דלג לתוכן
אמצעי זהירות לאדם עם כליה אחת
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 11/04/2006
2 דקות קריאה
שאלה:

בגיל שנה עברתי ניתוח כריתת כליה בגלל ציסטה. הניתוח עבר בהצלחה ואני חי חיים בריאים עם כליה אחת ( מלבד בדיקות תקופתיות אני לא מוגבל בכלום). שאלתי היא: האם עישון ושתיית אלכוהול מזיקים לי במיוחד? "מכבידים" על הכליה היחידה שלי? ברור לי שאלה דברים לא בריאים, אך האם לי ולבעלי כליה אחד הדבר מקבל משנה תוקף? כיצד עלי לשמור על עצמי?

תשובה:
כדבריך, אתה חי חיים מלאים ורגילים אף על פי שיש לך כליה אחת, וזה בהחלט נכון. ניתן לחיות ללא כל בעיה עם כליה אחת, אך יש לשים לב למספר דברים חשובים: 1. בדיקות תקופתיות - זאת על מנת לעקוב אחר תפקוד הכליה ולזהות פגיעה בתפקודה בשלבים המוקדמים ביותר שאפשר. צריך לזכור שאדם שעבר כריתת כליה בשל מחלה בכליה שנכרתה הוא בעל סיכון מוגבר לפתח אותה מחלת כליות גם בכלייתו השנייה, לכן חשוב לעקוב אחר התפקוד של כלייתו השנייה והבודדת. 2. שתייה מרובה - ידוע שאחד מגורמי הסיכון לפגיעה בתפקוד הכלייתי וליצירת אבנים הינה שתייה לא מספקת. אדם עם כליה בודדת צריך לשתות בכמויות סבירות על מנת להקטין את הסיכון להתייבשות וליצירת אבנים בדרכי השתן. 3. הימנעות מחומרים בעלי רעילות כלייתית - תרופות רבות וחומרים רבים עלולים לפגוע בתפקוד הכלייתי. במקרה של בעל כליה אחת, יש לכך משנה תוקף. למשל: תרופות נוגדות כאב ודלקת (איבופרופן, וולטרן, נורופן, אדויל ובני משפחותיהם) וכן חומר ניגוד בביצוע CT, תרופות לטיפול ביתר לחץ דם ועוד. במקרה שיש צורך במתן התרופות הללו יש צורך בהתייעצות עם רופא להתאמת התרופה בעלת האפקט הפחות רעיל על הכליה וכן התאמת המינון. 4. איזון יתר לחץ דם וסוכרת אם קיימת - אומנם אתה צעיר ובריא, אך לפניך שנים רבות מאד עם כליה אחת. באם מופיע יתר לחץ דם או סוכרת, יש צורך בטיפול אגרסיבי יותר על מנת למנוע את הפגיעה הכלייתית כתוצאה ממחלות אלו. 5. שתיית אלכוהול - אין הוכחות בספרות על פגיעה כלייתית כתוצאה משימוש באלכוהול, למעט היותו משתן,ובכך עלול להוביל להתייבשות קלה. ההשפעות הרב- מערכתיות של אלכוהול, כגון הפגיעה בכבד, העלאת לחץ דם, פגיעה בלבלב ופגיעה בלב וכלי הדם עלולים להוביל באופן עקיף לפגיעה בתפקוד הכלייתי. 6. עישון - לעישון יש אפקט מסרטן על הרירית של המערכת המאספת של דרכי השתן מאגן הכליה ועד לשלפוחית השתן. באם מופיע גידול הדורש כריתה, בכליה בודדת נוצרת בעיה קשה מבחינת אופציות הטיפול, הואיל וכריתת הכליה תצריך התחלה של טיפול בדיאליזה. נקודה נוספת של השפעת העישון על הכליות היא העובדה שעישון מעלה באופן משמעותי את הסיכון למחלת כלי דם וטרשת עורקים, ומחלה זו עלולה לפגוע באספקת הדם לכליה הבודדת ולהוביל לאי ספיקת כליות. לסיכום, עישון ושתיית אלכוהול מופרזת אינם טובים לבריאות ומאד כדאי להימנע מהם גם אם לאדם שתי כליות בריאות, וקל וחומר באדם עם כליה בודדת. ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר לי הונג פן
ד"ר לי הונג פן רפואה סינית
בעלת תואר M.D מסין ופרופסור לרפואה סינית מסורתית
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
ד"ר פבל ווסקובויניק
ד"ר פבל ווסקובויניק רפואת שיניים
5.0
( 4 חוות דעת )
"הגעתי מרוסקת עם שיניים רקובות....ולאחר סקרים הוא היחיד שנתן לי מענה סבלנות ויחס חם. וכן גם התגמש במחיר.וכמובן שיש לו סייעת שתמכה בי המון וזה מה שחשוב"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו