דלג לתוכן
ממצאים של הידרוצפלוס ועיבוי רירית מערות האף ב-CT
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 16/10/2008
2 דקות קריאה
שאלה:

אמי בת 82. היא עברה בדיקת CT של המוח ולהלן חלק מהממצאים. אודה לכם על עזרתכם בהבנת משמעות התוצאה: הציסטרנות הבזאליות והמרווחים התת-עכבישיים, כולל הוורמיס העליון והחדר הרביעי בולטים מעל הנורמה. החדר השלישי וחדרי המוח הצדדיים מורחבים בציר הרוחבי. קו האמצע שמור. אין עדות לתהליך מוקדי ממוקם או אפקט מסה בחתכים הגבוהים. מבנה החומר האפור והלבן תקין. יש לציין הבלטת הסולצים והציסטרנות על חשבון קפלי המוח. אטרופיה מוחית מרכזית והיקפית קלה עד בינונית. אטרופיה צרבלרית מינימלית. אין עדות לתהליך מוקדי. ממצאים נוספים: עיבוי רירית קל במערת הלסת משני הצדדים ובמערת הספנואיד משמאל. פלס אוויר נוזל עם כמות קטנה של נוזל במערת הספנואיד משמאל. ערפול חלל חלק מתאי האתמואיד הקדמיים והאחוריים משני הצדדים.

תשובה:
בבדיקה של אמך יש שני ממצאים עיקריים. האחד הוא הידרוצפלוס (מיימת הראש: הידרו - מים, צפלוס - ראש ביוונית). במוח חללים שונים הנקראים חדרים המלאים בנוזל השדרה. אצל אמך יש הצטברות יתר של נוזל בחללים אלה והם מורחבים. אטרופיה היא דלדול של איבר או רקמה עקב התנוונות של תאים. במבוגרים, מבחינים בין שני סוגי הידרוצפלוס: הידרוצפלוס עקב הפרעה בניקוז נוזל השדרה, בו גורם כגון גידול או דימום חוסם את זרימת נוזל השדרה. יש לציין שבבדיקה של אמך לא נצפו גידול או דימום. הידרוצפלוס עקב בעיה לא חסימתית, כגון דלקת, זיהום, בעיה בכלי הדם, אטרופיה של המוח בדמנציה. בגילה המבוגר של אמך הסיבה הסבירה לממצאים אלו היא אטרופיה המתרחשת עם הגיל. כיוון שהמוח מתנוון, הוא תופס נפח קטן, יותר ולכן החדרים מתרחבים על חשבונו. יש לזכור שהתהליך יכול להיות גם הפוך: ייתכן שעקב הצטברות של נוזל בחדרים נוצר לחץ על המוח, אשר גורם לו להתנוון. זהו מצב שדורש אבחון וטיפול, ולכן מומלץ לפנות בהקדם לרופא המטפל עם התוצאות ולשקול את כל הנתונים הקליניים. הממצא העיקרי השני שנמצא בבדיקה הוא עיבוי רירית ונוזל במערות האף השונות. מצב זה יכול להיות חסר משמעות, אך יכול גם להעיד על דלקת במערות האף (סינוסיטיס). האם אמך סובלת מכאבי פנים? הפרשות מהאף? חום? מומלץ להתייעץ עם רופא אף-אוזן-גרון בקשר לתוצאות אלו. איחולי בריאות ד"ר נועה גולדשר מינרבי - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר קרלוס אידסס
ד"ר קרלוס אידסס עור ומין
מומחה למחלות עור ומין. ניתן לקבוע תור 24 שעות ביממה
ד"ר אריאל דינבר
ד"ר אריאל דינבר יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה)
מומחה ליישור שיניים
ד"ר דיאנה גולדין
ד"ר דיאנה גולדין רפואה פיזיקלית ושיקום
5.0
( 9 חוות דעת )
"דר׳ דיאנה גולדין נהדרת!! היא הצילה אותי, הייתי אחרי תאונה עם עבר של ניתוח עמד׳ש צווארי. הרגשתי הקלה משמעותית אחרי תקופה ארוכה של כאב קיצוני היא עזרה לי מאוד מאוד בדיקור יבש. יש לדר׳ גולדין יש יד קלה, נשמה גדולה ורצון עצום לסייע ולהסביר בסבלנות כל דבר על מנת להרגיע. תודה לך מכל הלב"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו