דלג לתוכן
הפרעות עיכול כתוצאה מרגישות ללקטוז
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 29/10/2005
2 דקות קריאה
שאלה:

מזה שנה (אחרי טיול ממושך במזרח) סבלתי מכאבי בטן והפרעות עיכול, גזים, נפיחות וכו.. קיבלתי אנטיביוטיקה כ- 4 חודשים למרות שלא נמצא בוודאות שום גורם מובהק לבעיה, ולא חל שום שינוי. פניתי לבדיקת אי סבילות ללקטוז בנשיפה והיא הייתה חיובית. לפני הטיול לא סבלתי משום בעיה. אני נוטלת כמוסות פרוביוטיות כבר כ- 4 חודשים בגלל הטיפול הממושך והאינטנסיבי באנטיביוטיקה שעברתי. בכל פעם שאני מנסה לאכול מוצר חלבי (מהמומלצים לרגישים) אני סובלת עד 5 ימים מהפרעות בעיכול (לא שלשולים והקאות). האם ייתכן שהלקטוז נשאר במערכת כ"כ הרבה ימים אחרי האכילה וגורם לבעיות? האם יש סיכוי שהרגישות תחלוף ואוכל לחזור להרגלי הישנים?

תשובה:
חוסר סבילות למאכלים המכילים לקטוז היא בעיה שכיחה. הסימפטומים כוללים שלשול, כאבי בטן וגזים לאחר שתיית חלב או מוצרים המכילים חלב, והם נובעים מרמות נמוכות של האנזים לקטאז במעי. ירידה ברמות לקטאז עשויה להיגרם מפגיעה ברירית המעי או מייצור מופחת של האנזים מסיבות גנטיות. ברוב אוכלוסיית העולם יורדת רמת הלקטאז במעי בגיל הילדות (סביב גיל 5). בישראל התופעה נפוצה בהשוואה למדינות מערביות. השכיחות הממוצעת ביהודים של חסר כלשהו באנזים היא 70%, ובאשכנזים היא מגיעה עד 79%. נוסף על הסיבות המולדות, קיימות גם סיבות נרכשות לתת- ספיגת לקטוז: ריבוי חיידקים במעי (Bacterial overgrowth) - הגורמים להתססה של הלקטוז במעי ולכן לסימפטומים של אי סבילות ללקטוז. פגיעה ברירית המעי: זיהום בג'יארדיה (שבהחלט ניתן להידבק בה בטיול במזרח), פגיעה במעי עקב תרופות, או מחלת צליאק. מחלת קרוהן (Crohn's) שעשויה לפגוע במעי הדק. אם מדובר באחת מסיבות אלה - תת- הסבילות ללקטוז עשויה להימשך גם חודשים לאחר שהבעיה חלפה, ואז לחלוף. כמו שאת רואה, קיימות סיבות רבות שעשויות לגרום לשלשולים שלך. תלונות ממושכות כל כך מצדיקות פניה לגסטרואנטרולוג בקופת החולים כדי להתחיל בבירור מקיף יותר.
רופאים בתחום
פרופ' דניאל לנדאו
פרופ' דניאל לנדאו ילדים
4.9
( 23 חוות דעת )
"חוויה מצויינת. תודה רבה."
פרופ' משה פפא
פרופ' משה פפא כירורגיה
מנהל (בדימוס) המחלקה לכירורגיה אונקולוגית ומרכז "מירב" לבריאות השד, כירורג בכיר באסותא בתחום השד וכירורגיה של מחלות ממאירות
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו