האם עבודה משרדית יכולה למנוע הידרדרות קוגניטיבית?

כולנו יודעים שפעילות גופנית תורמת רבות לבריאות שלנו, אך מחקר חדש חושף יתרון פוטנציאלי גם בעבודה משרדית וטוען כי היא עשויה למנוע התדרדרות קוגניטיבית: הפרטים בכתבה
כתבה פרסומית כתבת חסות


מומחים שונים ברחבי העולם מזהירים כבר זמן רב בנוגע לסכנות הפוטנציאליות של אורח חיים יושבני. מחקרים רבים אף הניחו כי חוסר בפעילות גופנית עלול להגדיל את הסיכון לבעיות בריאותיות שונות, כמו מחלות קרדיו וסקולריות (למשל יתר לחץ דם) (1) , ואפילו למוות בטרם עת (2).   

עם זאת, הקשר בין פעילות גופנית לשמירה על הבריאות הקוגניטיבית אינו ברור. כעת מחקר חדש (3)  שבוצע על ידי חוקרים באוניברסיטת קיימברידג' מדגיש עוד יותר את חוסר הוודאות בנוגע אליו. 

החוקרים מצאו כי אנשים שעובדים בעבודות יושבניות, הכוללות בעיקר עבודות משרדיות, מצויים בסיכון נמוך משמעותית לחוות התדרדרות קוגניטיבית במהלך החיים, זאת בהשוואה לאלה שמחזיקים במשרות אשר מערבות עבודת כפיים. הממצאים פורסמו בכתב העת the International Journal of Epidemiology.


צעירים עובדים בעבודה משרדית שנמצאה במחקר חדש כמסייעת במניעת התדרדרות קוגניטיבית
Deliris |  Shutterstock


היתרונות הקוגניטיביים בעבודה משרדית

המחקר התבסס על נתונים ממחקר עוקבה שבחן 30,000 משתתפים בגילאי 40-79 במהלך כ-12 שנים, ובוצע כדי לבדוק את הקשר שבין פעילויות יומיומיות, תזונה וסרטן. 

במסגרת המחקר המשתתפים מילאו שאלון בריאות ואורח חיים, הכולל גם מידע על רמות הפעילות הגופנית במהלך שעות העבודה והפנאי והם עברו סדרה של בדיקות רפואיות. 

לאחר 12 שנים, הוזמנו הנבדקים להשלים מספר בדיקות שבחנו היבטים קוגניטיביים שונים, בהם יכולת הזיכרון, הריכוז, מהירות עיבוד חזותית וכן גם בדיקת IQ.

נתונים שנאספו על 8,585 נבדקים ממחקר ה- Epic-Norfolk שימשו לצורך המחקר של קיימברידג'. על פי התוצאות, נבדקים שהחזיקו בעבודות משרדיות אשר לרוב מערבות אורח חיים יושבני היו בסיכון נמוך יותר לירידה קוגניטיבית. יתרה מכך, אנשים שהחזיקו בקריירות שעיקרן הוא עבודה משרדית, היו בסבירות גבוה להיות ב-10% העליונים מבחינת ביצועים קוגניטיביים מבין כלל הנבדקים. מנגד, אלה שהחזיקו בעבודות פיזיות יותר היו בסיכוי גבוה יותר של כמעט פי שלוש להתדרדרות קוגניטיבית. 

ייתכן ואופי העבודה הוא זה שמספק את היתרון

החוקרים שיערו כי לא הישיבה עצמה אלא אופיין של העבודות המשרדיות הוא זה שעשוי לספק את היתרון הקוגניטיבי. עבודות משרדיות נוטות להיות מאתגרות יותר מנטלית מאשר עבודות פיזיות, ובשל כך גם להיות בעלות פוטנציאל להגנה מפני התדרדרות קוגניטיבית. 

החוקרים בחנו גם את ההשפעה הפוטנציאלית של רמת ההשכלה על הקוגניציה, אך מצאו כי על פי הממצאים היא אינה רלוונטית. למעשה, הנבדקים שהחזיקו בקריירות משרדיות הראו לרוב ביצועים טובים יותר במבחנים קוגניטיביים, ללא כל תלות ברמת ההשכלה שלהם. 

אולם, הממצאים מראים גם שפעילות גופנית בשעות הפנאי עשויה לספק הגנה קוגניטיבית מסוימת – דבר שעלול לסתור את הממצא העיקרי של המחקר הגורס כי עבודות משרדיות מגנות מפני ההתדרדרות הקוגניטיבית. מסיבה זו, החוקרים גורסים כי דרוש מחקר נוסף בנושא כדי להסביר את הקשר בין קריירה משרדית לבין מניעת התדרדרות קוגניטיבית. 


מקורות

(1) Pandey, A., Salahuddin, U., Garg, S., Ayers, C., Kulinski, J., Anand, V., ... & Berry, J. D. (2016). Continuous dose-response association between sedentary time and risk for cardiovascular disease: a meta-analysis. JAMA cardiology1(5), 575-583.‏

(2) Thorp, A. A., Owen, N., Neuhaus, M., & Dunstan, D. W. (2011). Sedentary behaviors and subsequent health outcomes in adults: a systematic review of longitudinal studies, 1996–2011. American journal of preventive medicine41(2), 207-215.

(3) Hayat, S. A., Luben, R., Wareham, N., Khaw, K. T., & Brayne, C. (2020). Cross-sectional and prospective relationship between occupational and leisure-time inactivity and cognitive function in an ageing population: the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition in Norfolk (EPIC-Norfolk) study. International Journal of Epidemiology.



פורומים פרקינסון והפרעות תנועה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
2 שאלות שחר 31/07/2020 12:45
  • בן 34, סובל כבר 3 חודשים מחולשה גופנית כללית בלתי ברורה. לא מסוגל לבצע מאמצים.השרירים מתעייפים מאוד מאוד מוקדם ומתאוששים לאט מאוד. לא מסוגל לעושת אימונים גופניים מהפשוטים ביותר. ואם אני מנסה "בכוח" אני משלם על כך בחולשה עוד יותר נוראית ביומיים שלאחר מכן. אני עייף מוקדם יותר במהלך היום בהשוואה לתקופהשלפני שזה התחיל אבל זה משתנה מיום ליום. יש כאב ראש קל תמידי שלפעמים לא מורגש אבל מיד מתגבר בעת מאמץ. הכאב ראש הוא אחורי יותר. בחלק העליון ומאחורה מעט אבל בעיקר בקודקוד וכלפי אחורה/צדדים. הכאב מופיע ככל שאני עייף יותר או ככל שאני מאמץ את השרירים יותר. הייתי מתאמן, באופן קבוע, 5 ימים בשבוע, בעיקר אימוני משקולות. בבדיקות דם הכל תקין, גם רמות ck תקינות, תפקודי בלוטת תריס/כליות/כבד תקינים לחלוטין. אפילו בדיקה ל מיאסטניה גראביס עשיתי ויצא שלילי. כמובן בדיקת קורונה שלילית. ביצעתי EMG מלא כולל דקירת מחט וכו', הכל תקין ואין עדות ל מיופתיה או מחלה של LMN. אין חולשה בגפה אחת מסוימת. החולשה היא כללית. לא מצליח לפענח מה זה. השרירים לא כואבים בספונטניות, אלא רק מתעייפים מאוד מהר במאמץ. חי רגיל ומתפקד כרגיל אבל לא יכול לבצע שום מאמצים ואני פשוט משתגע מכך. מה זה יכול להיות?

  • + הוסף תגובה
טיפולים לפרקניסון מתקדם משה 28/07/2020 20:00
  • שלום רב, מדבר בשם אבי, סובל מהמחלה במשך 16 שנים, לטענת הרופאים המטפלים נמצא בשלב האחרון שלה. שנה שעבר עבר התקף אספירציה שהוביל לאשפוז של חודש, מאז מנסים לשקמו בבית ללא הצלחה. מאז חזרתו הביתה הוא איבד כמעט כל יכולת תנועה ודיבור למעט פרקי זמן של מספר דקות אחת לכמה לכמה ימים בהם הוא מסוגל לדבר. אנחנו רוצים לנסות להאריך את פרקי הזמן הללו, מחפשים כל דרך אפשרית.

  • + הוסף תגובה
קפיצות של הרגליים כשנשכבת לישון יעל 22/07/2020 10:42
  • שלום. בת 80. הפרעות בקצב הלב ולוקחת רבע כדור ניאובלוק, ויטמין B וטיפות ויטמין D.בערב כדור סידן. כבר יותר משנה כאשר אני עייפה ורוצה לישון - הרגליים קופצות, מטריד מאד, מעצבן, וברור שאיני נרדמת. נירולוג נתן לי לפני שנה כדור sifrol והייתי לוקחת חצי כדור בערך פעם בשבוע לא יותר. בחדשיים האחרונים כ ל לילה זה קורה ומכיוון שאיני אוהבת לקחת עוד ועוד תרופות - נכנסת למיטה ואחרי שעה של אי-הרדמות קמה - לוקחת הכדור... אודה על הסבר האם אכן לקחת כ ל ערב מעכשיו לפני השינה ולא לחכות? האם לקחת כדור שלם? האם מתנגש עם הסידן החשוב מאד בגלל ירידה בצפיפות עצם שיש לי ועוד כמה שתוכל להרחיב. מבינה שאי אפשר לנצח את התופעה המ ע צ ב נ ת הזו. תודה רבה יעל

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!