד בזמנים שכאלה בהם אנו חווים תנודות משמעותיות במצב הרוח, הפעילות הגופנית חיונית לשמירה על בריאות פיזית ומנטלית. מחקרים שונים הראו כי ספורט יכול לחולל פלאים בכל הנוגע לשיפור מצב הרוח והעלאת המורל. אם אתם מתקשים לשלב אימון מלא במהלך היום ולמצוא מוטיבציה להתחיל, תשמחו לדעת שגם אימון קצר עשוי לעשות את ההבדל. 


אישה צעירה מבצעת אימון ביתי קצר

 Prostock-studio | Shutterstock

האם גם 5 דקות של אימון יכולות להועיל?

עבור רובינו אימון קצר של חמש דקות לא נחשב כדרך יעילה לחולל שינוי. ארגוני בריאות שונים, בהם גם ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO) ממליצים על זמן ממושך יותר לפעילות גופנית במשך השבוע – 150 דקות של פעילות מתונה או 75 דקות של פעילות עצימה. למרות זאת, אין זה אומר כי אימון קצר יותר אינו מועיל כלל. 

שילוב של פעילות גופנית בשגרה, גם בזמן הסגר, טומן בחובו מגוון יתרונות: החל מירידה במשקל, עבור בשינה טובה יותר וכלה בשיפור הביטחון העצמי ומצב הרוח. למעשה, מחקרים שונים הראו כי לא רק אימון ארוך יספק את שלל היתרונות וכל דקה של פעילות יכולה לעשות את ההבדל. 

כך לדוגמה, מחקר מסוים שבוצע באוניברסיטת יוטה הראה כי אפילו מספר דקות של תזוזה במהלך היום יכולות לייצר אפקט משמעותי. בנשים ובגברים אשר שילבו אימוני כוח קצרים בעצימות גבוה בשגרת היומיום נצפתה ירידה קלה בציון ה-BMI , זאת בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף, הסיכוי להשמנת יתר פחת גם הוא בקרב נשים וגברים שהתמידו באימונים הקצרים. 

מחקר נוסף חשף כי חלוקת זמן האימון למקטעים קצרים מסייעת בשמירה על תחושת השובע לאורך זמן. החוקרים בחנו קבוצה של נבדקים אשר סובלים מהשמנת יתר: חלקם ביצעו שעה של פעילות גופנית בכל יום, בעוד שאחרים ביצעו 12 אימונים קצרים של חמש דקות. בסיום תקופת המחקר, נמצא כי רמות ההורמון אשר אמון על וויסות התיאבון בדם היו דומות בקרב חברי שתי הקבוצות. עם זאת, הנבדקים אשר התמידו באימונים הקצרים, העידו כי תחושת הרעב במהלך היום פחתה בכ-32% בממוצע, בהשוואה לקבוצה שנקטה באימונים ארוכים. במילים אחרות, שגרת כושר אשר כוללת אימונים בני מספר דקות סייעה בשיפור תחושת השובע לאורך זמן. 

קיימות מגוון שיטות פופולאריות לאימון קצר, אחת מהמכורות שבהן היא טבטה: אימון טבטה נמשך כארבע וחצי דקות וכולל ארבע דקות של אימון אינטרוולים, 20 דקות של אימון בעצימות גבוה ועוד 10 שניות של מנוחה. מדובר באימון מחזורי הכולל שמונה חזרות. האימון הייחודי נקרא על שם חוקר אשר בחן את אימון האינטרוולים הקצר ופרסם מאמר בנושא בשנת 1996. תוצאות המחקר הראו כי אימוני אינטרוולים קצרים סייעו בשיפור הכושר האירובי והאנארובי. 



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ויטמין K2 ודילול הדם. חן 26/11/2020 13:39
  • מה פשר המשפט (בסוף המאמר): "אנשים שמקבלים תרופות לדילול הדם, כמו קומדין, צריכים להימנע משימוש בתוספי K2 או מזונות עשירים בוויטמין K מבלי להיוועץ ברופא". למה להימנע מתוסף K2? הרי לויטמין K2 אין השפעה על רמת דילול הדם. או שיש ומהי ההשפעה? אשמח להבהרה.

  • + הוסף תגובה
בירור לגבי ויטמין K2 אירית 11/11/2020 09:47
  • האם ניתן לצרוך, כחלק מתוסף, 15 מק"ג ויטמין K2 ליום, בנוסף לנטילת אספירין 100mg Tritace 5 mg Cloidogrel 75 mg תודה

  • + הוסף תגובה
ויטמין E אנה 08/02/2017 17:39
  • שלום רב, ברצוני לצרוך ויטמין E באופן זמני, בעקבות טנטון באוזן. יש כל מיני סוגים ושאלתי היא איזה סוג כדאי לצרוך? יש בטיפות שמן יש בכדורים יבשים, וכו', אשמח לעצתך בתודה מראש,

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 12/02/2017 15:25
  • לא כל כך משנה. המינון חשוב יותר מהצורה. אם אין לך לחץ דם גבוה, את יכולה להתחיל עם 400 יב"ל ולעלות. איני יכול לומר עד איזה מינון אפשר להגיע בלי לדבר איתך. אם זה מצליח לעזור, אני מאוד מבקש שתשתפי אותי בחוויתך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E מינון אנה 04/03/2017 18:01
  • שלום ד"ר, רציתי לשאול לגבי מינון, קניתי ויטמין E בכמוסות, על הקופסא כתוב ליטול 2 כדורים ביום עם הארוחה, כמות כל כדור היא 400יחב"ל מהויטמין, סך הכל זה יוצא 800 יחבל, אולם במקומות אחרים קראתי שלא מומלץ ליטול לאורך זמן יותר מ400 יחבל ליום, מה המינון המומלץ לדעתך. בריאה בדרך כלל עם טינטון קל באוזניים

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 04/03/2017 19:18
  • אני מופתע לשמוע שכך מומלץ על המוצר, ומבקש שתבדקי שוב. בכל אופן, ברוב המקרים אין בעיה ליטול 800 יב"ל, אבל איני יכול לתת המלצה טיפולים במסגרת זו.

  • + הוסף תגובה
E אנה 04/03/2017 20:41
  • שלום ד"ר, קראתי שוב..וכך אכן כתוב, כמות הרכיב בכל כמוסה של הויטמין 400 יב"ל, הנחיות שימוש:2 כמוסות ביום עם האוכל. אכן 2 כמומלץ אך לאחר שקראתי הבנתי שזה לא מומלץ. מקווה שלא נעשה נזק, בנטילה ליום אחד של 800 יב"ל. תודה על תגובתך

  • + הוסף תגובה
מינון E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 05/03/2017 08:31
  • מטופלים רבים שלי נוטלים ויטמין E במינון של 800 יב"ל, ובמקרים מסוימים מגיעים אפילו ל-2000 יב"ל.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E טנטון אנה 16/05/2017 18:26
  • שלום רב, אז ביקשת שאשתף אם זה מצליח לעזור... אז ככה, התחלתי את הנטילה לפני בערך שלושה חודשים (בערך התאריך שכתבתי את השאלה) כ400 מ"ג ליום, עם אוכל שומני, לאחר תקופה שאני לא זוכרת כמה...הטנטון עבר לגמרי (אני לא יודעת עד כמה חמור הוא היה אבל הוא היה קיים) אני פשוט לא שמתי לב שהוא עבר פשוט ככה. וכיום הפסקתי את הויטמין בערך שבועיים בלי, ובימים האחרונים הרגשתי שהוא חזר בשתי האוזניים ברמות כאלה ואחרות במהלך היום והלילה...(כנראה שרק שהוא חוזר מרגישים אותו וכשהוא נעלם מתרגלים גם לזה). לשאלתי, רכשתי כעת ויטמין E של חברה אחרת, ואם הקודם עזר לי לבעיה הספציפית הזאת האם כדאי להמשיך לנטול את הויטמין הקודם שנטלתי של חברה אחרת או שאפשר להחליף בין החברות? כמו כן, כתבת שאם אין לי לחץ דם גבוה אפשר להעלות מינון, כשבדקתי לאחרונה לחץ דם הוא היה נמוך מאוד...מה דעתך על כך? שמחתי לשתף בחוויותי..

  • + הוסף תגובה
המשך... אנה 16/05/2017 18:30
תודה! ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 17/05/2017 20:58
  • שמחתי לשמוע. בנוגע לוויטמינים, בדרך כלל כל החברות פחות או יותר מוכרות חומר איכותי, אז ניתן להחליף. אני מעדיף ויטמין E שיש בו גם סלניום, העובר עמו בצורה סינרגסטית. איני חושב שוויטמין E קשור ללחץ דם נמוך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין e לטנטון גליה 26/09/2020 16:25
  • אנה שלום, קראתי על כך שויטמין e עזר לך לטנטון ורציתי לשאול של איזו חברה לקחת והאם הטנטון עבר גם בפעם השניה שהופיע? תודה רבה גליה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!