דלג לתוכן

תזונה ופיזיותרפיה נשימתית: כל הטיפולים במחלת ריאות חסימתית

אחד מהנזקים הדרמטיים ביותר של העישון היא מחלת ריאות חסימתית, מחלה חשוכת מרפא, הפוגעת משמעותית באיכות החיים של הסובלים ממנה. טיפול מקיף ומשולב מאריך את תוחלת החיים של המתמודדים ומשפר את איכותם: כל המידע החיוני

מאת: פרופ' דויד שטרית, ערוץ הרופאים
תאריך פרסום: 08/06/2017 תאריך עדכון: 11/07/2022
2 דקות קריאה

מחלת ריאות חסימתית כרונית היא מחלה שאיננה ניתנת לריפוי. המחלה, לסוגיה השונים, מתפתחת בהדרגה ומחמירה, עד שנגרם נזק בלתי הפיך לריאות, ולכן מטרת הטיפול היא להאריך את תוחלת החיים ולשפר את איכותם. התנאי להצלחה בטיפול הוא אבחון המחלה בשלב מוקדם. שיטות הטיפול במחלה, כוללות שינוי באורח החיים, טיפול תרופתי, שיקום ריאתי ולעיתים אף ניתוח השתלת ריאה.

מחלת ריאות חסימתית כרונית היא מחלה נפוצה הכוללת שתי מחלות ריאה: דלקת סמפונות ארוכת טווח (ברונכיטיס כרונית) ואמפיזמה (נפחת הריאות), והיא נגרמת, במרבית המקרים, כתוצאה מעישון, ומתאפיינת בפגיעה ביכולת הריאות לפעול ולמלא את תפקידן. זוהי מחלה קשה שאינה ניתנת לריפוי ופוגעת מאוד באיכות חייהם של החולים, אך באמצעות טיפול מקיף ורב מערכתי בשלבים מוקדמים יותר של המחלה, ניתן להאריך את תוחלת החיים של המתמודדים עימה ולשפר את איכותם. 


מחלת ריאות חסימתית נגרמת לרוב כתוצאה מעישון, ומתאפיינת ביכולת של הריאות למלא את תפקידן 

המונח מניעה, בהתייחס למחלת ריאות חסימתית, מכוון למניעת התדרדרות המחלה לאחר גילויה, ומתמקד בשיפור איכות החיים והארכת תוחלת החיים של החולה. שינויים באורח החיים עשויים למנוע מהמחלה להפוך לקשה יותר.הטיפול במחלה מתמקד בהקלת הסימפטומים, באופן שיעצור ויאט את הפגיעה בריאות, וישפר את יכולת התפקוד של החולים למשך זמן. 

כיצד מטפלים במחלת ריאות חסימתית?

המחלה מאופיינת בהתלקחויות, במסגרתן הקשיים התפקודיים מתגברים והתסמינים מחמירים ונעשים תכופים יותר. על כן, הטיפול בחולה שואף להפחית את תדירות ההתלקחויות, למנוע את התקדמותה המהירה של המחלה, למנוע סיבוכים אפשריים, להפחית את התמותה ולשפר את יכולת התפקוד ואת יכולת הפעילות הגופנית.

הטיפול כולל, בראש ובראשונה, הפסקת עישון, באופן שיקל על הסימפטומים, יפסיק לפגוע בריאות ויתרום לחידוש פעילותן. לצד הפסקת העישון, ניתן טיפול, המותאם לכל חולה בהתייחס למצבו וצרכיו. הטיפול כולל הגברת פעילות גופנית מותאמת, הנעשית בפיקוח בהתאם ליכולות החולה, תורמת לשיפור במצבו; טיפול תזונתי; פיזיותרפיה נשימתית; טיפול תרופתי, הכולל תרופות להרחבת הסמפונות, , אנטיביוטיקה, סטרואידים באינהלציה ועוד; ושיקום ריאתי, הכולל טיפול בחמצן בחלק מהזמן או כל הזמן. טיפול זה מביא את הריאות לדרגת חמצון רצויה, והוכח כמסייע לחולים בהפחתת התסמינים ואף מפחית את האשפוזים, תכיפותם ואורכם. בחולים קשים מאד אף מבוצע ניתוח הקטנת ריאה או השתלת ריאה. בשנים האחרונות נמצאו טיפולים אנדוסקופיים לחולים קשים שלא מגיבים לטיפול תרופתי.

כתבות נוספות בסדרה:
80% מהחולים אינם מודעים לה: תסמיניה של מחלת ריאות חסימתית 
מהי המחלה בה ילקה אחד מכל 5 מעשנים?
 

הכותב הוא מומחה בכיר למחלות ריאה, מנהל מערך הריאות במרכז הרפואי מאיר, כפר-סבא. הכתבה בשיתוף פעולה עם ערוץ הרופאים ב-YouTube. הרופאים המתנדבים בערוץ הינם מומחים מובילים ממרכזים רפואיים בכל רחבי הארץ. 




 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר לירון מלכא
ד"ר לירון מלכא אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
5.0
( 58 חוות דעת )
"ד״ר לירון היתה ממש רגישה, מקצועית ואדיבה . ממש חשוב בתחום הזה בעיקר בטיפול בילדים קטנים ! מדהימה ."
ד"ר יצחק שוחט
ד"ר יצחק שוחט אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
מומחה אא״ג וניתוחי ראש וצוואר
ד"ר זאב הורוביץ
ד"ר זאב הורוביץ אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
כירורג אף אוזן גרון, ראש-צוואר, אוזן תיכונה, שקדים אדנואידים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום אף וסינוסים

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו