דלג לתוכן
מהם הסיכונים של בקע טבורי ומהם הטיפולים?
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/11/2006
2 דקות קריאה
שאלה:

מצב קצת מבלבל: הלכתי לכירורג שזיהה אצלי בקע טבורי וציין שזו סכנת חיים (יש לציין שהוא היה מאוד חסר סבלנות,והגיב כך לבקשתי להסבר). רציתי חוות דעת נוספת והלכתי לרופא אחר שפירט הרבה יותר וציין שזה לא רציני, ואפשר לוותר על הניתוח (הוא ביטל את דבריו של הכירורג הראשון). איך אדע למי להתייחס? והאם יש ביסוס לחשש שלי שאולי המצב יסתבך מבלי שאדע או שיהיה מאוחר מדי? לפעמים יש מעין דקירות באזור (בעיקר לאחר חדר כושר,נגיעה אינטנסיבית במקום או עצירות), אך הכאבים עוברים די מהר.

תשובה:
בקע טבורי הינו יציאה של איבר הנמצא בחלל הבטן דרך פתח בקיר הבטן באזור הטבור. יציאת איבר דרך קיר הבטן הינה מצב פתולוגי, כלומר בלתי תקין. המצבים הגורמים לבקע טבורי הם היסטוריה משפחתית, חולשה של שרירי קיר הבטן, ניתוחים בעבר באזור הבקע, ועליית הלחץ התוך- בטני (הרמת משאות כבדים, הרמת משקולות בחדר כושר, שיעול כרוני, עצירות כרונית, הריון ועוד). כתוצאה משילוב גורמי הסיכון המוזכרים לעיל, מתחילה יציאה (בתחילה כבליטה קטנה) של הפריטונאום (קרום העוטף את דופן הבטן ואברי הבטן) דרך הפתח בקיר הבטן. בהמשך, בד"כ עם המשך העלאת הלחץ התוך -בטני, הבליטה הולכת וגדלה ולפריטונאום מצטרף איבר בטני, במרבית המקרים מדובר במעי דק שממוקם אחורית לטבור. הבליטה הזו המופיעה בטבור נקראת בקע. הבקע הולך וגדל ויכול להגיע למימדים גדולים למדי (מעל 10 ס"מ). באופן עקרוני בקע טבורי (וגם בקעים אחרים כגון בקע מפשעתי) אינו מסכן חיים, אלא אם כן מתרחש סיבוך כלשהו. בקעים קטנים יוצאים וכואבים יותר בהעלאת הלחץ התוך- בטני ויכולים לחזור (להיכנס חזרה לחלל הבטן) או ספונטנית (עצמונית), או באמצעות החזרה ידנית (דחיפה בעדינות של הבקע חזרה לבטן דרך הפתח ממנו הוא יוצא). קיימים אנשים רבים החיים שנים רבות עם בקע שאינו מטופל. מאידך, סיבוכים של בקע עלולים להיות מסכני חיים. הסיבוכים הקיימים הם כליאה וחנק של הבקע. כליאה של הבקע הינה מצב בו הבקע נשאר מחוץ לחלל הבטן ואינו ניתן להחזרה. במצב זה יש סיכון מוגבר לחנק של הבקע, נמק של המעי הדק שבתוכו, קרע של המעי, וזיהום קשה של חלל הבטן המחייב ניתוח דחוף. זיהום שכזה מסכן חיים. בד"כ הסיבוכים הללו מתבטאים בכאבים קשים באזור הבקע, חום, כאבי בטן כלליים וצמרמורת, ואין כל אפשרות לצפות מתי סיבוך שכזה יופיע. הטיפול בבקע הינו ניתוחי. בניתוח פותחים את אזור הפתח בדופן הבטן, מחזירים את הבקע ומתקנים את דופן הבטן (ע"י תפירת רשת עדינה באזור הפתח) למניעת הישנות הבקע. הניתוח נעשה בד"כ בהרדמה מלאה, וזהו ניתוח מאד שכיח. ההחלטה על מועד הניתוח בד"כ נופלת על המטופל, הואיל ובמרבית המקרים אין המצב דחוף או מסכן חיים באופן מיידי, אם כי קיימת האפשרות להתפתחות כליאה וחנק של הבקע. במקרה שלך, בעיקר לאור העובדה שאתה ממשיך להתאמן בחדר כושר, והיותך צעיר ובריא (אני משער), אני ממליץ על ביצוע תיקון הבקע על מנת למנוע סיבוכים אפשריים ועל מנת לאפשר לך להמשיך חיים מלאים, כולל אימונים בחדר כושר וסוף לכאבים המטרידים. ותמיד תוכל לפנות לכירורג שלישי ... ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד
רופאים בתחום
פרופ' מיכל קרמר
פרופ' מיכל קרמר עיניים
מנהלת שרות אוביאיטיס, כולל מרפאת אוביאיטיס ילדים בשניידר, מחלקת עיניים, מרכז רפואי רבין
ד"ר נתנאל הורוביץ
ד"ר נתנאל הורוביץ המטולוגיה
יושב ראש האיגוד הישראלי להמטולוגיה ורפואת עירויים ומנהל היחידה לטיפול יום במערך ההמטולוגי, הקריה הרפואית רמב"ם
ד"ר עמנואל סגייה
ד"ר עמנואל סגייה כירורגיה
5.0
( 8 חוות דעת )
"dr sagiya was sensitive to the child's age, medical history and needed treatment. she explained treatment and surgery to a good understanding. most important for me as a mother is to say: i was confident that i leave my daughter in trustworthy and capable hands"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו