דלג לתוכן

מחזור לא סדיר: האם הוא יכול להעיד על סרטן השחלות?

היא המחלה הממאירה החמישי בשכיחותו בנשים ומהווה את אחד מהגידולים הממאירים הקטלניים ביותר במערכת המין הנשית: אילו תסמינים יהוו אותות אזהרה להתפתחות של סרטן השחלה והאם מחזור לא סדיר מהווה גם הוא סימן? התשובות בפנים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/06/2020
3 דקות קריאה


סרטן השחלה הוא הסרטן החמישי בשכיחותו בנשים, ומהווה את גורם התמותה הראשון מבין המחלות הממאירות במערכת המין הנשית. אחת הסיבות המשמעותיות ביותר אשר הופכות את המחלה לקטלנית ומגדילות את שיעור התמותה כתוצאה ממנה הוא האתגר באיתור מוקדם של הגידול הממאיר בשל היעדר תסמינים מובהקים. 

היכרות עם הסימפטומים של סרטן השחלה עשויה לסייע באבחון מוקדם.מחזור לא סדיר עלול לעיתים להצביע על התפתחות של סרטן השחלה, אך יש לזכור שמדובר בתופעה שיכולה לנבוע גם מסיבות רבות נוספות. על הקשר בין סרטן השחלות לבין מחזור לא סדיר, הסימפטומים וגורמי הסיכון להתפתחות המחלה הממאירה וסימני האזהרה שבעקבותיהם כדאי לפנות ליעוץ רפואי בכתבה שלפניכם. 

איור - שחלה בריאה אל מול שחלה בה התפתח גידול סרטני
 GraphicsRF | Shutterstock

האם אי סדירות של הווסת יכולה להיות סימפטום של סרטן השחלה?

לפי ה-ACS) American Cancer Society), סרטן השחלה יכול להשפיע על המחזור החודשי בנשים. השינוי יכול להתבטא בדימום וסתי כבד מהרגיל וכן גם באי הופעה של הווסת החודשית. עם זאת, חשוב לציין כי ישנן סיבות נוספות שעלולות לגרום לאי הופעה של הווסת, בהן:

• סטרס
• משקל גוף נמוך
• הריון
• יתר פעילות גופנית
• שינויים הורמונליים

מה נחשב כאי הופעה של ווסת?

על מנת לקבוע שמדובר באי הופעה של ווסת, חשוב לדעת מהו אורך המחזור הנורמלי באישה. לרוב, המחזור הנשי יכול להימשך 21-40 ימים, כאשר משך המחזור החודשי הממוצע הוא 28 ימים. משך המחזור שונה בין אישה לאישה. עבור נשים שיודעות מהו אורך המחזור שלהן, יהיה קל יותר לאתר שינויים במחזור או אי הופעה של הווסת. אי הופעה של ווסת הוא מצב בו אין הופעה של דימום לאורך כל המחזור החודשי.

האם אי הופעה של ווסת מגדילה את הסיכון לסרטן השחלה?

וסת שלא הופיעה לא גורמת לסרטן השחלה. עם זאת, ייתכן וקיים קשר לא סיבתי בין אי הופעה של ווסת לבין עלייה בסיכון לפתח את המחלה.

מחקר שנעשה בשנת 2016 (1) גילה כי נשים החוות מחזור לא סדיר הן בעלות סיכון גבוה יותר לפתח סרטן שחלה. החוקרים מצאו כי הסיכון עולה עם הגיל. נשים עם מחזור לא סדיר היו בסבירות גבוהה יותר פי שניים לפתח סרטן שחלה לפני גיל 70 מאשר נשים עם מחזור סדיר. הסיבות לכך טרם ידועות, ודרוש מחקר נוסף על מנת למצוא את הקשר הסיבתי.

סימפטומים של סרטן השחלה

למרות שאי הופעת הוסת עלולה להעיד על סרטן השחלה, לא מדובר בסימפטום הנפוץ ביותר. 

 הסימפטומים הנפוצים שיכולים להעיד על סרטן השחלה הם:

• כאבי אגב וכאבי בטן

• תכיפות במתן שתן

• תחושת שובע מוקדמת או אכילה מועטה יותר מהרגיל

הופעת הסימפטומים הללו לא בהכרח מצביעה על סרטן השחלה, וייתכן והם יפתחו בשל סיבות אחרות. עם זאת, במידה והסימפטומים אכן נובעים מסרטן השחלה, הם יהיו לרוב חמורים יותר ויופיעו לעיתים תכופות. 

מעבר לשינויים במחזור החודשי, סימפטומים פחות נפוצים שיכולים להעיד על הגידול הממאיר הם: 

• עייפות קיצונית

• מעי רגיז
• עצירות
• תחושת נפיחות של הבטן
• ירידה לא מתוכננת במשקל
• כאבים בעת קיום יחסי מין
• כאבי גב

גורמי סיכון

• גיל .
• השמנת יתר.
• רקע משפחתי של סרטן השחלה, סרטן השד וסרטן המעי הגס.
• טיפול הורמונלי בעקבות המנופאוזה.
• שינויים גנטיים במשפחה העלולים לגרום לסרטן (Family Cancer Syndrome).
• טיפולי פוריות, כגון הפריה חוץ גופית.

מתי לפנות לייעוץ רפואי?

אם התסמינים שפורטו לעיל מופיעים לעיתים קרובות במהלך המחזור החודשי מומלץ לפנות יעוץ רפואי. במידה ועולה חשד להתפתחות של גידול ממאיר בשחלה תתבצע ככל הנראה בדיקה גניקולוגית שתכלול גם בדיקת אולטרה סאונד. לעיתים, הרופא ישלח את המטופלת לביצוע בדיקות דם והדמיה, כמו לדוגמה  בדיקת דם לזיהוי אנטיגן CA-125, חלבון המופיע על גבי תאי סרטן השחלה. מחקר משנת 2015 (2) מצא כי תוצאות בדיקת הדם יכולות להוביל לאבחנה מדויקת יותר במידה ונעשה שימוש באלגוריתם מיוחד לאבחון סרטן השחלה, ביחס לביצוע בדיקת הדם לבדה.  בדיקות אלה משמשות לביצוע האבחנה הסופית, ובמקרים בהם מדובר בסרטן הן מסייעות גם בקביעת שלב המחלה וחומרתה. מידע זה חיוני לשם תכנון מיטבי של אסטרטגיית הטיפול. 

כ-20% מהנשים הסובלות מסרטן השחלה מאובחנות בשלב מוקדם יחסית. אולם לעיתים קרובות, סרטן מסוג זה לא גורם לתסמינים בשלביו המוקדמים.

בשלב הנוכחי, אין כל המלצה לביצוע בדיקות סקר עבור נשים שלא סובלות מסימפטומים ולא נמצאות בקבוצת הסיכון לפתח סרטן השחלה.

לעיתים קרובות, אבחנה מוקדמת עשויה לשפר את הפרוגנוזה. כ-94% מהנשים שמאובחנות בשלבים המוקדמים של סרטן זה חיות במשך מעל ל-5 שנים מרגע קבלת האבחנה. במידה ואישה חווה סימפטומים של סרטן השחלה, עליה לפנות להערכה רפואית. 

מקורות 

1. Cirillo, P. M., Wang, E. T., Cedars, M. I., Chen, L. M., & Cohn, B. A. (2016). Irregular menses predicts ovarian cancer: prospective evidence from the Child Health and Development Studies. International journal of cancer, 139(5), 1009-1017.‏

2. Menon, U., Ryan, A., Kalsi, J., Gentry-Maharaj, A., Dawnay, A., Habib, M., ... & Davies, S. (2015). Risk algorithm using serial biomarker measurements doubles the number of screen-detected cancers compared with a single-threshold rule in the United Kingdom Collaborative Trial of Ovarian Cancer Screening. Journal of Clinical Oncology, 33(18), 2062.‏


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עמית מאיר
ד"ר עמית מאיר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 20 חוות דעת )
"דר עמית מאיר סופר מקצועית ובעלת סבלנות ורגישות. הקדישה לי זמן והסבירה בפירוט את כל השלבים בייעוץ לעומק. ממליצה בחום לכל אחת שזקוקה לרופאה לסמוך עליה ולחוויה חיובית מאד."
ד"ר רות באר (וייזל)
ד"ר רות באר (וייזל) יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה רגישה, איכפתית מקצועית ובגובה העיניים"
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה מקסימה.. נעימה ומקצועית 🫶🏿"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום גינקולוגיה אונקולוגית (סרטן צוואר הרחם/שחלות)

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו