דלג לתוכן
הסיבות השונות לפיגמנטציה של הציפורניים
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/11/2008
2 דקות קריאה
שאלה:

שמתי לב לפני כמה ימים, אולי לפני שבועיים, שיש לי על הציפורניים בידיים סימנים בצורת חצי עיגול 'מחייך' בצבע חום אפור, שמזכיר אולי שטפי דם. עם הימים הצבע התחזק ומספר האצבעות עליהן הופיעו סימנים אלה גדל. מה הסימנים יכולים להיות ועל מה הם מצביעים?

תשובה:
פיגמנטציה של מיטת הציפורן היא תמונה קלינית יחסית נפוצה. כשמדובר בצביעה על רקע הצטברות מלנין (פיגמנט), המצב נקרא מלנוניכיה. זו לרוב צביעה אורכית, ואז יש להבדיל בין כתם מלנוציטי (של תאי הפיגמנט), נבוס ("נקודת חן") מסוג שנקרא Junctional או מלנומה (גידול עור ממאיר). האבחנה מתבצעת על ידי ביופסיה. אפשרויות אחרות לצביעת הציפורן (שלא על ידי מלנין) כוללות שטפי דם (כתוצאה מחבלה), זיהומים פטרייתיים וחיידקיים, ותרופות ( מינוציקלין, תרופות כימותרפיות, תרופות נגד מלריה). במקרים כאלה יש בדרך כלל צביעה של יותר מציפורן אחת, ואז האפשרויות של גידול או נבוסים הן פחות סבירות. עוד אפשרויות: שינויי גוון הנובעים מבעיה מערכתית אחרת יכולים להיות Terry's (white) nails - מצב הקשור לכשל של הכבד, סוכרת, פעילות יתר של בלוטת התריס, אי-ספיקת לב, ותת תזונה. ציפורן שנצבעת חצי-חצי אופיינית לאי ספיקת כליות. זוגות של קווים לבנים אורכיים (Muehrcke's lines) אופייניים לרמת אלבומין נמוכה בדם. קווים לבנים רוחביים (Mee's lines), בכמה ציפורניים אופייניים להרעלת ארסניק, מחלת הודג'קין, אי ספיקת לב, צרעת, מלריה, טיפול כימותרפי, הרעלת CO ומחלות סיסטמיות אחרות. nail Telangiectasia, מצב של כלי דם נראים במיטת הציפורן, קשור למחלות של מערכת החיסון כמו לופוס, דרמטומיוזיטיס ועוד. Beau's lines - מצב הנגרם כשיש הפרעה לצמיחת הציפורן, טראומה או קור. לסיכום, עצתי לך היא לפנות לרופא עור, אשר יאפיין את השינויים בציפורניים וישלח אותך לבדיקות דם סוקרות בהתאם. בדף הבא יש הסברים נוספים ותמונות המדגימות את המצבים שהזכרתי: http://www.aafp.org/afp/20040315/1417.html
רופאים בתחום
ד"ר שי מנחם
ד"ר שי מנחם אורתופדיה עמוד שדרה
מנתח גב ועמוד שדרה, מומחה בכירורגיה אורתופדית
ד"ר דיאנה גולדין
ד"ר דיאנה גולדין רפואה פיזיקלית ושיקום
5.0
( 9 חוות דעת )
"דר׳ דיאנה גולדין נהדרת!! היא הצילה אותי, הייתי אחרי תאונה עם עבר של ניתוח עמד׳ש צווארי. הרגשתי הקלה משמעותית אחרי תקופה ארוכה של כאב קיצוני היא עזרה לי מאוד מאוד בדיקור יבש. יש לדר׳ גולדין יש יד קלה, נשמה גדולה ורצון עצום לסייע ולהסביר בסבלנות כל דבר על מנת להרגיע. תודה לך מכל הלב"
ד"ר בת אל בר אלומה
ד"ר בת אל בר אלומה ריאות
מומחית ברפואת ילדים ורפואת ריאות ילדים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו