דלג לתוכן
בלוטת לימפה צווארית נפוחה ומחלה ממארת
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 12/04/2005
2 דקות קריאה
שאלה:

לפני 8 ימים התנפחה אצלי בלוטת הלימפה במרכז הגרון מעל הגרגרת. רופא א.א.ג הפנה אותי לבדיקת FNA . במקביל נעשתה לי בדיקת שקיעת דם והתוצאות תקינות. האם על סמך תוצאות שקיעת הדם ניתן לשלול סיכוי לסרטן בלוטות הלימפה ? האם התנפחותה של הבלוטה מעידה על סרטן? נ.ב הבלוטה לא שנתה את גודלה ולא התנפחו בלוטות נוספות .

תשובה:
הגדלת בלוטות לימפה צוואריות הוא ממצא שכיח מאוד, בעיקר בצעירים. מחקר שהתבצע ביוון ועקב אחר חולים שפנו לרופא עקב הגדלת בלוטות לימפה צוואריות גילה כי ב- 58% מן המקרים לא נמצאה סיבה להגדלת הבלוטה, למרות מעקב של כ- 5 שנים. קיימות סיבות רבות להגדלת הבלוטות הצוואריות, שהשכיחות שבהן הן זיהומיות: דלקת בגרון, דלקת בשיניים, מחלה ויראלית כמו Infectious mononucleosis (מחלת הנשיקה) - שעשויה להיגרם ע"י וירוסים שונים, מחלת שריטת החתול (cat scratch disease) ועוד. תרופות עשויות לעיתים לגרום להגדלת בלוטות. מחלות ממאירות, וביניהן לימפומה - הן סיבה נדירה להגדלת בלוטות לימפה צוואריות. מחקר שבדק את האבחנות הסופיות של חולים עם הגדלת בלוטות לימפה צוואריות גילה כי רק ב- 1.1% מן המקרים היה מדובר בגידול כלשהו. בקרב החולים הצעירים מגיל 40 - התגלתה ממאירות ב-0.4% בלבד. כאשר מעריכים חולה המתלונן על הגדלת בלוטות צוואריות יש לבדוק כמה פרטים: קיום תלונות גופניות נוספות המעידות על זיהום באיזור הראש והצוואר (נזלת, כאבי ראש, שיעול, דלקת בשן), חשיפה לבעלי חיים (חתולים), בשר לא מבושל, עקיצות חרקים. סימפטומים כמו חום ממושך, ירידה במשקל ועוד. הבדיקה הגופנית חשובה מאוד להערכת הבלוטה: מה גודלה, מה המרקם שלה, האם היא רגישה למגע. שקיעת דם תקינה אינה שוללת לחלוטין אבחנה של לימפומה, אך היא מורידה את הסיכוי לכך באופן משמעותי. לא ברור לי מדוע הרופא הפנה אותך לבדיקת א.א.ג. זמן קצר כל כך לאחר שהבחנת בהגדלת הבלוטה, משום שבמקרים כאלה מקובל להמתין ולחזור על הבדיקה לאחר 2-4 שבועות. ייתכן כי מצא דבר מה חשוד בהיסטוריה הרפואית או בבדיקה הגופנית. תוכל לקרוא עוד על הגדלת בלוטות לימפה צוואריות באתרים הבאים: http://www.emedicine.com/PED/topic1333.htm
רופאים בתחום
ד"ר ורד ליבנה
ד"ר ורד ליבנה נוירולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"לדר' ליבנה הגענו בהמלצת רופא המשפחה לאחר שהיה בהרצאה של דר' ליבנה לרופאים בקהילה. הרופאה הקדישה לי ולביתי (בת 18) את כל הזמן הנחוץ (כמעט שעה), בדקה את כל המסמכים שהבאנו עוד בזמן הביקור, הפנתה את ביתי לעוד בדיקה נוספת - מבחן MOXO (לא כלול בסל) ונתנה לנו את המייל הפרטי שנשלח לה את תוצאות הבדיקה בשביל שתפענח אותה. עוד אציין שבהמשך גם קיבלנו הקלות למבחן הפסיכומטרי. אני רוצה להודות לדר' ליבנה וממליץ עליה בחום."
ד"ר אריאל יודלב
ד"ר אריאל יודלב רפואת שיניים
5.0
( 14 חוות דעת )
"לאחר שעברתי רופאים רבים עם טיפולים לא פשוטים החוויה הייתה שונה לגמרי מקצועית ורגישה. גם התוצאה לאורך זמן הייתה מצויינת."
ד"ר אביטל גלאובך
ד"ר אביטל גלאובך יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופאה מומחית ברפואה אסתטית , מומחית ברפואת נשים, פתולוגיה צוואר הרחם, פוריות
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו