דלג לתוכן
סיבות אפשריות לבריחת שתן, והפסקות נשימה בשינה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/03/2008
2 דקות קריאה
שאלה:

אני בת 24 וסובלת מהרטבת לילה בערך מגיל 6, תופעה כנראה נפשית. זה כחודש אינני מצליחה לשלוט על שלפוחית השתן שלי בכלל. אני לא מרגישה כשיש לי צורך ללכת לשירותים, אלא השתן בורח לי, ואחרי מאמצים רבים, אני מצליחה לעצור את השתן. ביצעתי בדיקות שתן. מתוך 4 בדיקות, 3 היו תקינות ואחת לא. הרופא במיון קבע שיש לי דלקת בכליות, ושלחתי לאולטרסאונד וקיבלתי סדורל. זה לא עזר בכלל. בבדיקת אולטרסאונד נמצא שהכליות תקינות לחלוטין ושהטחול בגודל 13. אני בתהליך בירור אצל אורולוג. כרגע התחלתי טיפול ב- Detrusitol. ממה זה יכול לנבוע? בלילה, השינה שלי מאוד חזקה. אינני חשה בהרטבה או בכלל במשהו, וקשה לי מאוד להתעורר. בבירור במעבדת שינה התשובה היתה "11 הפסקות נשימה מלאות ו-16 חלקיות, בטווח הנורמה, בדיקה תקינה". האם זה באמת תקין שאדם יפסיק לנשום 11 פעמים במשך 7 שעות שינה? מה אני יכולה לעשות עם הבעיה בשלפוחית? אני ניגשת לשירותים כל 30-20 דקות, וזה משפיע מאוד לרעה על תפקודי היומיומי. תודה על העזרה.

תשובה:
התופעה שאת מתארת נקראת בריחת שתן (urinary incontinence). ישנם מספר סוגים שונים של בריחת שתן, וכל אחד מהם נגרם על ידי סיבות אחרות ומתאפיין בסימפטומים שונים: בריחה בלחץ (stress incontinence), בה יש בריחת שתן בזמן לחץ מוגבר בתוך החלל הבטני (כגון בזמן הרמת חפצים כבדים או שיעול), הנוצר בגלל היחלשות שריר רצפת האגן. זו תופעה שכיחה בנשים לאחר הריונות מרובים או לאחר ניתוח באזור זה. הטיפול הוא בעיקר ניתוחי. בריחה מתוך דחף (urge incontinence). פה יש עצבוב מוגבר של שריר שלפוחית השתן בגלל דלקת או הפרעה נוירולוגית. אין לתופעה קשר לתנוחה או לפעילות. הטיפול הוא תרופתי, בעזרת תרופות אנטיכולינרגיות כגון טולטרודין (דטרוסיטול) או נובטרופן, ותרופות ממשפחת נוגדי הדיכאון הטריציקליים, כגון פרימוניל, שיכול לעזור, אך יעילותה של תרופה זו לא גבוהה, ויש לה תופעות לוואי רבות. בריחה של דליפה (overflow incontinence) - נוצרת בעיקר בגלל אצירת שתן כרונית, היוצרת מתיחה של השלפוחית ולחץ הגבוה מיכולת ההתנגדות של השלפוחית שאינה מרפה בהתאם, ולכן השתן "דולף" החוצה. בדרך כלל נוצר מצב זה בשל מחלה כרונית אחרת. הטיפול הוא על ידי "אימון" השריר למתן שתן בזמנים קבועים וטיפולים כירורגים אחרים. לפי התיאור שלך, נראה שיש לך בריחה מתוך דחף. תוכלי לקבל תרופות מתאימות אחרי השלמת הבירור האורולוגי. הפסקות נשימה מופיעות במהלך השינה, והבירור שעברת היה תקין. לא נראה לי שיש מקום לבירור נוסף לגבי בעיה זו, אם היא לא פוגמת באיכות השינה שלך ואם אינך מתעוררת בלילה כתוצאה מכך וחשה עייפות במהלך היום. אם זה יפריע לך, תוכלי ללכת להיבדק במעבדות שינה שקיימות בחלק מבתי החולים. אני ממליץ לך להמשיך את המעקב אצל האורולוג לגבי בריחת השתן, ואם אין הקלה עם טיפול תרופתי, תוכלי להמשיך את הבדיקות הנוספות דרכו. מידע נוסף על דטרוסיטול תוכלי למצוא כאן: http://www.infomed.co.il/drug1.asp?dID=363
רופאים בתחום
ד"ר יצחק שוחט
ד"ר יצחק שוחט אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
מומחה אא״ג וניתוחי ראש וצוואר
ד"ר קלוד מסיקה
ד"ר קלוד מסיקה עיניים
רופא עיניים בכיר במרכז הרפואי שערי צדק
ד"ר נסיה לנג פרנקו
ד"ר נסיה לנג פרנקו יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 43 חוות דעת )
"ד"ר נסיה לנג היא רופאה מדהימה, מקצועית ומלאת רגישות. אני נוסעת אליה מרחוק כי אין כמוהה- שילוב של מקצועיות שיא ואנושיות מדהימה. תודה על האפשרות להיות מטופלת שלה."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו