דלג לתוכן
טיפול בציפרלקס והתקפי זעם
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/06/2009
2 דקות קריאה
שאלה:

בן הזוג שלי אובחן כסובל מדיסתימיה. הוא מטופל זה כחודשיים, אולי קצת יותר, בציפרלקס ומקבל גם טיפול פסיכולוגי מתמשך. במסגרת הטיפול, הפסיכולוג שלו חשש שיש לו דיכאון והפנה אותו לפסיכיאטר. במהלך תקופת הטיפול התרופתי אני מזהה עליות קטנות מאוד והרבה שקיעות תלולות וחדות. רואים עליו שינוי וצמיחה, ועם זאת, לפחות פעם בשבוע-שבועיים, יש איזשהו התקף שלעיתים מלווה בהמון כעס. בשבוע האחרון הוא היה מאוד כעוס ושבר חלון באמצעות האגרוף שלו. הוא מאוד נבהל ונחרד. זה לא קרה עד עכשיו. הדבר היווה סוג של נקודת מפנה, ומשם החלה עוד פעם עלייה מתונה מאוד ומבוהלת. אני מעוניינת להבין אם ההתמודדות האיטית הזאת היא דבר צפוי. האם יש צורך בהגדלת המינון? האם כך הולכת להיראות התקופה הקרובה: עלייה איטית ונפילות, שני צעדים קדימה ואחד אחורה?

תשובה:
יש כמה שלבים בתקופת ההחלמה מדיכאון. בשלב הראשון של נטילת התרופה (שבועיים עד ארבעה שבועות) לעיתים אין כל תגובה. בשלב השני, שבו כנראה נמצא בן-זוגך כעת, יש עקומת התקדמות אשר נשברת אחת לכמה ימים על ידי "יום גרוע". זהו שלב שנמשך כמה שבועות ובו יפחתו בהדרגה התדירות והעוצמה של "הימים הגרועים". השלב הבא כולל המשך של העלייה ההדרגתית מאד במצב, כמעט ללא ימים גרועים, אך עד להגעה של המטופל בחזרה למצבו הבסיסי לפני פרוץ הדיכאון יכולה לעבור תקופה של כחצי שנה. השלב שבו אתם נמצאים כעת הוא מבלבל ומתסכל, אך הוא עובר! יש להתאזר בסבלנות. חשוב שבן-זוגך ימשיך להיות במעקב פסיכיאטרי סדיר אחת לחודש לערך במשך חצי השנה הראשונה של הטיפול, על מנת לוודא שהמצב אכן במגמת שיפור, לבחון את הנחיצות בשינויי המינון, ולקבל מענה לשאלות הנוגעות לתופעות לוואי של הטיפול. בנוסף, מומלץ שהתקפי הזעם יהיו נושא לשיחה עם הפסיכולוג המטפל. לעיתים קרובות, בבסיסו של מצב דכאוני ישנו כעס מודחק, ויש אף הגורסים שמצב דכאוני קשור לכך שהאדם מפנה באופן לא-מודע את הכעס פנימה, כלפי עצמו. כדאי שבן זוגך ישוחח על תחושותיו ותגובותיו עם הפסיכולוג שלו על מנת להפיק תועלת והתקדמות נוספת מן האירועים הללו, בלתי נעימים ככל שיהיו. בברכה, ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית
רופאים בתחום
ד"ר גיל לוי
ד"ר גיל לוי יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל היחידה לרפואת רצפת האגן בבית החולים האוניברסיטאי, אסותא אשדוד
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו