דלג לתוכן
מיאלופתיה צווארית קשה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 23/09/2005
2 דקות קריאה
שאלה:

אני בן 53 . לפני עשר שנים התגלו בלטי דיסק מגובה C2 עד גובה C6 עם לחץ על חוט השדרה ועיבוי ה- PLL בגובה C5-C6 בלט דיסק כללי יותר לשמאל עם הופעת קרע רוחבי בדיסק שלוחץ על החוט. סבלתי ממגבלות בתנועות הצוואר ומכאבים . לפני שנתיים החלו תופעות של נימול והרגשת חולשה של הגפיים - חמור יותר ברגל ימין - השוק וכף הרגל, עד כדי צליעה קלה ברגל ימין. ביד שמאל - נימול באצבעות 4-5 וקשיים בפעולות עדינות. בדיקות שביצעתי: CT מותני - תקין EMG יד ורגל - תקין - בדיקה נוירופיזיולוגיות של המסילות התחושתיות והמוטוריות בעמוד שדרה צווארי ומותני באמצעות MSEP MEP ו-TSEP . ממצאים : אין עדות להאטת הולכה מרכזית במסילות המוטוריות, עדות להאטת הולכה במסילות התחושתיות מימין , עדות להאטת הולכה היקפית בסיבים המוטורים בגפיים עליונות מימין ובגפיים תחתונות משני הצדדים, חמור יותר מימין. MRI - הסתיידות ב- PLL מאחורי C5 ו C6, עם לחץ על חוט השדרה ובלטים דיסקלים בגבהים C6-7 , C5-6 , C4-5, שלוחצים על חוט השדרה. הלחץ משמעותי ביותר בגובה C5-6 משמאל ובגובה זה נראית מילומלציה בחוט. שאלות: 1. אייך מסבירים את הסתירה שיש בין הבדיקות השונות - EMG נמצא תקין ?! 2. האם ניתן להסיק חד- משמעית שהלחץ בגובה C5-6 הוא הגורם לבעיות ברגל ימין ויד שמאל? 3. האם ניתוח יכול לשפר את המצב? 4. מה הסיכונים בניתוח?

תשובה:
מהנתונים שהצגת אתה סובל ממיאלופתיה צווארית קשה (Cervical Myelopathy). זהו מצב שבו יש לחץ על חוט השדרה, שגורם נזק מתקדם לחוט השדרה והפרעה תפקודית בידיים וברגליים. מקובל במצב זה לבצע ניתוח לשחרר את הלחץ מהחוט אחרת הנזק ילך ויחמיר וגם התפקוד בגפיים יתדרדר. הסיכון בניתוח קיים, אפילו שיתוק ב 4 גפיים, אך הסיכוי להתפתחות סיבוך כזה הוא מזערי, ובוודאי קטן בהרבה מהסיכון להתדרדרות עצבית ללא ניתוח. מטרת הניתוח היא לעצור את ההתדרדרות ולא תמיד יש שיפור במצב הגפיים לאחר ניתוח, מכיוון שלעיתים יש כבר נזק בלתי הפיך לחוט השדרה (מצב זה סביר במקרה כמו שלך מכיוון שבבתהודה מגנטית יש מילומלציה בחוט המעיד על נזק בלתי הפיך). בדיקת אי. אם. גי. בודקת את העצבים בגפיים ואינה בדיקה מהימנה לגב, לכן אין סתירה בינה לבין הבדיקות האחרות והיא מחזקת את האבחנה שאכן הבעיה בגב הצווארי. מהנתונים שהצגת הבעיה בגפיים אכן נובעת מהגב הצווארי, וניתן לאמת זאת בבדיקה גופנית פשוטה, ואכן יש צורך בניתוח למנוע התדרדרות במצבך. דר' מיכאל מילגרם "המרכז הישראלי לניתוחי עמוד שדרה" - אסותא.
רופאים בתחום
ד"ר אסתר גנלין - כהן
ד"ר אסתר גנלין - כהן נוירולוגיה
5.0
( 6 חוות דעת )
"ד"ר גנלין מדהימה, אמפטית, סבלנית, מקצועית, מצאנו אוזן קשבת לאתגרים שלנו עם ילדנו"
פרופסור חן הופמן
פרופסור חן הופמן דימות
ד"ר חן הופמן מנהל שירות לנוירורדיולוגיה לא פולשנית, אחראי הדמיית מוח בילדים ובעוברים במחלקת הדימות, מרכז רפואי ע"ש שיבא, בית חולים תל השומר
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו