דלג לתוכן
עילפון קצר במעבר מישיבה לעמידה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/05/2006
1 דקות קריאה
שאלה:

בתי בת 13 ולאחרונה החלה להתלונן על כך שהיא מדי פעם כשקמה מישיבה לעמידה רואה מעורפל - "שחור בעיניים". אתמול והיום כאשר קמה בסביבות הבוקר המאוחר מהספה שבסלון היא התערפלה למספר שניות, נפל מידה כלי שהחזיקה ועיניה היו "כמזוגגות" למספר שניות.חשוב לציין שעדיין לא אכלה מהבוקר ולא שתתה.האם יש סיבה לדאגה ? ומה עושים עם התופעה ?

תשובה:
הסיבות להתעלפות הן רבות מאד. אחת הסיבות היא ירידת לחץ דם כתוצאה משינוי תנוחה. מצב זה נקרא אורתוסטטיזם. כתוצאה משינוי התנוחה (בד"כ מעבר מהיר משכיבה לעמידה), לחץ הדם יורד בבת אחת ואספקת הדם למוח נפגעת, אי לכך קיים אובדן הכרה קצר שמתחיל בתחושת "שחור בעיניים", ממשיך לנפילה ושכיבה. כתוצאה מהשכיבה עולה אספקת החמצן למוח וחוזרים להכרה. זו מעין "שיטה" של המוח לגרום לגוף להחזיר לו את אספקת החמצן הדרושה. האירועים הללו שכיחים יותר באנשים עם לחץ דם נמוך, אנשים שלא שתו זמן רב ולכן מיובשים. כמו כן האירועים שכיחים באנשים עם אנמיה או נוטלי תרופות מסויימות להורדת לחץ דם. המקרה של ביתך מתאים לאורתוסטטיזם - שינוי תנוחה מהיר בנערה שככל הנראה היתה מעט מיובשת. הדרך להימנע מחזרת התופעה היא שתיה מרובה, ושינוי תנוחה איטי יותר, כלומר לשבת מספר שניות ולאחר מכן לעמוד מספר שניות לפני שקמים משכיבה. מאידך גיסא, אם האירועים הללו חוזרים על עצמם מספר רב של פעמים, אם אובדן ההכרה נמשך זמן רב יותר ממספר שניות, אם מופיעות תנועות פרכוסיות, אם מקדימה להתעלפות תחושת דפיקות לב או כאבים בחזה, אם היו אירועים של מחלות לב או דום לב במשפחה, יש צורך בבדיקת רופא על מנת לבצע את המשך הבירור המתאים. ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
ד"ר לי הונג פן
ד"ר לי הונג פן רפואה סינית
בעלת תואר M.D מסין ופרופסור לרפואה סינית מסורתית
ד"ר יואב אברהמי
ד"ר יואב אברהמי כירורגיה פלסטית
רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח קפלן. בעל ניסיון רב בתחום.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו