דלג לתוכן
כיצד ניתן לאבחן מחלת צליאק בתינוק?
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 14/11/2007
1 דקות קריאה
שאלה:

אני בת 30 ונולדתי עם צליאק. את המחלה אבחנו אצלי בגיל חצי שנה, אחרי מספר ביופסיות. כיום אני אם לתינוק בן 4 חודשים ורציתי לדעת כיצד אוכל לבדוק אם הוא ירש ממני את המחלה. בטיפת חלב נאמר לי שבעוד כחודשיים, כשאתחיל לתת לו מזון מוצק, אוכל לתת לו מזון שמכיל גלוטן באופן הדרגתי ולבדוק את ההשפעה. האם יש דרך אחרת, יותר בטוחה ופחות מזיקה, כמו בדיקת דם גנטית למשל? הייתי מעדיפה שלא להעביר אותו ביופסיה, מאחר שעברתי את זה בעצמי, וזה ממש לא נעים.

תשובה:
אבחון צליאק ("כרסת" בעברית) הוא תהליך המורכב מכמה שלבים: השלב הראשון הוא זיהוי הסימפטומים האופיניים למחלה, לאחר חשיפה לגלוטן. בשלב השני עורכים מספר בדיקות דם לבדיקת לנוכחות נוגדנים לגליאדין (IGG, IGA), ולטרנסגלוטאמינאז. ניתן גם לבצע בדיקות גנטיות, אך הן נועדו בעיקר לשלילת המחלה ולא לאבחון שלה. בשלב השלישי, עורכים ביופסיה של המעי הדק ובדיקה היסטולוגית של רקמת המעי. זוהי למעשה הדרך הוודאית היחידה לאבחון צליאק. אני מבינה שאת רוצה לחסוך מילדך את אי הנעימות הכרוכה בכל התהליך, אך ברוב המקרים, מומלץ לחשוף את הילד לגלוטן, ורק אחר כך לאבחן. כמו כן, כבר מסתמנת פריצת דרך באבחון על ידי בליעת קפסולה, כך שאולי עד לשלב שהוא יצטרך לעבור ביופסיה, הדרך תהיה נוחה יותר. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר דיאנה גולדין
ד"ר דיאנה גולדין רפואה פיזיקלית ושיקום
5.0
( 9 חוות דעת )
"דר׳ דיאנה גולדין נהדרת!! היא הצילה אותי, הייתי אחרי תאונה עם עבר של ניתוח עמד׳ש צווארי. הרגשתי הקלה משמעותית אחרי תקופה ארוכה של כאב קיצוני היא עזרה לי מאוד מאוד בדיקור יבש. יש לדר׳ גולדין יש יד קלה, נשמה גדולה ורצון עצום לסייע ולהסביר בסבלנות כל דבר על מנת להרגיע. תודה לך מכל הלב"
פרופ' מיכל קרמר
פרופ' מיכל קרמר עיניים
מנהלת שרות אוביאיטיס, כולל מרפאת אוביאיטיס ילדים בשניידר, מחלקת עיניים, מרכז רפואי רבין
ד"ר רות באר (וייזל)
ד"ר רות באר (וייזל) יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה רגישה, איכפתית מקצועית ובגובה העיניים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו