דלג לתוכן
פסאודופפילאדמה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 11/01/2009
2 דקות קריאה
שאלה:

בתי בת ה-13 סובלת מכאבי ראש תכופים. בשנת 2003, לאחר דלקת קרום המוח ויראלית, הלכנו עם הילדה לבדיקת עיניים שגרתית, שם גילה הרופא בלט דיסקית והפנה אותנו לאולטרסאונד של העין, ואז אובחנה אצלה פסאודופפילאדמה (Pseudopapilledema). במשך השנים היא עברה בדיקות אצל אותו רופא עיניים. היום, מכיוון שכאבי הראש נמשכים, הפנה אותנו לבדיקת אולטרסאונד נוספת, ובה נמצאו טשטוש גבולות + בלט דיסקית מימין כ-270 מעלות, משמאל כמעט 360 מעלות, וגם סלסול קל של כלי הדם. אבקש יותר אינפורמציה הן לגבי בלט הדיסק והן לגבי פסאודופפילאדמה. הרופא הסביר לי כי בגיל זה ייתכן שמדובר בנוזלים במוח שניתן לטפל בהם באמצעות תרופות, אך את זה ניתן לברר לאחר בדיקת CT של המוח, לפי החלטת הרופא אחרי האולטרסאונד. האם לא כדאי להתעקש על בדיקת CT?

תשובה:
כדי להסביר מה זה פסאודופפילאדמה יש להסביר לפני כן מהי פפילאדמה. פפילאדמה היא מצב שבו ישנה בצקת אמיתית של הדיסקות (ראש עצב הראיה), דבר הנובע מעליית הלחץ התוך גולגולתי (ICP). פסאודופפילאדמה הוא מצב דומה לפפילאדמה, אשר יכול להתרחש בכמה סוגי מקרים, שהנפוץ מכולם הוא ה- Optic Disc Drusen (או ODD). ב- ODD מופיעים גופיפים, נודולים, בתוך ראש עצב הראיה. ב-80% מהמקרים הם מופיעים בשתי העיניים, אולם ההופעה היא לרוב א-סימטרית. רוב החולם הם אסימפטומטיים, אולם לעיתים הם חווים טשטוש ראייה זמני. רוב החולים סובלים מאובדן שדה ראייה בכמה דפוסים אופייניים. לעיתים הדרוזן בראש עצב הראייה מופיעים מתחת לפני השטח, ואז עלולה להתקבל תמונה דמויית פפילאדמה (ומכאן - פסאודופפילאדמה). בדיקת אולטרסאונד הוא כלי שימושי לאבחון דרוזן "קבורים". הרופא שעוקב אחר בתך ידע לומר האם ישנו איזשהו שינוי במופע הקליני או בתמונת ה- US. אם יש שינוי כזה, ואם ישנם כאבי ראש כרוניים, יש לשקול לערוך בדיקת CT של המוח לשלילת גורמים אחרים הגורמים ללחץ תוך-גולגולתי גבוה. המלצתי היא לשוחח על כך עם הרופא העוקב אחר בתך. יש לזכור כי בבדיקת CT נחשפים לקרינה בעוצמה גבוהה, ולכן כאשר אין הכרח לבצע בדיקה זו, עדיף להימנע ממנה, בייחוד אצל ילדים. בברכה, ד"ר עידו דידי פביאן - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר יזהר ארז
ד"ר יזהר ארז יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 74 חוות דעת )
"דר ארז יזהר יסודי, סבלני ומסביר כמו שצריך. ממליצים בחום"
ד"ר יהודה ספקוטי
ד"ר יהודה ספקוטי נוירולוגיה
5.0
( 4 חוות דעת )
"דר ספקוטי מעבר למיקצועיות מרשימה. הינו אדם אנושי קשוב ואיכפתי. נסך בי בטחון ואמון. הלואי וכל הרופאים יהיו כמוהו."
ד"ר מיכל שמעונוביץ מור
ד"ר מיכל שמעונוביץ מור כירורגיה
5.0
( 8 חוות דעת )
"ד״ר שמעונוביץ רופאה נהדרת, מקצועית ביותר ובו זמנית נעימה ואדיבה. היא מסורה בצורה יוצאת דופן. אני ממליצה בחום לכל מי שתרצה לבחור בד״ר מיכל שמעונוביץ!!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו