פחד טיסה (Fear of flying)

ראשי

תאור


אתם אמורים לנסוע לחופשה מהנה בחו"ל, אבל במקום להתרגש אתם עסוקים בפחד מהטיסה: התאונה הנוראית וההתרסקות שעלולות לקרות, המחבל שעלול להשתלט על המטוס, התקלה הטכנית, כיסי האוויר, סערה אפשרית... נשמע מוכר? פחד טיסה הוא בעיה נפוצה אשר עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד עקב הימנעות מטיסה, או לחילופין למצוקה ניכרת לפני או במהלך הטיסה.

מהו פחד טיסה?

רבים מאיתנו עשויים לחוש פחות רגועים במהלך טיסה ולחוות הקלה מסוימת עם הנחיתה. עם זאת, פחד טיסה הוא מצב בו החרדה לפני או בעת הטיסה גורמת לפגיעה משמעותית בתפקוד (למשל, סירוב לטוס בענייני עבודה) או לתחושת מצוקה משמעותית. מצוקה זו עלולה להתבטא בחוסר שינה, כאבי ראש, סיוטים, חרדה ואי שקט בימים שלפני הטיסה ובסימפטומים פיזיים ורגשיים במהלכה, כגון הזעה, רעד, פחד, אובדן שליטה ועוד. במקרים אלו נחשב פחד הטיסה לפוביה ספציפית, המשתייכת לקבוצת הפרעות החרדה.

גורמים לפחד טיסה

פחד טיסה יכול לנבוע מגורמים שונים:

• חווית חוסר אונים: חוויה של היעדר שליטה וחוסר אונים היא חוויה קשה אשר פעמים רבות עומדת בבסיס החרדה. פחד טיסה קשור פעמים רבות לחוויה זו עקב המודעות לכך שבניגוד לנסיעה במכונית, למשל, היכולת להתמודד עם בעיה טכנית או לשרוד תאונה היא נמוכה למדי.

• אירועי טיסה טראומטיים: שלא במפתיע, אנשים אשר חוו טיסות קשות (כיסי אוויר, סערות) או תאונות אוויריות, עשויים לפתח פחד טיסה וחשש מהישנות האירוע הטראומטי. גם החשיפה לתאונות מטוס ולאירועי טרור אוויריים (פיגועי ה-11.9 למשל) באמצעות התקשורת, עשויה להגביר את הנטייה להתפתחות פחד טיסה. פחד טיסה אף עשוי להתפתח, ובעיקר בילדות, מתוך חיקוי והפנמה של פחדי ההורה.

• פחדים עקיפים: חלק מהאנשים מפתחים פחד טיסה בעקבות פחדים בסיסיים יותר כגון פחד להקיא, פחד גבהים ופחד ממקומות סגורים (קלסטרופוביה). מאחר והטיסה במטוס מעמתת את האדם עם פחדים אלו, מתפתח גם פחד טיסה.

פחד טיסה - טיפול

רבים מהסובלים מפחד טיסה יכולים להעיד על הקשיים היומיומיים הנובעים ממנו: חוסר יכולת להשתתף בפרויקטים תעסוקתיים המתקיימים בחו"ל, ויתור על ביקור קרובי משפחה שאינם חיים בארץ וכמובן, הגבלת האפשרות לצאת לחופשות בחו"ל. עם זאת, מספר שיטות יעילות ביותר פותחו להתמודדות עם פחד מסוג זה. גישות אלו מתבססות על טכניקות של טיפול קוגנטיבי התנהגותי המתמקדות בזיהוי ונטרול אמונות והתנהגויות בלתי יעילות, אשר משמרות את פחד הטיסה. להלן מספר גישות:

דמיון מודרך ומציאות מדומה: טיפולים אלו מבוססים על טכניקות קוגניטיביות התנהגותיות אך מאפשרים אימון חי וממשי יותר. זאת, באמצעות הנחיית המטופל לדמיין תסריטים שונים העשויים להתרחש במטוס או שימוש במתקנים המדמים סיטואציה של טיסה. שימוש בטכניקות אלו תוך תרגול מיומנויות ההרגעה העצמית, מאפשר אימון בסיטואציה המזכירה במידה רבה את סיטואציית הטיסה הממשית.

ביופידבק: בדומה לשיטות האחרות, שיטת הביופידבק כוללת למידת טכניקות הרגעה עצמית וחשיפה הדרגתית למקור הפחד. עם זאת, ייחודה של השיטה היא בשימוש במכשור אשר מאפשר מתן פידבק מיידי על התגובות הפיסיולוגיות. המטופל מקבל, על המקום, פידבק על שינויים במדדים פיסיולוגיים המתרחשים בגופו בתגובה להופעת גירוי מפחיד (חשיבה על טיסה, צפייה במטוס) ובתגובה לשימוש בטכניקות ההרגעה העצמית. פידבק זה מייעל את יכולת השליטה בטכניקות ההרגעה העצמית ובכך מקדם את האפשרות להתמודד עם גורם הפחד.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי: הטיפול ה'קלאסי' לטיפול בפחד טיסה מתמקד בשני היבטים מרכזיים. ההיבט הקוגניטיבי מתמקד בזיהוי דפוסי החשיבה הגורמים ומשמרים את הפחד ("בטוח יקרה לי משהו רע"; "טיסות הן תמיד מסוכנות") ובנטרול דפוסים אלו. ההיבט ההתנהגותי מתמקד בחשיפה הדרגתית לגורם הפחד ובלמידת טכניקות הרגעה עצמית. לדוגמא, לאחר שהמטופל רוכש טכניקות נשימה והרפיה, הסחת דעת או שימוש בהומור אשר מאפשרות לו לשלוט בחרדה- מתחיל תהליך של התקרבות הדרגתית לסיטואציית הטיסה: דמיון של טיסה, צפייה בסרט המדמה או מדגים סיטואציה של טיסה, התקרבות למטוס, ישיבה בתוך מטוס וכן הלאה. החשיפה ההדרגתית יוצרת חוויה חיובית ("זה פחות מפחיד משחשבתי") ומאפשרת בסופו של דבר התמודדות עם טיסה.

טיפול תרופתי: ניתן להתמודד עם פחד טיסה גם באמצעות תרופות הרגעה, כאשר השימוש בתרופות יכול להיעשות במקום או במקביל לטיפול הפסיכולוגי.





פורומים, 

זמנית לא ניתן לשאול שאלות בפורום זה.
הודעה
מחבר
תאריך/שעה



הצטרפו לאינדקס הרופאים!