בדיקת אבחון פסיכו דידקטי ( Psycho-Didactic Diagnosis ) 

סיכון: אין נתונים   |   שייך לקבוצה:פסיכולוגיה,פסיכולוגיה
תיאור

משימה מרכזית העומדות בפני ילדים ובני נוער היא השתלבות תקינה במערכת החינוך תוך מיצוי הפוטנציאל שלהם. כיום, ידוע כי התפקוד הלימודי והישגי התלמיד מושפעים ממגוון גורמים. הישגים לימודיים נמוכים או קושי להשתלב בבית הספר אינם משקפים בהכרח חוסר יכולת. האבחון הפסיכו דידקטי נערך על ידי פסיכולוג חינוכי, זהו אבחון מקיף אשר מאפשר לזהות ליקויי למידה, קשיים קוגניטיביים וגורמים רגשיים הפוגעים בלמידה. בהתאם לגורמי הקושי המזוהים, ממליץ המאבחן על תכנית טיפולית או לימודית אשר תביא לשיפור בהישגים.

כיצד מתבצע אבחון פסיכו דידקטי?

הפנייה לאבחון פסיכו דידקטי תינתן כאשר מתעוררים קשיים לימודיים והחשש כי תפקוד התלמיד מושפע גם מהיבטים רגשיים ו/או קוגניטיביים. כאשר ניתן לקבוע בוודאות כי הביצועים אינם מושפעים מהתחום הרגשי, ניתן לפנות לאבחון דידקטי אשר מציע בחינה של ליקויי למידה בלבד.

אבחונים פסיכו דידקטיים מורכבים, משני חלקים עיקריים - דידקטי ופסיכולוגי

• אבחון דידקטי: חלקו הדידקטי של המבחן מיועד לזיהוי מוקדי החוזק והקושי של התלמיד ולאיתור ליקויי למידה. ליקויי הלמידה הם ליקויים מולדים אשר מקשים על התלמיד לרכוש מיומנויות לימודיות בסיסיות של קריאה, כתיבה, שפה ו/או חשבון (למשל, דיסלקציה ודיסגרפיה). לאחר שלקות הלמידה הספציפית מאובחנת, ימליץ המאבחן על שיטת ההוראה בה יוכל התלמיד לממש את יכולותיו. התאמת שיטת ההוראה לצרכיו וקשייו הייחודיים של התלמיד היא לרוב, דרך התמודדות יעילה בהקשר של לקויות למידה. במסגרת האבחון הדידקטי נערכת השוואה בין הידע והמיומנויות הלימודיות של התלמיד בפועל לאלו המצופים ממנו בהתאם גילו. כמו כן, נבחנים הכישורים העומדים בבסיס היכולת לרכוש מיומנויות למידה בסיסיות כגון זיכרון, תפיסה חזותית, יכולות גרפו- מוטוריות, קשב, ארגון וכן הלאה. האבחון הדידקטי אינו כולל אבחון של הפרעות קשב וריכוז מאחר שאבחון זה נעשה על ידי פסיכיאטר או נוירולוג בלבד. במידה ובמהלך האבחון מתעורר חשד להפרעות קשב וריכוז עשוי המאבחן להמליץ על פנייה לאבחון פורמלי שלהן.

• אבחון פסיכולוגי: ההיבט הפסיכולוגי של המבחן הפסיכו דידקטי מתמקד בגורמים קוגניטיביים ורגשיים אשר עשויים לפגוע בלמידה. בתחום הקוגניטיבי, נמדדת מנת המשכל (IQ) תוך התייחסות ליכולות בתחום המילולי ובתחום הכמותי. בתחום הרגשי, נערכים מבחני אישיות המאפשרים ללמוד על עולמו הפנימי של הילד, על הקונפליקטים בהם הוא מצוי, על מיומנויותיו החברתיות, על אסטרטגיות לפתרון בעיות בהן הוא נוקט וכדומה. לעיתים אפשר ללמוד מהאבחון על יחסו של הילד לבית הספר ועל רמת המוטיבציה שלו.

תוצאות האבחון הפסיכו דידקטי

המבחן הפסיכו דידקטי מאפשר להצביע על הגורם, או על שילוב הגורמים אשר מביאים לקשיים הלימודיים של הילד. תוצאות אבחון פסיכו דידקטי עשויות להצביע על הגורמים אשר לא מאפשרים לתלמיד לממש את יכולותיו הלימודיות, כדוגמת קושי אורגני (רמת IQ נמוכה מהממוצע), ליקויי למידה, היעדר למידה מספקת עקב גורמים מוטיבציוניים או גורמים חיצוניים (כגון קשיי שפה של עולה חדש או אשפוז ממושך שיצר פערים לימודיים), וכן על קשיים רגשיים. בנוסף, עשוי האבחון ללמד על האופן בו מועצמים קשיי או לקויות למידה על ידי היבטים רגשיים. קשייו של ילד עם לקות למידה קלה, למשל, עשויים להתעצם מאוד עקב בטחון עצמי נמוך ועיסוק מוגבר בקשיים חברתיים.

בהתאם לגורמי הקושי הלימודי עליהם מצביע האבחון, ימליץ המאבחן על תכנית התערבות טיפולית ו/או לימודית.







  מאמרים לפי נושא אבחון פסיכו דידקטי

  מאמרים נוספים  
דאגה, פחד וחרדה הם מצבים רגשיים מוכרים שמופיעים מדי פעם בחיים של כולנו באופן טבעי ותקין, ולעיתים קרובות הם גם עוזרים לשמור עלינו, בכך שאנו חוששים לעשות דברים שמסוכנים לנו ונמנעים מהם, מקפידים על בריאו...
חגים אמורים להיות זמן של חופש ובילוי מהנה עם המשפחה. מדוע, אם כך, רבים מאתנו חווים את חג הפסח ואת ליל הסדר בפרט כהתמודדות מורכבת? עשרת המכות האמיתיות של חג הפסח. המכה הראשונה: בדידות חגים מבוססי...
התחום של קשיי למידה נמצא במודעות כל כך גבוהה, שמדהים לגלות שלמרות זאת, רובנו לא יודעים על מרכיב חשוב מאין כמוהו בתהליך אבחון הבעיה. בשתי מלים: מיקוד ראייה. בשלוש מילים: בעיות במיקוד הראייה. הכתבה הבאה...
התרופה ויואנס (להפרעות קשב וריכוז) אינה רשומה בישראל ומיובאת על פי תקנה 29 ג לפי בקשת הרופא המטפל והסכמת המטופל. התרופה נמצאת כעת בתהליכי רישום אשר יאפשרו את זמינותה באופן רציף ועם סיום תהליך הרישום י...
ילדים צעירים הם פרו-חברתיים: הם עוזרים לאחרים, חולקים צעצועים ומענישים את אלה שפוגעים באחרים. מחקרן של נדיה צ'רניאק ותמר קושניר מאוניברסיטת קורנל מציע כי מתן אפשרות בחירה לילדים בגיל צעיר מגדילה ...
מעולם לא הייתי חושב עליו... הוא נראה כה שמח... הוא גרם לכל כך הרבה צחוק ושמחה לעולם... היה לו כל מה שאדם יכול לבקש... איך יכול להיות?? למה?התאבדות מהווה את אחד מעשרת הגורמים המובילים למוות ברחבי העולם...
לאורך ההיסטוריה, מחלות פסיכיאטריות והמתמודדים עמן סבלו - ועדיין סובלים - מתדמית רעה. לסטיגמה זו השלכות שליליות משמעותיות על הזדמנויות החיים להן זוכים המתמודדים עם בעיות נפשיות. מי פוגע בהזדמנויות אלו?...
מחקר חדש טוען שקיים קשר בין יציאה לפנסיה של גברים לבין תחושת סטרס ודיכאון אצל בנות הזוג. המחקר בו לקחו חלק חוקרים מאוניברסיטת Padova, ראיין בין השנים 2008-2013 840 נשים יפניות בגילאי הפרישה. המחקר מצא...
מחקר חדש מצא שהורים שמרעיפים על ילדיהם מחמאות גורמים להם להפוך לנרקסיסטים. מומחים ישראלים: מחמאות זה חשוב - אבל רק כשהן אמיתיותכולנו מכירים את זה: הילד מצייר כמה קווים על הנייר, קורא להם בית עם כלב - ...
הורים רבים עושים שימוש בפייסבוק כדי לשאול שאלות רפואיות או חינוכיות הקשורות לגידול הילדים. מחקר מצא: 75% גורמים למבוכה לילדים - ולנזקלפעמים אני חושבת איך הסתדרנו לפני הפייסבוק. הנוחות שבנגישות למידע א...








רופאים בתחום
ד"ר גבריאל גרינברג ד"ר גבריאל גרינברג
מנהל יחידת צינטורי לב בבי"ח השרון . קרדיולוג... קרא עוד
פרופ' (PhD) בנימין ברטוב פרופ' (PhD) בנימין ברטוב
מומחה בפריון ומורפולוגיה של תאי הזרע. קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ