דלג לתוכן
הפרעות וסת ועלייה במשקל בעקבות נטילת סטרואידים
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 27/09/2005
2 דקות קריאה
שאלה:

נטלתי כ 4 חודשים סטרואידים מסוג פרדניזון במינון גבוה שירד בהדרגה בשל מחלת ה- ITP. הפסקתי את נטילת הסטרואידים לפני יותר מ- 3 חודשים ומאז אני מרגישה שההורמונים שלי נפגעו . וסת ראשונה קיבלתי לאחר כחודשיים וחצי מיום הפסקת הטיפול. וסת שניה אני אמורה לקבל ולא קיבלתי עדיין. למרות הפחתה משמעותית באוכל אני לא מצליחה לרדת במשקל. כמה זמן תיתכן השפעה של פרדניזון לאחר הפסקתו? האם ייתכן שיש קשר בין קושי בירידה במשקל כמעט לאחר 4 חודשים לאחר סיום התרופה ? גם בבדיקות TSH שעשיתי יש תוצאות הפוכות לגמרי מהבדיקות שעשיתי עכשיו לעומת אלו מלפני כחודשים שלושה - יש קשר ? לאחר כמה זמן מיום סיום לקיחת סטרואידים הגוף חוזר לעצמו (כולל וסת סדירה וכו) ?

תשובה:
סטרואידים משפיעים על כל מערכת בגופנו. שימוש ממושך בסטרואידים גורם לשינויים, הפיכים בדרך כלל, במספר רב של איברים. מכיוון שאת סובלת ממספר תופעות לוואי של שימוש בסטרואידים - תוכלי לפנות לאנדוקרינולוג, כדי שיבדוק אותך, יפנה אותך לבדיקות המתאימות וינסה לסייע בפתרון הבעיות. מינונים גבוהים של סטרואידים עשויים לגרום להפרעה במחזור החודשי. המנגנון לכך אינו ברור לחלוטין, אך נראה כי מדובר בעיכוב ייצור הורמוני המין. כדי לבדוק בעיה זו תוכלי לפנות אל גינקולוג ולהעריך, בעזרת בדיקות דם שונות, את תפקוד הציר ההורמונלי שלך. באשר לעליה במשקל - תופעת הלוואי השכיחה ביותר של שימוש בסטרואידים היא השמנה. הסטרואידים מגבירים את התיאבון ומשנים את חלוקת השומן בגוף, כך שהצטברות השומן היא בפנים, בצוואר ובבטן. כאשר מפסיקים את הטיפול בסטרואידים התיאבון פוחת, ובעזרת דיאטה ניתן להפחית במשקל. תוכלי להיעזר בדיאטנית לצורך זה. אם למרות הפחתה משמעותית בכמות המזון אינך מצליחה לרדת במשקל, כדאי לבדוק אם אינך סובלת מהיפרגליקמיה - תופעת לוואי נוספת של הסטרואידים, שעשויה להפריע לירידה במשקל. תוכלי לבקש מרופא המשפחה שלך לבדוק את הדבר בעזרת בדיקת העמסת סוכר. לא ציינת מהם השינויים בבדיקת תפקוד בלוטת התריס. לא אמור להיות קשר בין הסטרואידים לתפקוד בלוטת התריס. די מוזר שתוצאות הבדיקה השתנו כל כך בפרק זמן קצר. נסי לחזור שוב על הבדיקה.

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ואלרי דונצ'יק
ד"ר ואלרי דונצ'יק כירורגיה
מומחה כרורגיה כלי דם
פרופ' דוד ורסנו
פרופ' דוד ורסנו עיניים
מנתח קטרקט ,מנהל את היחידה לקרנית ומנהל המקטע הקדמי במחלקת העיניים, מרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).
פרופ' משה פפא
פרופ' משה פפא כירורגיה
מנהל (בדימוס) המחלקה לכירורגיה אונקולוגית ומרכז "מירב" לבריאות השד, כירורג בכיר באסותא בתחום השד וכירורגיה של מחלות ממאירות
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו