עד כמה BMI הוא מנבא בריאות מדויק?

בדיקת BMI היא בדיקה מהירה ופשוטה המספקת מידע לגבי משקלו של אדם. למרות השימוש בבדיקה להערכת הסיכון לתחלואה ולתמותה, ישנם גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון, כדי לקבל תמונה מדויקת יותר על המצב הבריאותי. הפרטים בכתבה
כתבה פרסומית כתבת חסות



BMI הוא מדד אשר פותח לראשונה במאה ה-19 על מנת להעריך את המידה של משקל עודף והשמנת יתר. החישוב של BMI מתבצע על ידי חילוק המשקל (בקילוגרמים) בגובה (במטרים) בריבוע (1) . למרות שערכי BMI מעל 30 ומתחת ל-18.5 נמצאו כקשורים בסיכון מוגבר לתחלואה כרונית ולתמותה מוקדמת (2) כיום מתרבות הראיות כי ישנם גורמים רבים אשר משפיעים על תוצאות הבדיקה ויש לקחת אותם בחשבון (3) .


סרט למדידת היקפים וחתיכות תפוח על דף הסבר על מדד ה-BMI
 Vitalii Vodolazskyi | Shutterstock


החסרונות של בדיקת ה-BMI

- מיקום השומן. מיקום השומן בגוף חשוב בהערכת הסיכון לתחלואה. השומן המזיק מרוכז בעיקר באזור הבטן והוא מגביר את הסיכון למחלות כרוניות לעומת אנשים עם ריכוז שומן בירכיים ובישבנים. בדיקת ה-BMI אינה לוקחת בחשבון את פיזור השומן בגוף ויכולה לסווג באופן שגוי אנשים בסיכון מוגבר לתחלואה מוגברת (4) . 

- גורמים נוספים. בדיקת ה-BMI אינה לוקחת בחשבון גורמים נוספים המשפיעים על בריאותו של המטופל כדוגמת גיל, מין, אורח חיים ומחלות רקע. במידה ומסתמכים רק על ערך ה-BMI ניתן לפספס מדדים חשובים נוספים של בריאות כדוגמת דופק, לחץ דם, מדדי דלקת, רמות כולסטרול ורמות סוכר. בנוסף, בגברים ישנה מסת שריר גדולה יותר מאשר לנשים ועם הגיל מסת השריר פוחתת לעומת מסת השומן  (5). 

- מוצא אתני. בדיקת ה-BMI פותחה במקור עבור אנשים ממוצא לבן ואינה מתחשבת בהבדלים במוצא אתני. מחקרים רבים הראו כי אנשים ממוצא אסיאתי נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה בערכים נמוכים יותר של BMI לעומת אנשים ממוצא לבן, ולמעשה ישנם ערכים שונים עבור משקל עודף והשמנת יתר באוכלוסייה אסיאתית (6) . באנשים ממוצא שחור, ובמיוחד בנשים, ישנה מסת שריר גדולה יותר מאשר באנשים ממוצא לבן ועל כן באוכלוסייה זו דווקא ערכי BMI גבוהים יותר יכולים להיות תקינים (7).

חלופות ובדיקות משלימות לבדיקת BMI

ישנן בדיקות אשר בשילוב עם בדיקת ה-BMI יכולות לספק הערכה טובה יותר לגבי הבריאות מאשר בדיקת BMI לבדה. בדיקות אלו כוללות בדיקות דם ובדיקות נוספות:

- אחוז שומן בגוף - בדיקה זו יכולה לכמת את אחוז השומן בגוף ולהבדיל בין כמות השומן לכמות השריר. הבדיקה יכולה להתבצע באמצעים פשוטים כדוגמת מדידת קפלי עור (אך זוהי מדידה פחות מדויקת) או באמצעות מכשור מיוחד אשר דורש בדיקות ארוכות ויקרות

- היקף מותניים - היקף מותניים מעל 85 ס"מ בנשים ו-101.6 ס"מ בגברים מצביע על כמות שומן בטנית גדולה יותר ויכול לנבא סיכון מוגבר לתחלואה (8).

- יחס מותניים-ירכיים - יחס של מעל 0.8 בנשים ומעל 0.95 בגברים מעיד על מאגרי שומן בטני גבוהים יותר ונמצא כקשור בסיכון מוגבר למחלות כרוניות ובכלל זה מחלת לב (9) .

לסיכום, למרות שבדיקת BMI מהווה מדד לבריאות, יש לקחת בחשבון גורמים רבים נוספים ורצוי וניתן לבצע בדיקות משלימות על מנת לקבל תמונה מלאה ומדויקת יותר לגבי מצב הבריאות. 

מקורות

(1)  Zierle-Ghosh A, Jan A. Physiology, Body Mass Index. [Updated 2020 Jul 26]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2020 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK535456/
(2) Klatsky AL, Zhang J, Udaltsova N, Li Y, Tran HN. Body Mass Index and Mortality in a Very Large Cohort: Is It Really Healthier to Be Overweight?. Perm J. 2017;21:16-142. doi:10.7812/TPP/16-142
(3) Gutin I. In BMI We Trust: Reframing the Body Mass Index as a Measure of Health. Soc Theory Health. 2018;16(3):256-271. doi:10.1057/s41285-017-0055-0
(4) Jayedi A, Soltani S, Zargar MS, Khan TA, Shab-Bidar S. Central fatness and risk of all cause mortality: systematic review and dose-response meta-analysis of 72 prospective cohort studies. BMJ. 2020 Sep 23;370:m3324. doi: 10.1136/bmj.m3324. PMID: 32967840; PMCID: PMC7509947.
(5) Nuttall FQ. Body Mass Index: Obesity, BMI, and Health: A Critical Review. Nutr Today. 2015;50(3):117-128. doi:10.1097/NT.0000000000000092
(6) Hsu WC, Araneta MR, Kanaya AM, Chiang JL, Fujimoto W. BMI cut points to identify at-risk Asian Americans for type 2 diabetes screening. Diabetes Care. 2015;38(1):150-158. doi:10.2337/dc14-2391
(7) Katzmarzyk PT, Bray GA, Greenway FL, et al. Ethnic-specific BMI and waist circumference thresholds. Obesity (Silver Spring). 2011;19(6):1272-1278. doi:10.1038/oby.2010.319
(8)  Darsini D, Hamidah H, Notobroto HB, Cahyono EA. Health risks associated with high waist circumference: A systematic review. J Public Health Res. 2020;9(2):1811. Published 2020 Jul 2. doi:10.4081/jphr.2020.1811
(9)  https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44583/9789241501491_eng.pdf;jsessionid=83A66FEBBEEF2CBDE6EC4964449A5257?sequence=1



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ויטמין K2 ודילול הדם. חן 26/11/2020 13:39
  • מה פשר המשפט (בסוף המאמר): "אנשים שמקבלים תרופות לדילול הדם, כמו קומדין, צריכים להימנע משימוש בתוספי K2 או מזונות עשירים בוויטמין K מבלי להיוועץ ברופא". למה להימנע מתוסף K2? הרי לויטמין K2 אין השפעה על רמת דילול הדם. או שיש ומהי ההשפעה? אשמח להבהרה.

  • + הוסף תגובה
בירור לגבי ויטמין K2 אירית 11/11/2020 09:47
  • האם ניתן לצרוך, כחלק מתוסף, 15 מק"ג ויטמין K2 ליום, בנוסף לנטילת אספירין 100mg Tritace 5 mg Cloidogrel 75 mg תודה

  • + הוסף תגובה
ויטמין E אנה 08/02/2017 17:39
  • שלום רב, ברצוני לצרוך ויטמין E באופן זמני, בעקבות טנטון באוזן. יש כל מיני סוגים ושאלתי היא איזה סוג כדאי לצרוך? יש בטיפות שמן יש בכדורים יבשים, וכו', אשמח לעצתך בתודה מראש,

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 12/02/2017 15:25
  • לא כל כך משנה. המינון חשוב יותר מהצורה. אם אין לך לחץ דם גבוה, את יכולה להתחיל עם 400 יב"ל ולעלות. איני יכול לומר עד איזה מינון אפשר להגיע בלי לדבר איתך. אם זה מצליח לעזור, אני מאוד מבקש שתשתפי אותי בחוויתך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E מינון אנה 04/03/2017 18:01
  • שלום ד"ר, רציתי לשאול לגבי מינון, קניתי ויטמין E בכמוסות, על הקופסא כתוב ליטול 2 כדורים ביום עם הארוחה, כמות כל כדור היא 400יחב"ל מהויטמין, סך הכל זה יוצא 800 יחבל, אולם במקומות אחרים קראתי שלא מומלץ ליטול לאורך זמן יותר מ400 יחבל ליום, מה המינון המומלץ לדעתך. בריאה בדרך כלל עם טינטון קל באוזניים

  • + הוסף תגובה
E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 04/03/2017 19:18
  • אני מופתע לשמוע שכך מומלץ על המוצר, ומבקש שתבדקי שוב. בכל אופן, ברוב המקרים אין בעיה ליטול 800 יב"ל, אבל איני יכול לתת המלצה טיפולים במסגרת זו.

  • + הוסף תגובה
E אנה 04/03/2017 20:41
  • שלום ד"ר, קראתי שוב..וכך אכן כתוב, כמות הרכיב בכל כמוסה של הויטמין 400 יב"ל, הנחיות שימוש:2 כמוסות ביום עם האוכל. אכן 2 כמומלץ אך לאחר שקראתי הבנתי שזה לא מומלץ. מקווה שלא נעשה נזק, בנטילה ליום אחד של 800 יב"ל. תודה על תגובתך

  • + הוסף תגובה
מינון E ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 05/03/2017 08:31
  • מטופלים רבים שלי נוטלים ויטמין E במינון של 800 יב"ל, ובמקרים מסוימים מגיעים אפילו ל-2000 יב"ל.

  • + הוסף תגובה
ויטמין E טנטון אנה 16/05/2017 18:26
  • שלום רב, אז ביקשת שאשתף אם זה מצליח לעזור... אז ככה, התחלתי את הנטילה לפני בערך שלושה חודשים (בערך התאריך שכתבתי את השאלה) כ400 מ"ג ליום, עם אוכל שומני, לאחר תקופה שאני לא זוכרת כמה...הטנטון עבר לגמרי (אני לא יודעת עד כמה חמור הוא היה אבל הוא היה קיים) אני פשוט לא שמתי לב שהוא עבר פשוט ככה. וכיום הפסקתי את הויטמין בערך שבועיים בלי, ובימים האחרונים הרגשתי שהוא חזר בשתי האוזניים ברמות כאלה ואחרות במהלך היום והלילה...(כנראה שרק שהוא חוזר מרגישים אותו וכשהוא נעלם מתרגלים גם לזה). לשאלתי, רכשתי כעת ויטמין E של חברה אחרת, ואם הקודם עזר לי לבעיה הספציפית הזאת האם כדאי להמשיך לנטול את הויטמין הקודם שנטלתי של חברה אחרת או שאפשר להחליף בין החברות? כמו כן, כתבת שאם אין לי לחץ דם גבוה אפשר להעלות מינון, כשבדקתי לאחרונה לחץ דם הוא היה נמוך מאוד...מה דעתך על כך? שמחתי לשתף בחוויותי..

  • + הוסף תגובה
המשך... אנה 16/05/2017 18:30
תודה! ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 17/05/2017 20:58
  • שמחתי לשמוע. בנוגע לוויטמינים, בדרך כלל כל החברות פחות או יותר מוכרות חומר איכותי, אז ניתן להחליף. אני מעדיף ויטמין E שיש בו גם סלניום, העובר עמו בצורה סינרגסטית. איני חושב שוויטמין E קשור ללחץ דם נמוך.

  • + הוסף תגובה
ויטמין e לטנטון גליה 26/09/2020 16:25
  • אנה שלום, קראתי על כך שויטמין e עזר לך לטנטון ורציתי לשאול של איזו חברה לקחת והאם הטנטון עבר גם בפעם השניה שהופיע? תודה רבה גליה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!