פחד קהל, פחד במה (Audience fear)

ראשי

תאור


פחד במה, המכונה גם פחד קהל, הוא הפרעת חרדה נפוצה המשתייכת לקבוצת הפוביות הספציפיות: מצבי פחד קיצוני מסיטואציות ספציפיות אשר ההתמודדות עמן מלווה במצוקה או מובילה להימנעות.

אנשים המתמודדים עם פחד במה ייטו פעמים רבות לחוות סיטואציות כהופעות מול קהל, דיבור בכיתה או הצגת נושא בישיבת צוות, כמאיימות במיוחד. לכן, הם עשויים לעשות כל שביכולתם כדי להתחמק מסיטואציות אלו וכאשר לא יצליחו לעשות זאת, יבצעו את המשימה בחרדה עזה המלווה לעיתים גם בסימפטומים גופניים של רעד, הזעה, הסמקה וגמגום.

פחד במה: מעגל קסמים שלילי

פחד במה הוא במובנים מסוימים תופעה הניתנת להבנה באופן אינטואיטיבי. כשאנו עומדים מול קהל, בין אם באולם תיאטרון, כיתת לימוד או ישיבת הנהלה, אנו חשופים למבטיהם הבוחנים ומעריכים של אנשים אחרים ומתוך כך גם לביקורת או לאפשרות לטעות מול אנשים שדעתם חשובה לנו. לכן, אנשים רבים חווים רמת חרדה מסוימת כאשר הם צריכים לדבר מול קהל, אך במצבי פחד במה - עוצמת הפחד גבוהה במיוחד ופוגעת בתפקוד.

ברוב המקרים, פחד במה נוצר על רקע גורמים אישיותיים, הכוללים ביישנות, פרפקציוניזם, נרקיסיזם מלווה בקושי משמעותי לקבל ביקורת, חוסר ביטחון ודימוי עצמי ירוד. גורמים אלו הופכים סיטואציות של דיבור מול קהל לרגישות במיוחד וכך נוצר פעמים רבות מעגל קסם שלילי: האדם החווה פחד במה נאבק בעצמו ולבסוף מצליח להצביע בשיעור או להתנדב להעביר מצגת בישיבת הצוות; במהלך ה"הופעה" מול הקהל, עלולה להתרחש חוויה שלילית במציאות החיצונית (טעות, גמגום, חוסר קשב או לגלוג של הקהל) או במציאות הפנימית (תחושה גופנית לא נעימה, לחץ, תחושה שהביצועים אינם טובים דיים) או שילוב של השתיים. כתוצאה מהתרחשות זו, סיטואציות של דיבור מול קהל "מסומנות" בחוויה הפנימית כמאיימות, מסוכנות או מלוות בתחושת חוסר אונים וכישלון ומתפתחת נטייה להימנע מהן. לאור ההימנעות, אין לאדם הזדמנות לצבור חוויות חיוביות של דיבור מול קהל והחרדה מתעצמת עד שלבסוף שנוצר פחד במה.

פחד במה: איך מתמודדים?

ניתן לראות כי פחד במה נוצר על רקע שילוב בין שלושה גורמים מרכזיים: תכונות אישיותיות, האופן בו נחוות ומפורשות סיטואציות של דיבור מול קהל והנטייה ההמנעותית. בהתאם, טיפול במצבי פחד במה מבוסס בדרך כלל על שילוב בין עקרונות קוגניטיביים, התנהגותיים ורגשיים:

• היבט רגשי: זיהוי של תחושות וחוויות מרכזיות הנלוות למצבי פחד במה. בשלב זה המטפל והמטופל מעבדים את הרגשות והחוויות השליליות כדי להיטיב להבין את מאפייניו הייחודיים של פחד הבמה של המטופל הספציפי.

• היבט קוגניטיבי: זיהוי והפרכה של אמונות, תפיסות ומחשבות לא רציונליות אשר הובילו ליצירת פחד הבמה. לדוגמא, במסגרת הטיפול ניתן לזהות כיצד תפיסות, כגון "אם זה לא מושלם זה לא שווה כלום", "אני היחידה שלחוצה ככה", "אנשים יצחקו עלי כל החיים אם אפשל" - מעצימות את החרדה. זיהוי של תפיסות בלתי רציונליות ומזיקות אלו מאפשר להפריך אותן או לצמצם את פגיעתן בתפקוד.

• היבט התנהגותי: במוקד ההיבט ההתנהגותי עומדת החשיפה ההדרגתית לסיטואציות אשר מעוררות בדרך כלל פחד במה. המטופל מודרך להתחיל להתאמן בדיבור מול קהל במטרה לצבור התנסויות חיוביות ולשבור את מעגל ההימנעות אשר כאמור- משמר ומגביר מצבים של פחד במה. בחלק מהמקרים התרגול בדיבור מול קהל ייערך במסגרת הטיפול, מול המטפל עצמו, ובהמשך מול אנשים נוספים. כמו כן, בחלק מהמקרים המטפל ילמד את המטופל טכניקות הרגעה עצמית של הרפיה, נשימות ודמיון מודרך אשר יסייעו בהתמודדות עם הסיטואציה המלחיצה המייצרת פחד במה.

טיפול פסיכולוגי במצב של פחד במה הינו לרוב יעיל, ממוקד וקצר מועד וניתן לנסות ליישם אלמנטים ממנו גם באופן עצמאי: נסו לזהות אמונות לא רציונליות העומדות בבסיס פחד הבמה שלכם וצרו סיטואציות בהן תוכלו לתרגל דיבור מול קהל.





מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ