דלג לתוכן

לוקמיה (סרטן הדם): כל הסוגים, הגורמים, ודרכי הטיפול

בכל שנה מאובחנים כ-300 ילדים וכ-600 מבוגרים בלוקמיה, סרטן הדם. לוקמיה, היא שם כולל למספר מחלות שבמהלכן מתרחש גידול בלתי מבוקר של תאי ומרכיבי מערכת הדם. התאים שנוצרים אינם מתפקדים כתאים בריאים. מהם סוגי הלוקמיה, כיצד מאבחנים ומהן דרכי הטיפול בכל אחת מהמחלות? כל המידע בכתבה הבאה

מאת: פרופ' פיה רענני, ערוץ הרופאים
תאריך פרסום: 01/08/2018
3 דקות קריאה

סרטן הדם או "לוקמיה", הוא גידול בלתי מבוקר ובלתי נשלט של תאי ו/או מרכיבי מערכת הדם. מערכת הדם החיונית לתפקוד ולחיים. היא נושאת תפקיד חשוב ביותר בגוף האדם ומורכבת מתאים רבים בעלי תפקידים חיוניים מגוונים. סרטן הדם, המופיע גם אצל מבוגרים וגם אצל ילדים, פוגע בתפקוד מערכת הדם ועלול לסכן את החיים.

   

מהו סרטן הדם?

סרטן הדם הוא שם כולל למספר מחלות ממאירות, שבמסגרתן תאי הדם מתרבים ומתחלקים במהירות. תאי הדם שנוצרים אינם מתפקדים כתאים בריאים. 

תאי גופנו מתרבים ומתחלקים בהתאם לצורך, באופן מבוקר ומסודר. תאי הדם נוצרים ומתחלקים בתוך מח העצם (רקמה ספוגית הממלאת את העצמות). רקמה זו מייצרת שלושה סוגי תאי דם: תאי דם אדומים- המובילים את החמצן לתאים,  תאי דם לבנים - אשר המהווים חלק חיוני במערכת החיסון של הגוף ומסייעים בהגנה עליו מפני מזהמים ומחוללי מחלות, וטסיות דם - חומרים המסייעים לקרישת הדם במקרה של דימום או פציעה. 

בגוף בריא, כל תאי הדם מתפתחים באופן מובנה, מסודר ומבוקר ונותרים שם עד להבשלה מלאה. עם הבשלתם, הם משתחררים ממח העצם, חודרים למחזור הדם ומבצעים שם כל אחד את פעילותו הנדרשת.

במקרה של סרטן הדם מתפתחים במח העצם תאי דם פגומים ושלא לצורך, במהירות רבה מדי, ללא פיקוח ובקרה. התאים שנוצרים אינם מתפקדים כתאים בריאים. שגשוג כזה יכול לקרות בתא האב של מח העצם עצמו. בלוקמיה, תהליך יצירת התאים הנורמלי הנורמאלי יוצא משליטה והתאים ממשיכים להתחלק ללא צורך בקרה או פיקוח, במהירות רבה.

סוגי סרטן הדם 

נהוג לחלק את סוגי הלוקמיה לפי מהלך המחלה ובהתייחס לתא המקור:

לוקמיות כרוניות

הלוקמיות הכרוניות כוללות שתי מחלות: לוקמיה מיילואידית כרונית  ,CML (Chronic Myeloid Leukemia) ולוקמיה לימפטית כרונית CLL, (Chronic lymphocytic leukemia). מחלות אלה הן בעלות מהלך מחלה איטי, ומתאפיינות במקרים רבים בגילוי אקראי ובשיעורי הישרדות גבוהים.

לוקמיות חריפות

הלויקמיות החריפות נחלקות גם הן לשניים, על פי תא המקור, וכוללות לוקמיה מיילואידית חריפה (AML) , הנפוצה יותר במבוגרים, ולוקמיה לימפטית חריפה (ALL) , השכיחה יותר בילדים, אצלם אף הפרוגנוזה הטובה יותר.

בשונה מהלוקמיות הכרוניות, הלויקמיות החריפות הן בעלות מהלך סוער וסיכויי הישרדות נמוכים יותר. הלוקמיות החריפות מצריכות אשפוז ומתן כימותרפיה אינטנסיבית ולעתים קרובות אף השתלת מח עצם. 


נהוג לחלק את סוגי הלוקמיה לשני סוגים: לוקמיה כרונית ולוקמיה חריפה, בהתייחס למהלך המחלה ולתא המקור

מהם הגורמים לסרטן הדם?

הגורמים לסרטן הדם על סוגיו השונים, רבים ומגוונים וחלקם ייחודיים לסוג מסוים של לוקמיה. בין הגורמים הבולטים ניתן למנות חשיפה לקרינה או חשיפה לכימיקלים וכן מתן כימותרפיה קודמת.

כיצד ניתן לאבחן לוקמיה?

הבדיקות המתבצעות לצורך אבחון לוקמיה דומות בין הסוגים השונים, אך בחלקם ייתכנו בדיקות ייחודיות לסוג לוקמיה ו/או למטופל מסוים. בין הבדיקות האבחוניות לגילוי סרטן הדם, ניתן למנות בדיקת דם ודגימה ממח העצם. 

מהן דרכי הטיפול?

הטיפול בסרטן הדם מותאם לכל מטופל בהתאם למאפיינים הבאים: סוג הלוקמיה; גיל המטופל; מצב בריאותו הכללי; ושלב המחלה. לכל אחד מסוגי הלוקמיה ישנם מספר שלבים המוגדרים בהתאם להתקדמות המחלה ומידת התפשטותה. ככל ששלב המחלה מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים להחלים ממנה. הטיפול בלוקמיה כולל בעיקר טיפול כימותרפי, אך יכול לכלול גם טיפולים ביולוגיים, טיפול בקרינה, טיפול בסטרואידים וטיפול באמצעות השתלת תאי אב ממח עצמות, לרוב מתורם בן משפחה או תורם זר, אך לעיתים ההשתלה היא עצמית. 

טיפול בלוקמיות כרוניות

עם הבנת תהליכים מולקולריים ביולוגים הגורמים למחלה, חלו תמורות משמעותיות בטיפול במחלת ה-CML ב-15 השנים האחרונות. פיתוח של טיפולים ממוקדים במחלה, הביא להפחתת תופעות הלוואי ולתגובה דרמטית לטיפול. 

בעבר, תוחלת החיים של החולים במחלה זו הייתה שנים ספורות, אך כיום עם התפתחות הטיפולים, החולים במחלת ה-CML חיים שנים רבות ומסוגלים לנהל אורח חיים תקין לחלוטין. 

מחלת ה-CLL , נפוצה יותר באנשים מבוגרים. כשליש מהם לא יזדקקו לטיפול במהלך כל ימי חייהם, כשליש יזדקקו לטיפול בשלבי המחלה הראשונים, וכשליש יזדקקו לטיפול בשלב כלשהו של מחלתם. גם בכל הנוגע לטיפול במחלה זו, חלה התקדמות משמעותית , בעיקר עקב שילובן של תרופות ביולוגיות חדשות, כחלק ממהלך הטיפול. 

טיפול בלוקמיות חריפות

למרות שמדובר במחלות נדירות יחסית, הן מחייבות טיפול אינטנסיבי ואגרסיבי המשלב כימותרפיה והשתלת מח עצם. 

לוקמיות חריפות הן מחלות המלוות בתסמינים רבים והחולים בהן עלולים להתמודד עם תופעות, כמו של דימומים חריגים ללא חבלה ניכרת; דימומים חריגים מהאף, החניכיים או בעת המחזור החודשי; זיהומים חוזרים ונשנים מלווים בחום; נפיחות של בלוטות הלימפה; עייפות ותשישות; חיוורון; תחושה כללית רעה; ירידה במשקל; כאבי פרקים ועצמות ועוד. במקרים רבים לוקמיות חריפות נחשבות לקטלניות בפרק זמן קצר. מחלת ה-ALL  ,השכיחה יותר בילדים, ניתנת לריפוי בשיעור גבוה.

 

הכותבת היא מומחית ברפואה פנימית ובהמטולוגיה, מנהלת יחידת אשפוז המטו-אונקולוגי במרכז דוידוף, מרכז רפואי רבין וראש החוג להמטולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. הכתבה בשיתוף פעולה עם ערוץ הרופאים ב-YouTube. הרופאים המתנדבים בערוץ הינם מומחים מובילים ממרכזים רפואיים בכל רחבי הארץ. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר סיון שמאי
ד"ר סיון שמאי אונקולוגיה
מומחית באונקולוגיה, רופאה בכירה במערך האונקולוגי באיכילוב
ד"ר איילת שי
ד"ר איילת שי אונקולוגיה
מנהלת יחידת סרטן השד באגף האונקולוגי, רמב"ם
פרופ' תמר ספרא
פרופ' תמר ספרא אונקולוגיה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לסרטן האישה במרכז הרפואי תל-אביב, בי"ח איכילוב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום סרטן ריאות

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו