שאלה - מצב של תת-פעילות בלוטת התריס שאינו מאוזן

השאלה:
אני בת 28, צמחונית ובעלת עבר קשה של 16 שנה של בולימיה והפרעות אכילה (שאני שמחה להגיד שמאחורי).
אני מטופלת כבר יותר מ-3 שנים באלטרוקסין 50 מ"ג.
לאחרונה חלה החמרה בתת-פעילות של הבלוטה, כפי שהתגלה בבדיקות דם אחרונות שעברתי.
החודשיים האחרונים לוו בלחץ נפשי מאוד חמור ונשירת שיער - מה גם שעליתי עוד במשקל (וגם ככה יש לי עודף).
כשהלכתי לרופא משפחה הוא לא הסכים לתת לי הפניה לאנדוקרינולוג ואמר לי לקחת פעמיים בשבוע תוספת של עוד כדור אלטרוקסין,כלומר תוספת של 100 מ"ג, ושלא לדאוג שהבלוטה תתאזן. ביום המחרת לקחתי עוד כדור והיו לי כאבי ראש נוראים.
פניתי לרופא שוב, והוא עדיין לא מוכן לשלוח אותי למומחה, אלא אמר לי לחזור לכדור אחד כל יום.
בנוסף, עברתי אבחון רדיולוגי לפני שבועיים ונאמר לי שיש סימנים ברורים לכך שבלוטת הארדנל שלי לא מתפקדת.
רופא המשפחה שלי טען שאין שום בעיה.
שאלתי: האם יש לי סיבה לדאגה? האם אני חייבת בבדיקה של מומחה?
ואגב, האם אסור לי לאכול מאכלים עם יוד ? ולגמרי אסור לי טופו וסויה?

5- 0.50 mU/L 7.41 TSH
20.0- 10.3 pmol/L 9.9 T4- FREE
150- 30 mg/dl 153 TRIGLYCERIDES
37- 33 g/dl 32.0 MCHC
31- 27 pg 26.8 MCH



תשובה:
את מתארת בהחלט תמונה של תת-פעילות של בלוטת התריס, ויש לכך גם הוכחה מעבדתית בבדיקות הדם שלך. במקרים רבים של תת-פעילות בלוטת התריס יש צורך בשינוי המינונים של אלטרוקסין, וזו הסיבה לצורך במעקב קבוע באנשים הנוטלים אלטרוקסין. אינני חושב שקיים קשר בין נטילת הכדור של 100 מ"ג לבין כאבי הראש, ולכן כדאי לנסות שוב לעלות במינון התרופה, הואיל ואת אינך מאוזנת. ניתן לעלות במינון התרופה באופן יותר הדרגתי כמו למשל ל- 75 מ"ג 3 פעמים בשבוע ולהמשיך במעקב.

לגבי הפרעה בתפקוד בלוטת האדרנל, הסימפטומים אותם את מתארת אינם אופייניים כל כך לעודף או חוסר של קורטיזול, אולם לא ניתן לשלול זאת ללא תשאול מלא, בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה (רמת קורטיזול בשתן ובדם). כדאי להגיע לאיזון של רמת הורמון בלוטת התריס לפני חיפוש גורמים אחרים למצב. אם תפקודי הבלוטה יהיו תקינים והסימפטומים לא יחלפו, יש צורך לחשוב על אבחנות נוספות. אני מאמין שזו הסיבה שטרם הופנית לאנדוקרינולוג מומחה. חשוב לזכור שאם קיים חוסר שביעות רצון מרופא המשפחה, ניתן גם לפנות לרופא משפחה אחר.

רפואה שלמה.





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!