דלג לתוכן
המטוריה, ציסטה בשחלה והקשר ביניהן
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/10/2005
1 דקות קריאה
שאלה:

לפני מספר חודשים פניתי לבדיקות בעקבות כאבי בטן תחתונה (לא קבועים) והמטוריה מיקרוסקופית שהתגלתה תוך כדי בדיקות השתן. בבדיקות אולטרסאונד- הן וגינלית והן חיצונית- הכל היה תקין, אך ב- CT נמצא בין השאר שיש לי ציסטה בשחלה 3 ס"מ. יש לציין שאני בריאה בדרך כלל פרט לריפלוקס ממנו אני סובלת מדי פעם עקב בקע סרעפתי. שאלותי : 1. האם ייתכן שבבדיקת אולטרסאונד לא רואים ציסטה בגודל כזה, ואילו בדיקות מומלץ לבצע כדי לברר אם הציסטה שפירה? 2. מהן הסיבות האפשריות להמטוריה והאם יתכן קשר לציסטה ו/או לכאבי הבטן ? 3. רופא אורולוג המליץ לי לגשת לציסטוסקופיה. האם הבדיקה הכרחית, והאם יש בדיקה מקבילה שאינה פולשנית?

תשובה:
באולטרסאונד אמורים היו לראות את הציסטה בשחלה, אולם זו בדיקה שתלויה בבודק, בניגוד ל CT. ציסטה בשחלה בגיל הפוריות היא ממצא שכיח, וברוב המכריע של המקרים שפיר, בייחוד כשמדובר בממצא קטן יחסית- 3 ס"מ. לציסטה שפירה יש בדרך כלל מאפיינים רנטגניים וסונוגרפיים מסוימים, כמו תוכן צלול, גבולות חלקים, ועוד. ניתן לחזור על בדיקת האולטרסאונד מספר ימים לאחר המחזור, ואם הציסטה נעלמת או קטנה, הרי שזו עוד אינדיקציה לכך שמדובר בממצא שפיר. הסיבות להמטוריה (דם בשתן) מרובות. החל מאבנים, זיהום בדרכי השתן, פתולוגיות כלייתיות , תהליכים במערכת השתן ועוד. לעיתים הסיבה אינה מתגלית, ואין לכך השלכות קליניות. אין בדיקה אשר מחליפה ב 100% את הציסטוסקופיה. CT בפרוטוקול אורוגרפיה יכול לתת מידע רב אבל גם אז אין ערובה לכך שזה יספיק. בכל מקרה, מומלץ לשוב ולהתייעץ עם אורולוג ולשאול אותו לגבי האופציות השונות של בירור ההמטוריה, ולגבי נחיצות הבדיקה לדעתו, על רקע הנתונים הקליניים שלך.
רופאים בתחום
ד"ר משה מלכין
ד"ר משה מלכין עיניים
מנתח עיניים בכיר ב"אסותא" ת"א
פרופ' פרנסיס סרור
פרופ' פרנסיס סרור כירורגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"פרופ׳ סרור דאג להסביר לנו על המצב של הילד שלנו, ענה על כל השאלות וחששות שלנו. הוא התייחס לילד בגובה העיניים, היה נעים ומקצועי ביותר. יצאנו מהייעוץ כשכל השאלות שלנו נענו ומרוצים מאוד. בהחלט נמליץ עליו!"
ד"ר נאסים אלקרנאוי
ד"ר נאסים אלקרנאוי אורתופדיה
מומחה לכירורגיה אורתופדית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו