דלג לתוכן
חוסר ברזל שהתגלה בבדיקות לגילוי מחלת צליאק
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 11/02/2005
2 דקות קריאה
שאלה:

עשיתי בדיקות לגילוי מחלה שקשורה לרגישות לקמח - לגלוטן (מחלת צליאק). חלק מהתוצאות שהתקבלו הן: TransGlutaminase (IgA) Ab 3 U/ml-קטן מ :ערכי יחוס Negative: 0 - 5 U/ml Borderline: 5 - 8 U/ml Positive: 8 U/ml - גדול מ Immunoglobulin A 400 (160) 70 mg/d מה התוצאות אומרות? מה זה TransGlutaminase (IgA) Ab ? מה זה Immunoglobulin A ? יש לי בנוסף ערכים מאוד נמוכים של פריטין - 5 וברזל - 38 בדם. אני לקחתי לפני כמה חודשים כדורי ברזל (FERRO-GRADUMET) במשך תקופה ארוכה (חודשיים - שלושה) שלא העלו בהרבה את הרמת הפריטין והרמה אפילו ירדה מאז בהרבה. מה יכולה להיות הסיבה לכך?

תשובה:
את סובלת מחוסר ברזל. הביטוי של חוסר ברזל הוא אנמיה - חוסר בתאי דם אדומים האחראים על נשיאת החמצן מהריאות לרקמות הגוף. פריטין הוא חלבון בדם ורמתו משקפת את כמות מאגרי הברזל בגוף. לא ניתן לאבד את הפריטין עצמו. הסיבות הנפוצות לחוסר ברזל בנשים צעירות הן: דיאטה דלת ברזל, בעיקר בנשים צמחוניות, היות והברזל נספג ביעילות הרבה ביותר מבשר בקר וכבד. איבוד דם בשל דימום רב וממושך בעת המחזור הווסתי. הריון בשל צריכת ברזל גבוהה בעובר המתפתח מעבר לכמות במאגרי הברזל אצל האם. חוסר תגובה לכדורי הברזל יכול להעיד על בעיה בספיגת הברזל או המשך איבוד דם. כדורי ברזל יש ליטול על בטן ריקה, היות וישנם מרכיבים במזון היכולים לעכב את ספיגת הברזל. ויטמין C המצוי בפירות הדר מגביר את ספיגת הברזל. נטילת כדורי ברזל ביחד עם מזון עשויה להסביר את חוסר התגובה. המחלה הנפוצה ביותר הגורמת לאי ספיגת ברזל היא אכן מחלת צליאק. המחלה נגרמת מנזק לרירית המעי כתוצאה מרגישות לגלוטן המצוי בדגנים שונים. נוגדנים מסויימים, TransGlutaminase Ab, מצויים בכ-95% מחולי צליאק ועוזרים באבחון וסקר של המחלה. נוגדנים אלה הם מסוג IgA (ישנם בגוף גם נוגדנים מסוג IgG, IgM, IgD, IgE) ומכיוון שישנם אנשים עם חוסר כללי של נוגדני IgA (במיוחד בקרב חולי צליאק) יש צורך לוודא שהרמה הכללית של נוגדני IgA תקינה על מנת לפרש את בדיקת רמת TransGlutaminase Ab. הבדיקות מראות שרמת נוגדני IgA שלך תקינה ולא נתגלו נוגדני TransGlutaminase, תוצאה המעידה על סיכון נמוך מאוד להיותך חולת צליאק. עלייך להקפיד לאכול דיאטה עשירה בברזל. אם את סובלת מדימום וסתי רב, שימוש בגלולות נגד הריון יכול להפחית את כמות הדימום. אם עדיין לא נתגלתה הסיבה לחוסר הברזל, את צריכה לעבור בירור לגבי תת-ספיגה של ברזל ו/או איבוד דם בשל דימום במערכת העיכול. ייתכן ועלייך לבצע בדיקות אנדוסקופיה בדרכי העיכול העליונות והתחתונות על מנת לחפש סימנים של מחלה המונעת את ספיגת הברזל או גורמת לדימום במערכת העיכול. את הבירור יש לבצע אצל רופא המשפחה, ובמידת הצורך לפנות לרופא המטולוג (מומחה במחלות הדם).
רופאים בתחום
ד"ר דיאנה גולדין
ד"ר דיאנה גולדין רפואה פיזיקלית ושיקום
5.0
( 9 חוות דעת )
"דר׳ דיאנה גולדין נהדרת!! היא הצילה אותי, הייתי אחרי תאונה עם עבר של ניתוח עמד׳ש צווארי. הרגשתי הקלה משמעותית אחרי תקופה ארוכה של כאב קיצוני היא עזרה לי מאוד מאוד בדיקור יבש. יש לדר׳ גולדין יש יד קלה, נשמה גדולה ורצון עצום לסייע ולהסביר בסבלנות כל דבר על מנת להרגיע. תודה לך מכל הלב"
מרפאת היכל השן
מרפאת היכל השן רפואת שיניים
מרפאת שיניים ותיקה בחולון (למעלה מ-20 שנה) העוסקת בהשתלות שיניים ואסתטיקה דנטלית
ד"ר אריאל דינבר
ד"ר אריאל דינבר יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה)
מומחה ליישור שיניים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו