טרנד דיאטת מים – האם היא עובדת?

דיאטת המים היפנית שהתחילה את דרכה מפה לאוזן, הצליחה לכבוש את עולם. היא כוללת שתיית מים לאורך היום ועידוד על שמירת חלונות אכילה קפדניים. אך השיטה הפופולרית אכן תורמת לירידה במשקל? הפרטים בכתבה
כתבה פרסומית כתבת חסות



דיאטת מים היא טרנד יפני שנהפך לפופולרי מאוד ברחבי העולם. מדובר בשיטה המקפידה על שתיית מים ועל חלונות אכילה. בעוד שישנם אנשים המדווחים על שיפור באספקטים שונים בבריאות שלהם בעקבות דיאטת המים, אחרים דווקא תוהים האם מדובר בתזונה שמעודדת גם ירידה במשקל. בכתבה זו ננסה להבין מה היא דיאטת מים, וכן נסקור כמה מחקרים שיעזרו לנו להבין האם שתיית מים היא אכן כלי יעיל לירידה במשקל.

 



מה זה דיאטת מים?

דיאטת מים יפנית (1) מבוססת על שני מרכיבים יומיים עיקריים:

• שתייה יומית של 4-5 כוסות (180 מ"ל) מים בטמפרטורת החדר כל בוקר על בטן ריקה, וכ-45 דק' המתנה לפני צריכה של אוכל או שתייה אחרת. יש להתחיל עם 1-2 כוסות בתחילת הדרך, ולהעלות את הכמות בהדרגה. בהמשך היום יש לשתות מים כפי שאנחנו רגילים לעשות, ולהיות ערניים מתי אנחנו צמאים.

• בנוסף למים, חשוב לשים לב גם לאוכל. ההמלצה היא לאכול במשך 15 דק' בכל פעם, ועם הפסקה של לפחות שעתיים לפני שאוכלים או שותים כל דבר אחר. ולמרות שדיאטת מים לא מגבילה לגבי כמות וטיב האוכל, הירידה במשקל עדיין תלויה בבחירות התזונתיות שלנו.


קראו עוד: להפוך את הקפה ללימונדה: האם יש יתרונות בשתיית קפה עם מיץ לימון?


דיאטת מים תורמת לירידה במשקל

ידוע כבר שנים כי למים יתרונות בריאותיים רבים. גם השמועה בנוגע לקשר בין שתיית מים לירידה במשקל מסתובבת כבר שנים, אך מעט מאוד מחקרים בחנו את השפעת שתיית מים על אובדן המשקל באופן כללי, או את דיאטת המים היפנית באופן ספציפי. 


אז מה בכל זאת אנו יודעים על ההשפעות של צריכת מים על התזונה שלנו?

מחקר (2)  שבחן את השפעת צריכת מים על משקל עודף מצא כי שתיית מים עשויה להשפיע על תחושת מלאות, שכן מים תופסים מקום בחלל הבטן. תחושת מלאות עשויה בתורה לגרום לדיכוי החשק לאכול, שיכול להוביל לירידה במשקל.  מן המחקר עולה כי שתייה של 4 כוסות (כליטר) מים רגילים ביום קשורה לירידה בסיכון למשקל עודף בקרב אנשים במשקל רגיל. 

מחקר (3) אחר מצא כי מבוגרים עם משקל עודף או עם משקל יתר ששתו כחצי ליטר מים 30 דק' לפני הארוחה אכלו 13% פחות מזון ממשתתפים שלא שתו מים לפני הארוחה. מחקר (4) נוסף דומה שבדק גברים במשקל בינוני, הניב תוצאות דומות. 

יתר על כן, קיים מחקר (5) שמצא כי שתיית מים מגדילה באופן משמעותי את הוצאת האנרגיה במנוחה בקרב בוגרים. הוצאת אנרגיה במנוחה מתייחסת למספר הקלוריות הבסיסיות שהגוף שורף בזמן שהוא נח, כשאינו במצב של פעילות.

בנוסף, ישנם מחקרים (6) (7) שמראים כי החלפת משקאות מומתקים במים עשויה להפחית את הצריכה הקלורית, שתורמת לעלייה במשקל.

קראו עוד: האם שתיית מים קרים עלולה להזיק לנו?

אז האם כדאי לעשות דיאטת מים או לא?

למרות כל הנאמר לעיל, קיימים מחקרים (8) שהראו תוצאות הפוכות ולא מצאו השפעה של שתיית מים על המשקל. גם עניין חלונות האכילה של 15 דק' שנוי במחלוקת, שכן מחקרים (9) מראים כי אכילה מהירה דווקא עלולה לגרום לכך שהמעי לא יספיק לאותת למוח שהוא מלא וכתוצאה מכך עלולים לאכול יותר מדי ולהעלות במשקל. 

חשוב גם לציין ששתיית יתר של מים היא דבר מסוכן ואינה מומלצת – לא שתייה מוגזמת בפרק זמן קצר ולא במשך היום. עם זאת, מרבית הדעות בעולם הרפואה תומכות בכך שלשתיית מים יש שפע של יתרונות בריאותיים, כל עוד מקפידים על הכמות המומלצת ליום, כך שגם אם לא תורידו במשקל, לפחות אתם עשויים להרוויח יתרונות בריאותיים אחרים.


מקורות 

1.  Does Japanese Water Therapy Aid Weight Loss? Written by Lauren Panoff, MPH, RD on July 9, 2020 — Medically reviewed by Jillian Kubala, MS, RD. https://www.healthline.com/nutrition/water-therapy-for-weight-loss-does-it-work. 

2.  J Epidemiol. 2020; 30(3): 128–135. Published online 2020 Mar 5. Prepublished online 2019 Mar 16. doi: 10.2188/jea.JE20180223.

3.  J Am Diet Assoc. Author manuscript; available in PMC 2009 Sep 14. Published in final edited form as: J Am Diet Assoc. 2008 Jul; 108(7): 1236–1239. doi: 10.1016/j.jada.2008.04.013.

4.  Eur J Nutr . 2016 Mar;55(2):815-819. doi: 10.1007/s00394-015-0903-4. Epub 2015 Apr 18.

5.  N Am J Med Sci. 2014 May; 6(5): 199–209. doi: 10.4103/1947-2714.132935

 6.  Obesity (Silver Spring) . 2008 Nov;16(11):2481-8. doi: 10.1038/oby.2008.409. Epub 2008 Sep 11.

7.  Nutr Rev. Author manuscript; available in PMC 2011 Sep 1. Published in final edited form as: Nutr Rev. 2010 Sep; 68(9): 505–521. doi: 10.1111/j.1753-4887.2010.00311.x. 

8.  Nutrients . 2016 Jan 2;8(1):19. doi: 10.3390/nu8010019.

9.  Acad Nutr Diet . 2014 Mar;114(3):393-402. doi: 10.1016/j.jand.2013.11.002. Epub 2013 Dec 30.



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ויטמין E אנה 08/02/2017 17:39
  • שלום רב, ברצוני לצרוך ויטמין E באופן זמני, בעקבות טנטון באוזן. יש כל מיני סוגים ושאלתי היא איזה סוג כדאי לצרוך? יש בטיפות שמן יש בכדורים יבשים, וכו', אשמח לעצתך בתודה מראש,

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 12/02/2017 15:25
  • לא כל כך משנה. המינון חשוב יותר מהצורה. אם אין לך לחץ דם גבוה, את יכולה להתחיל עם 400 יב"ל ולעלות. איני יכול לומר עד איזה מינון אפשר להגיע בלי לדבר איתך. אם זה מצליח לעזור, אני מאוד מבקש שתשתפי אותי בחוויתך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E מינון אנה 04/03/2017 18:01
  • שלום ד"ר, רציתי לשאול לגבי מינון, קניתי ויטמין E בכמוסות, על הקופסא כתוב ליטול 2 כדורים ביום עם הארוחה, כמות כל כדור היא 400יחב"ל מהויטמין, סך הכל זה יוצא 800 יחבל, אולם במקומות אחרים קראתי שלא מומלץ ליטול לאורך זמן יותר מ400 יחבל ליום, מה המינון המומלץ לדעתך. בריאה בדרך כלל עם טינטון קל באוזניים

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 04/03/2017 19:18
  • אני מופתע לשמוע שכך מומלץ על המוצר, ומבקש שתבדקי שוב. בכל אופן, ברוב המקרים אין בעיה ליטול 800 יב"ל, אבל איני יכול לתת המלצה טיפולים במסגרת זו.

  • + הוסף תגובה
E אנה 04/03/2017 20:41
  • שלום ד"ר, קראתי שוב..וכך אכן כתוב, כמות הרכיב בכל כמוסה של הויטמין 400 יב"ל, הנחיות שימוש:2 כמוסות ביום עם האוכל. אכן 2 כמומלץ אך לאחר שקראתי הבנתי שזה לא מומלץ. מקווה שלא נעשה נזק, בנטילה ליום אחד של 800 יב"ל. תודה על תגובתך

  • + הוסף תגובה
מינון E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 05/03/2017 08:31
  • מטופלים רבים שלי נוטלים ויטמין E במינון של 800 יב"ל, ובמקרים מסוימים מגיעים אפילו ל-2000 יב"ל.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E טנטון אנה 16/05/2017 18:26
  • שלום רב, אז ביקשת שאשתף אם זה מצליח לעזור... אז ככה, התחלתי את הנטילה לפני בערך שלושה חודשים (בערך התאריך שכתבתי את השאלה) כ400 מ"ג ליום, עם אוכל שומני, לאחר תקופה שאני לא זוכרת כמה...הטנטון עבר לגמרי (אני לא יודעת עד כמה חמור הוא היה אבל הוא היה קיים) אני פשוט לא שמתי לב שהוא עבר פשוט ככה. וכיום הפסקתי את הויטמין בערך שבועיים בלי, ובימים האחרונים הרגשתי שהוא חזר בשתי האוזניים ברמות כאלה ואחרות במהלך היום והלילה...(כנראה שרק שהוא חוזר מרגישים אותו וכשהוא נעלם מתרגלים גם לזה). לשאלתי, רכשתי כעת ויטמין E של חברה אחרת, ואם הקודם עזר לי לבעיה הספציפית הזאת האם כדאי להמשיך לנטול את הויטמין הקודם שנטלתי של חברה אחרת או שאפשר להחליף בין החברות? כמו כן, כתבת שאם אין לי לחץ דם גבוה אפשר להעלות מינון, כשבדקתי לאחרונה לחץ דם הוא היה נמוך מאוד...מה דעתך על כך? שמחתי לשתף בחוויותי..

  • + הוסף תגובה
המשך... אנה 16/05/2017 18:30
תודה! ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 17/05/2017 20:58
  • שמחתי לשמוע. בנוגע לוויטמינים, בדרך כלל כל החברות פחות או יותר מוכרות חומר איכותי, אז ניתן להחליף. אני מעדיף ויטמין E שיש בו גם סלניום, העובר עמו בצורה סינרגסטית. איני חושב שוויטמין E קשור ללחץ דם נמוך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין e לטנטון גליה 26/09/2020 16:25
  • אנה שלום, קראתי על כך שויטמין e עזר לך לטנטון ורציתי לשאול של איזו חברה לקחת והאם הטנטון עבר גם בפעם השניה שהופיע? תודה רבה גליה

  • + הוסף תגובה
לילך צרפתי שי 10/07/2016 12:10
  • שלום ד"ר דולב. ברצוני לקנות את התוסף תזונה שעשוי מהצמח לילך צרפתי.קראתי שהוא ניקרא galega officinalis X או goats rue זה טיפול להורדת סוכר בדם.אודה לך אם תעזור לי. הרבה בריאות שי

  • + הוסף תגובה
אינני מכיר את זה. ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 11/07/2016 11:02
הורדת סוכר בדם סוכרייה 22/02/2020 17:59
  • שלום לדר דולב. איך ניתן להוריד רמת סוכר בדם למישהו שהוא גבולי.98...? תודה

  • + הוסף תגובה
שי שי 22/09/2020 23:36
  • 98 זה גבולי מאוד.יש הרבה מידע על הורדת סוכר באינטרנט. תפחית בעיקר פחממות מלחם.תפא.אורז.עוגות.ממתקים.תאכל ירקות.קטניות.עוף.דגים.מים. ותעשה הרבה ספורט.חתהיה רגוע...הסוכר ירד.

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!