בדיקת אבחון הפרעות קשב וריכוז ( ADD Diagnose ) 

סיכון: àéï ðúåðéí   |   שייך לקבוצה:אבחונים ומבחנים פסיכולוגיים,בני נוער,הורות,הפרעות קשב וריכוז,תינוקות וילדים
תיאור

הילד לא מפסיק לזוז, מתקשה להתרכז לאורך זמן ונחשב לאימת המורות בכיתה? ייתכן שהגיע הזמן לאבחון הפרעות קשב וריכוז. הפרעות קשב וריכוז עשויות לפגוע בתפקודו הלימודי והחברתי של ילדכם ולגרום לו לקשיים רגשיים ובין אישיים, לכן חשוב לאבחן ולטפל בהפרעות מוקדם ככל האפשר. הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נפוצות (מאפיין כ-20% מהילדים). קיימות מגוון שיטות אבחון וטיפול שבאמצעותן ניתן להביא לשיפור משמעותי בתפקוד ילדכם.

הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן ליקויים נוירולוגיים מולדים המאופיינים בטווחי קשב וריכוז קצרים, חולמנות ורגישות מוגברת לגירויים אשר מקשים על שמירה ומיקוד הקשב לאורך זמן. כאשר בעיות הקשב והריכוז מלוות בהיפר אקטיביות, תאופיין ההפרעה גם באימפולסיביות, קושי בדחיית סיפוקים ולעיתים גם תנודתיות רגשית.

בעיות קשב וריכוז מקושרות בדרך כלל לקשיים לימודיים, אולם הן משפיעות גם על היבטי חיים נוספים, על יחסים בין אישיים, על חיי החברה וחיי הרגש. קשיים של ילד בהתארגנות, בהתנהגות חולמנית ו"מעופפת" וכן פער בין האינטליגנציה להישגים לימודיים מעוררים פעמים רבות תגובות שליליות מצד הסביבה. הילד עשוי להיתפס כעצלן, כעקשן או לא אכפתי, התפיסות הללו עשויות להעכיר את היחסים עם המשפחה ועם הצוותים החינוכיים, וגם לגרום לילד לתפיסה עצמית שלילית. בעיות קשב וריכוז, במיוחד כאשר הן מלוות בהיפר אקטיביות, מקשות על הילד ללמוד וליישם קודים חברתיים. בנוסף, הן עשויות להוביל לקשיים בין אישיים וחברתיים אשר פוגעים בדימוי העצמי של בעל ההפרעה. בחלק מן המקרים גורמות ההפרעות לקשיים נוספים כגון דיכאון, חרדה והפרעות התנהגות.

השלכותיהן השליליות והנרחבות של הפרעות הקשב והריכוז מדגישות את חשיבות האבחון והטיפול במועד מוקדם ככל האפשר.

אבחון הפרעות קשב וריכוז - מתי יש לפנות?

החשד לקיומן של בעיות קשב וריכוז מתעורר במקרים רבים בגילאי בית הספר המוקדמים. אולם פעמים רבות, ניתן לראות סימנים מוקדמים להפרעות קשב וריכוז כבר בינקות, לדוגמא, כאשר התינוק מפגין פעלתנות מוגברת, בעיות ויסות חושי, קשיים במעברים בין פעילויות וכדומה. עם זאת, אנשי מקצוע נמנעים מלאבחן בעיות קשב וריכוז בגילאים מוקדמים מאחר והסימפטומים עשויים לנבוע מקשיים ועיכובים התפתחותיים אחרים.

במרבית המקרים מומלץ לפנות לאבחון של הפרעות קשב וריכוז החל מגן חובה כאשר הילד מפגין התנהגות חולמנית, "נתקים" בהם אינו משיב כשקוראים לו, קשיי התארגנות, קפיצות מדבר לדבר (בדיבור או משחק), קושי להתמיד בפעילות לאורך זמן וקושי בהפנמת חוקי התנהגות.

חשוב להדגיש כי הפרעות קשב וריכוז ניתנות לאבחון גם בבגרות, כ-4% מהמבוגרים סובלים מהפרעות קשב וריכוז אשר פוגעות בתפקודם הרגשי, הלימודי, החברתי והתעסוקתי, גם במקרים הללו ניתן לסייע באמצעות אבחון וטיפול מתאימים. בבגרות כדאי לפנות לאבחון במקרים ששיש רגישות מוגברת לגירויים והסחות דעת, קושי להתמקד במשימה לאורך זמן, קושי להתמודד עם יותר מגירוי אחד בו זמנית, התנהגות פזיזה ותזזיתית, קשיי התארגנות, נטייה לרגזנות, עצבנות וסף תסכול נמוך.

חשוב להבחין מתי יש לפנות לאבחון הפרעות קשב וריכוז ומתי לאבחון ליקויי למידה. על אף ששני סוגי ההפרעות עשויים להתבטא בפער בין יכולת אינטלקטואלית לבין הישגים בפועל, וכן בטיב השתלבות במערכת החינוכית, מדובר בהפרעות שונות שהאבחון והטיפול בהן שונה.

בניגוד להפרעות הקשב והריכוז, ליקויי למידה לא יבאו לידי ביטוי בהתנהגות חולמנית ומפוזרת, טווח קשב וריכוז קצרים וקשיים התנהגותיים. ליקויי הלמידה יבואו לידי ביטוי בדרך כלל, בקשיים הממוקדים ברכישת מיומנויות בסיסיות, קריאה, כתיבה וחשבון. בהתאם לכך, אבחון ליקויי למידה, יתמקד ביכולות קוגניטיביות ובזיהוי גורמים נוירולוגיים או קוגניטיביים או רגשיים אשר פוגעים בביצוע.

כיצד מתבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז?

מאחר והפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נוירולוגיות, אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע על ידי רופאים פסיכיאטריים או נוירולוגים בלבד. פסיכולוגים ואנשי חינוך מנוסים עשויים לזהות בקלות כי קיים סיכוי סביר לקיום הפרעת קשב וריכוז ולהפנות לאבחון, אולם, אין הם רשאים לאבחן הפרעת קשב וריכוז בעצמם.

אבחון הפרעות קשב וריכוז כולל מספר שלבים עיקריים:

• איסוף מידע: המאבחן אוסף מידע על תפקודו של הילד בתחומי החיים השונים (לימודי, חברתי,ורגשי). את המידע אוספים מהילד עצמו, מהוריו ומהצוותים החינוכיים (במידת הצורך). האבחון מאפשר למקד את ההבנה של קשיי הילד ולבחון האם ייתכן שהקשיים שלו נובעים מגורמים אחרים (כגון הזנחה, קשיים רגשיים, בעיות התנהגות).

• בדיקה רפואית: נערכת בדיקה רפואית שמטרתה לשלול את השפעתן של לקויות פיזיות (לקות שמיעה, למשל) על תפקוד הילד.

• אבחוני קשב וריכוז: אבחונים נוירו-קוגניטיביים אשר בוחנים את היכולת לשמור על רמת קשב, את טווח הריכוז, פעלתנות יתר ועוד.

• המלצה על תכנית טיפולית: במידה ואכן אובחנו הפרעות קשב וריכוז נקבעת תכנית טיפולית מומלצת. התכנית כוללת בדרך כלל, טיפול תרופתי, הדרכת הורים וטיפול פסיכו-סוציאלי שכולל הקניית מיומנויות חברתיות, מיומנויות, התארגנות ועוד, בהתאם לקשיי הילד.

אבחון הפרעות קשב וריכוז בבגרות דומה לאבחון של ילדים, האבחון כולל ראיונות, שאלונים ומבחנים נוירו-קוגניטיביים. הבחון מאפשר לאשש או להפריך את קיומן של הפרעות קשב וריכוז ולקבוע כיצד ועל אילו היבטים בחיי האדם ההפרעות משפיעות. בנוסף, האבחון בודקה אם הסיבה לקיומן של הפרעות הקשב והריכוז היא הפרעה פיסית או נפשית (כגון אפילפסיה או הפרעה בי-פולארית), אלו הן הפרעות אשר עומדות בפני עצמן. לאחר זיהוי טיב הבעיה והשפעתה על חיי הנבדק, תותאם לו תכנית טיפולית.







  מאמרים לפי נושא אבחון הפרעות קשב וריכוז

  מאמרים נוספים  
דאגה, פחד וחרדה הם מצבים רגשיים מוכרים שמופיעים מדי פעם בחיים של כולנו באופן טבעי ותקין, ולעיתים קרובות הם גם עוזרים לשמור עלינו, בכך שאנו חוששים לעשות דברים שמסוכנים לנו ונמנעים מהם, מקפידים על בריאו...
חגים אמורים להיות זמן של חופש ובילוי מהנה עם המשפחה. מדוע, אם כך, רבים מאתנו חווים את חג הפסח ואת ליל הסדר בפרט כהתמודדות מורכבת? עשרת המכות האמיתיות של חג הפסח. המכה הראשונה: בדידות חגים מבוססי...
הורים רבים רואים בתחילת החופש הגדול את תחילת שנת העבודה האמיתית: הילדים נמצאים שעות ארוכות בבית, החוגים מסתיימים והקריאה "אמא משעמם לי!" נשמעת בתדירות גבוהה מתמיד. על רקע זה, הורים רבים חוששים שהחינוך...
המוח והגוף – מי שולט במי?המוח שלנו שולט במידה רבה בגוף שלנו. המוח והגוף מקיימים מערכת יחסים מורכבת ומשמעותית, כאשר המוח הוא השחקן הראשי ביחסים מורכבים אלו. כשאנו עצובים או חרדים, למשל, קצב הלב של...
מעבר מערות לשינה דומה למעבר בדלת קסמים. בני המזל שבינינו מניחים את הראש על הכרית וגולשים לשינה במהירות בקלות, בעוד שהסובלים מנדודי שינה מתהפכים, מסתובבים ומתאמצים לישון, ללא הצלחה. אי אפשר להחליט לישו...
את הספר "אומר ועושה" כתבתי במטרה לעזור לאנשים להבין את הקשיים העומדים בבסיס הנטייה לדחות עשייה ולהשתחרר ממנה. הספר נכתב בהשפעת הגישה ההתנהגותית - קוגניטיבית, הטוענת כי רוב הבעיות שלנו כבני אדם ניתנות ...
אני אהיה מאושר/ת כשיהיה לי יותר כסף, כשתהיה לי זוגיות, כשאצליח בעבודה.... כמה פעמים מצאתם עצמכם חושבים ואומרים את זה? הרבה פעמים אנו חושבים ואומרים שנהיה מאושרים כשנגיע להישג כזה או אחר – תוא...
בעיית קשב תופסת מקום מרכזי בשיח של ימינו. אם בעבר, הנושא דובר בחדרי חדרים וריטלין ניתן בחשאי, כיום המצב שונה לגמרי – יותר ויותר הורים נותנים לילדיהם ריטלין, ויותר מבוגרים מגלים שהבעיות שהפריעו להם ועי...
הפכתם להיות הורים? מזל טוב. הרך הנולד מאיר את הבית ואתם נכנסים לשלב חדש בחייכם. יחד עם השמחה הגדולה מתחילים לצוץ להם פחדים, חרדות ולעיתים אף היסטריות קלות, הנוגעות לשלומו של העולל הקטן. מכיוון שלצערנו...
התחום של קשיי למידה נמצא במודעות כל כך גבוהה, שמדהים לגלות שלמרות זאת, רובנו לא יודעים על מרכיב חשוב מאין כמוהו בתהליך אבחון הבעיה. בשתי מלים: מיקוד ראייה. בשלוש מילים: בעיות במיקוד הראייה. הכתבה הבאה...








רופאים בתחום
פרופ' חנן גוזנר-גור פרופ' חנן גוזנר-גור
מומחה בראומטולוגיה וברפואה פנימית קרא עוד
פרופ' אייל גור פרופ' אייל גור
מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים איכילוב. קרא עוד

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל