שאלה - טיפול בבעיה בפיקת הברך שאינה במסלול הנכון

השאלה:
מזה כשנה וחצי,למעשה מאז השחרור מהצבא, אני סובל מכאבים עזים בשתי הברכיים בזמן מאמץ, אחרי מאמץ או במנוחה.
אני בעל משקל תקין, בריא יחסית, ועוסק בעיקר בריצה, אופניים וטניס, שזו הפעילות היחידה שלא כואב לי בזמן או אחרי הפעילות. בעקבות הכאבים אני לא עוסק בפעילות כשנה.
לקח המון זמן והרבה מאוד בדיקות (אולטרסאונד, מיפוי עצמות, רנטגן) ורופאים כדי לעלות על הבעיה שגורמת לי לכאבים אלה.
הופניתי ע"י רופא פרטי למכון פיזיותרפיה והתוצאה היא שהפיקה שלי לא במסלול הנכון, וכנראה שהיא גורמת ללחץ על הסחוס או משהו כזה. טופלתי ע"י מכשיר של זרמים חשמליים ועכשיו עברתי לגלים קצרים, אך הכאב ממשיך ללא פעילות. ושאלתי היא, האם יש פתרון לבעיה זאת חוץ מאשר ללכת כל החיים לפיזיותרפיה ללא הועיל? ומתי אם בכלל אני אוכל לחזור לרוץ ולסיים מרתון שזה החלום שלי?
ובבקשה, ייעצו לי כבר לחבוש בזמן פעילות מייצב פיקה עם סיליקון, אבל הוא כבד ומסורבל מאוד ולא נראה לי שאפשר לרוץ עם דבר כזה בכלל.



תשובה:
בזמן כיפוף ויישור הברך, פיקת הברך מחליקה בתוך תעלה. לפעמים כתוצאה מסיבות שונות, ביניהן רוטציות מוגברות של אחת מעצמות הברך, חוסר איזון בין שרירים, או רקמות רכות מקוצרות מדי. הגלישה של הפיקה יכולה לקבל סטייה מסוימת, ולפי המצבים השונים, ללחוץ יותר מדי בזווית מסוימת ולהגיע לשחיקה של הסחוס או לדלקות.

אפשר להשתמש בטייפינג (Taping), שהוא פלסטר מיוחד המשמש להחזקת הפיקה במקום נכון יותר ובעיקר להפחית כאב בזמן הפעילות .
כדי לדעת איך שמים בדיוק את הפלסטר בפעמים ראשונות, תזדקק למספר פגישות עם פיזיותרפיסט, בהן תיבחן ההדבקה הנכונה לך ביותר. בזמן מאוחר יותר תוכל לעשות זאת בעצמך בקלות, כמו שדרך אגב עושים הרבה ספורטאים.

הטייפינג ישפר את המסלול בצורה מכנית, אך אפשר גם לבצע מתיחות ומוביליזציות שמטרתן להגמיש חלקים נוקשים.
ניתן גם לחזק שרירים שמסביב לפיקה, בצורה אלקטיבית, זאת אומרת לנסות לחזק יותר את המיצבים הפנימיים או החיצוניים לפי המצב ולפי הסיבה לסטיית המסלול של הפיקה.
קיימים גם מקרים בהם משתמשים בניתוח כדי לשפר רוטציה מוגברת של טיביה או של פמור, מה שיכול בסופו של דבר להשפיע על מנח הפיקה. יש לבדוק זאת לעומק מול אורתופד כמובן.

אבל אני תוהה, עד הצבא, לא התלוננת על כאבי ברכיים, האם ייתכן שמעבר למסלול לא אידיאלי של פיקה, מדובר פשוט בעומס?
ריצה, וכמובן ריצת מרתון, יכולה לגרום לעומס יתר על הברכיים.
רכיבה על אופניים המותאמים לך, יצרו פחות עומס.
מומלץ לנסות גם שחיה, עם העדפה לסגנון חתירה, בסגנון זה הברך שלך מתמודדת פחות עם כיפופים חוזרים.

בהצלחה,

קתרין אטל - פיזיותרפיסטית





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!