דלג לתוכן
חשיבות הטיפול בהליקובקטר פילורי
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/11/2007
2 דקות קריאה
שאלה:

קיבלתי טיפול אנטיביוטי לחיידק ההליקובקטר – אומפרדקס, מוקסיויט, קלארידקס. האם זה הטיפול הנכון? האם יש טיפול אלטרנטיבי לחיידק, לא אנטיביוטי, כמו שיפור התזונה או משהו אחר? האם מיהרתי לקחת את הטיפול? או ניתן לחכות שבוע שבועיים ולבדוק אפשרויות אחרות?

תשובה:
הליקובקטר פילורי הוא חיידק קיבתי הנמצא בקיבה ובתריסריון של אנשים רבים. החיידק יכול לגרום למספר מחלות וסימפטומים. המחלה השכיחה ביותר היא כיב בתריסריון או בקיבה. מציאותו של החיידק גם מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הקיבה או סרטן הרקמה הלימפטית של מערכת העיכול (MALT Lymphoma) אצל אנשים הסובלים מכיב (מאמינים שבשל הדלקת שהוא גורם). כמו כן, החיידק עלול להוביל לגסטריטיס (דלקת של הקיבה) או לסימפטומים כלליים, כגון כאבי בטן וצרבת, ללא נזק הנראה לעין (בבדיקת גסטרוסקופיה) בקיבה או בתריסריון. אבחנת החיידק נעשית על ידי תבחין נשיפה או ביופסיה במהלך גסטרוסקופיה. כאשר מאובחן החיידק באדם סימפטומטי, ההמלצה כיום היא להכחיד את החיידק על ידי טיפול משולב במעכב הפרשת חומצה (האומפרדקס אותו קיבלת) ושתי אנטיביוטיקות. הוכח שטיפול זה יעיל לסילוק החיידק ולהשגת שיפור ניכר בסימפטומים של הסובלים ממחלת כיב. אצל לאנשים הנושאים את החיידק וסובלים מסימפטומים שאינם כיב (כאבי בטן עליונה, תפיחות, צרבת וכיוצא באלה), טיפול זה גם מקל את הסימפטומים, אך באחוז נמוך יותר. לא קיים טיפול אחר לסילוק החיידק – לא טיפול תזונתי ולא טיפול אלטרנטיבי מוכח. מצד שני, אין דחיפות רבה להתחלת הטיפול, ובהחלט ניתן להמתין כמה שבועות, אך כל עוד לא מתחילים את הטיפול, מובן שאין לצפות לשיפור בסימפטומים. את יכולה לבדוק אפשרויות אחרות, אולם חשוב לזכור גם את החשיבות הרבה של הטיפול במניעת הופעת סרטן הקיבה או סרטן הרקמה הלימפטית הקשורה למערכת העיכול. במחקרים רבים נראה קשר ישיר בין הופעת גידולים סרטניים אלה לבין נוכחות חיידק ההליקובקטר. כמו כן, הוכח שסילוק החיידק מפחית את הסיכון להתפתחות הסרטנים הללו. ישנם מקרים של MALT Lymphoma בשלבים מאד מוקדמים של המחלה, בהם די בטיפול לחיסול החיידק כדי להשיג ריפוי מהסרטן. עובדה זו מוכיחה את הקשר ההדוק בין זיהום בחיידק לבין סוגי סרטנים שונים, ואת החשיבות של סילוקו במקרים של מחלת כיב. יש לציין כי טיפול לסילוק החיידק באנשים ללא מחלת כיב או ללא סימפטומים כלל (וישנם אנשים א-סימפטומטיים אשר החיידק נמצא אצלם במערכת העיכול) לא הוכח כמוריד את ההסתברות להתפתחות סרטן. טיפול לסילוק החיידק בקבוצת אנשים אלה (סימפטומטיים ללא כיב או א-סימפטומטיים) שנוי כיום במחלוקת. רפואה שלמה ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר יוסף לייטנר
ד"ר יוסף לייטנר אורתופדיה
מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה בבי"ח מאיר, כפר סבא
ד"ר אסף פרימן
ד"ר אסף פרימן עיניים
מנהל שירות הקרנית בבית חולים מאיר
ד"ר שרון דמול אליעז
ד"ר שרון דמול אליעז אנדוקרינולוגיה ילדים
5.0
( 15 חוות דעת )
"אחרי הרבה ביקורות טובות שקיבלתי מחברות שלי על ד"ר דימול הגעתי אליה עם הבת שלי, והבנתי במה מדובר ... מקצועית, יסודית, לא מפספסת אף בדיקה, מסבירה כל פרט בתהליך וזמינה לכל שאלה.. הבת שלי ממש הרגישה בנוח איתה לדבר ולשתף בתהליך .. לא מובן מאליו"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו