דלג לתוכן
שבר גדילה בכיפת הגולגולת של תינוק
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/08/2007
2 דקות קריאה
שאלה:

בני בן חצי שנה. היקף ראשו 40.5, גובהו 70 ס"מ, משקלו 6750 גרם. להורים אין היקף ראש קטן. הראש של התינוק מעט שטוח אך הולך ומתעגל. מצבו ההתפתחותי טוב. עשינו לתינוק צילום גולגולת ו-US ראש. בדיקת האולטרסאונד יצאה תקינה למרות שצויין שהמרפס סגור חלקית, ולכן בדיקה זו מוגבלת. רצינו לדעת מה ניתן להבין מצילום הרנטגן בו כתוב כך: "נגע ליטי בקלווריה עורפית גבוה בקיו האמצע, 10x45 מילימטר הניראה growing fracture עם אבחנה מבדלת". האם ייתכן סרטן?

תשובה:
לא ציינת בשאלתך מה היתה הסיבה לביצוע צילומי הגולגולת שבנך עבר, אם הוא סובל מבעיות רפואיות כלשהן כרגע, ומה היה מהלך ההריון והלידה. אלה פרטים חשובים מאוד שיכולים לתת מידע נוסף וחשוב בקשר לסוג השברים שהתגלו בצילום הגולגולת. באופן כללי growing fractures, או שברי גדילה באזור הקלווריה (כיפת הגולגולת), הם סוג שברים נדיר ביותר, מהנדירים ביותר משברי הגולגולת בילדים. שכיחותם נעה בין 0.05 ל-0.1 אחוז, והם מופיעים ברוב המקרים בילדים מתחת לגיל 3 שנים. שברים אלה נוצרים בדרך כלל לאחר פגיעות ראש כלשהן, ובמקרים רבים אינם מתגלים במשך שנים, ומתגלים במקרה, לאחר שהילד מציג תסמינים של פגיעה נוירולוגית, כמו כאבי ראש, התקפים או חסכים נוירולוגים אחרים. מה שמייחד שברים מסוג זה הוא שהם מופיעים ביחד עם קרע באזור הדורה, או dura matter בלעז, אחת מרקמות החיבור שמצפות את הגולגולת מצידה הפנימי. כאשר יש קרע באותה דורה, מוחו המתפתח של התינוק מפעיל לחץ דרך איזור הקרע על איזור השבר בגולגולת, ובכך מונע התאחות תקינה של איזור השבר. אינני יודע אם באמת סוג השבר הזה שתיארתי מופיע בצילום של בנכם, אולם בכל מקרה, גילוי מוקדם של שברים מסוג זה חשוב מאוד, משום שנוירוכירורג יכול להתערב ולתקן שברים כאלה. ברוב הסדרות שנערכו ברחבי העולם יש אחוזי הצלחה גבוהים בתיקון שברים מסוג זה. חזרו עם תוצאות הבדיקות אל רופא הילדים שלכם או לנוירולוג מומחה לילדים על מנת שיתרשמו בעצמם מן הצילומים ויוכלו להמליץ על המשך טיפול מתאים אם יהיה צורך בכך. בברכה, ד"ר עידו ווליניץ - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר יזהר ארז
ד"ר יזהר ארז יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 74 חוות דעת )
"דר ארז יזהר יסודי, סבלני ומסביר כמו שצריך. ממליצים בחום"
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
פרופ' דוד ורסנו
פרופ' דוד ורסנו עיניים
מנתח קטרקט ,מנהל את היחידה לקרנית ומנהל המקטע הקדמי במחלקת העיניים, מרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו