דלג לתוכן

כדאי שתכירו: אלו המקומות המדבקים ביותר בקורונה

תיאטרון, תחבורה ציבורית, בית כנסת, מכון יופי – איפה קיים הסיכון הגבוה ביותר להידבקות בנגיף הקורונה ואיך נוכל למנוע התפרצות של גל נוסף? התשובה בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/06/2020
3 דקות קריאה


אחרי שבועות ארוכים של סגר במדינה, נראה כי המשק חוזר לפעול כמעט במלואו. מצד אחד, מדובר בהקלה גדולה, אך יחד עם זאת, מגפת הקורונה עדיין כאן וקיים חשש גדול מהתפרצותה המחודשת.

מאחר שטרם ידוע מתי יגיע החיסון המיוחל, ומאחר שהעולם לא יכול להמשיך להתקיים לצד משק משותק, מסתמן שנצטרך ללמוד לחיות עם סיכון ממשי לחלות ב-Covid-19, וזאת לצד צעדים יעילים שניתן לנקוט כדי למזער את הסיכון להידבק בווירוס הקורונה. 

חשוב לזכור שהיגיינה, שימוש קבוע במסכה ושמירה על מרחק פיזי חשובים מאוד להפחתת הסיכוי להידבקות. עם זאת, גם הזמן הוא פקטור - שהייה ממושכת לצד אדם החולה בקורונה מגדילה את הסיכוי שלנו להידבק. כך למשל קפיצה קצרה לקניית חלב במכולת עשויה להיות פחות מסוכנת מיום עבודה במשרד או מישיבה של שעתיים באולם קולנוע. 

לפניכם רשימה של כמה מהמקומות עם רמת סיכון גבוהה להידבקות. חשוב לדעת שמדובר בסטטיסטיקות ולא ניתן לחזות בוודאות איפה נידבק בנגיף הקורונה, ואם בכלל.

צעירים יושבים בבר בתקופת הקורונה
 giuseppelombardo | Shutterstock


ברים

לטענת ד"ר ג'ף פותוף מהמרכז הרפואי UW Health של אוניברסיטת ויסקונסין ארה"ב, המקומות בעלי הסיכון הגבוה ביותר להידבקות הם ברים – מדובר בחללים סגורים בעלי מערכות אוורור לא טובות, עם קושי בהקפדה על מרחק פיזי, ובנוסף עם אנשים נוטים לדבר הרבה ואף לצעוק (בשל הווליום של המוסיקה), כאשר השימוש במסכה אינו עקבי בשל שתייה או אכילה. 
 

בתי כנסת, הופעות ותיאטראות

בארה"ב ה-CDC  (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן) הזהיר כי התקהלויות של למעלה מ-10 אנשים הן מסוכנות במיוחד, וככל שנחשפים למספר גדול יותר של אנשים, כך גדל הסיכוי להיחשף לאדם החולה קוביד 19  (1).  

הופעות, אירועים, כנסים ומפגשים בבית כנסת כרוכים בהתקהלויות של רבי משתתפים, בחלקם מדובר במקומות סגורים. במידה ואתם מחליטים להשתתף באירוע כזה, מומלץ לבדוק מה כמות המשתתפים הצפויה, כמה גדול או קטן החלל והאם מקפידים במקומות אלו על שמירת מרחק.
 

ים ובריכה

לטענת ד"ר קירסטין קנדי, מנהלת בבית החולים האוניברסיטאי ברמינגהם שבאלבמה, הסיכוי להידבק בווירוס הקורונה דרך מי הים או הבריכה הוא אומנם קטן, אך הדאגה במקומות אלו היא מפני הצפיפות. 

חופי הים והבריכות הציבוריות בעונת הקיץ נוטים להיות עמוסים במיוחד, ומתווספת לכך העובדה שרבים נוטים לאכול ולשתות במקומות אלו, כך שאינם דואגים לשים מסכה. 


תחבורה ציבורית

בתחבורה הציבורית בישראל קשה לשמור על ריחוק פיזי. נסיעה באוטובוס או ברכבת בדרך-כלל כרוכה בשהייה ממושכת עם אנשים נוספים, מה שמעלה את הסיכון להידבקות.

בנוסף, לאוורור תפקיד משמעותי בסיכון להידבקות ובאופן כללי עדיף לשהות באוויר צח (חלון פתוח במקרה של תחבורה), כדי להקטין את הסיכון. ממחקר (2)  שנעשה ב-2018 נמצא קשר בין נסיעה בתחבורה ציבורית ובין מקרים רבים יותר של הידבקות והעברת מחלות זיהומיות.

באנגליה, למשל, למרות שהתחבורה הציבורית חזרה לפעול, ההמלצה היא לנסות להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, אם אפשר, ולבחור במקום בדרכים אחרות כגון אופניים, הליכה וכו'. 
 

מקום עבודה

מקומות עבודה רבים כרוכים בצפיפות, אוורור לקוי, שיחות טלפונית וכמובן שהייה ארוכה בהם. שילוב של מרכיבים אלו מעלה את הסיכון להידבקות. עם זאת, עטיית מסכות, אוורור המקום, שמירה על ריחוק פיזי (במידת הצורך, לדאוג שלפחות חלק מהעובדים יעבדו מהבית), שטיפת ידיים לעיתים תכופות, והנחיות חשובות אחרות, עשויות להקטין את הסיכון להידבקות. 
 

מספרות ומכוני יופי

ד"ר דורה סבאני, אפדימיולוגית בשירותי הרפואה של סנט אליזבת, אוהיו, טוענת כי ישנם משטחים בעלי סיכוי גבוה יותר לקורונה, שבהם קיים מגע אינטנסיבי של בני אדם וללא בקרת חיטוי קבועה. מקומות אלה כוללים מספרות ומכוני יופי שבהם מבצעים מניקור ופדיקור.

חשוב ללכת למקומות שבהם ידוע כי נעשה חיטוי בין לקוח/ה אחד/ת לשני/ה וכן שנותן/ת השירות עוטה מסיכה באופן קבוע.

המידע בכתבה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית. 


 

מקורות: 

[1]CDC, Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/large-events/index.html. Page last reviewed: May 9, 2020.

[2] Environmental Health. Analysing the link between public transport use and airborne transmission: mobility and contagion in the London underground. Published: 04 December 2018. doi.org/10.1186/s12940-018-0427-5.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' ערן הדר
פרופ' ערן הדר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל היחידה לרפואת האם והעובר (הריון בסיכון), מרכז רפואי רבין
ד"ר יסמין מאור
ד"ר יסמין מאור מחלות זיהומיות
מנהלת היחידה למחלות זיהומיות, המרכז הרפואי וולפסון, חולון.
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום חיסונים

בניהולו של ד"ר אודי קלינר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו