דלג לתוכן
בני בן 16. נולד עם מחלה בשם קרניוסינוסטוזיס. כעת גילו לו פיברוס דיספלזי
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 12/06/2004
2 דקות קריאה
שאלה:

בני בן 16. נולד עם מחלה בשם קרניוסינוסטוזיס. כעת גילו לו פיברוס דיספלזיה בעצם המקסילה השמאלית, עם מעורבות של ארובת העין. רציתי לדעת פרטים על שתי המחלות, מהו מהלך המחלה, מהם סיבוכיה, והאם המצב יכול להיהפך לממאיר.

תשובה:
מרגע ההיווצרות ועד לתום השנתיים הראשונות לחיים מוח התינוק גדל במהירות. המוח מכפיל את נפחו בחצי שנה הראשונה לחיים, ואז גדל בהדרגה עד שמגיע לגודל של מבוגר. על מנת לאפשר צמיחה זו, הגולגולת חייבת להיות גמישה ולצמוח יחד איתו. מסיבה זו הגולגולת אינה בנויה מעצם אחת, אלא מורכבת מעצמות שטוחות המחוברות זו לזו ע"י תפרים. אצל תינוקות התפרים פתוחים, ובנקודות ההצטלבות בין העצמות נוצרים רווחים בצורת נקודות רכות בשם מרפסים. עד לגיל שנתיים חלה התגרמות מלאה של אותם אזורים רכים והם נהפכים לעצם. המוח הוא שקובע את גודל הראש. כאשר כל התפרים פתוחים עד לגיל שנה וחצי לערך, והמוח גדל, התפתחות הגולגולת תהיה תקינה. קרניוסינוסטוזיס (craniosynotosis), הוא מצב בו קיימת סגירה מוקדמת של תפר אחד או יותר בגולגולת התינוק. זה גורם לצורת ראש לא תקינה ואסימטרית, ובמקרים מסוימים להפרעה בארובות העיניים ובלט עין, ולהפרעה במבנה הפנים. הסיבוכים של המחלה מעבר לאלמנט הקוסמטי הם לחץ תוך- גולגולתי מוגבר שלוחץ על המוח ועשוי לגרום לפגיעה בו שביטוייה הן בעיות קוגניטיביות, בלט עין שיכול לגרום לקושי בעצימת העין ונזק לקרניות עם ירידה בראיה, לחץ על עצבי הראיה שעשוי לפגוע אף הוא בראיה, תיתכן פזילה והפרעה בתנועות העיניים, ותיתכן הפרעה בשמיעה. כתוצאה מהיצרות מעברי האף ומיקום לא תקין של החיך, ייתבנו במקרים מסוימים הפרעות בדיבור, במנשך ובנשימה. הגורם למחלה אינו ידוע, וכפי הנראה אינו תורשתי. הסיכוי שבמשפחה בה נולד ילד עם קרניוסינוסטוזיס יוולד ילד נוסף עם אותה בעיה, נמוך מאוד. במקרים מסוימים המחלה היא חלק מתסמונת גנטית, אולם לרוב לא כן הדבר. ישנם כמה סוגים של קרניוסינוסטוזיס, על פי סוג התפר שנסגר מוקדם ומיקומו. הטיפול הוא בדרך כלל ניתוח ראש, בחודשים הראשונים לחיים. המעקב והטיפול נעשים ע"י צוות רפואי קליני רחב היקף הכולל נוירוכירורג ילדים, רופא עיניים, רופא שיניים, קלינאי תקשורת, רופא אף אוזן גרון ועוד. לקריאה נוספת: http://cpmcnet.columbia.edu/dept/nsg/PNS/Craniofacial.html#
רופאים בתחום
ד"ר משה מלכין
ד"ר משה מלכין עיניים
מנתח עיניים בכיר ב"אסותא" ת"א
ד"ר גבי לביא
ד"ר גבי לביא רפואת שיניים
רופא שיניים, מומחה לרפואת הפה, מוסמך לביצוע היפנוזה רפואית וכן לשימוש בגז צחוק
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו