דלג לתוכן
שתי סיבות אפשריות לכאבים עזים ברגל
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 12/08/2008
2 דקות קריאה
שאלה:

ילדתי תינוקת מקסימה לפני כחודש. לפני הלידה החלו אצלי כאבים שבאו והלכו ברגל שמאל, לא ייחסתי לזה חשיבות רבה היות שחשבתי שזה בגלל המשקל שנוסף לי (20 קילו) במהלך ההריון, וזה גם לא היה כל יום. לאחר הלידה הכאבים החריפו, וממש לא יכולתי ללכת או לשבת, ואפילו בשכיבה היו לי כאבים עזים. לקחתי אופטלגין כמה פעמים ביום ורק כך הצלחתי להעביר את היום. מובן שהלכתי לאורתופד, והוא שלח אותי לבדיקת MRI. הוא אמר שזה או טרנזיאנט אוסטאופורוזיס, או טרנזיאנט אוסטאונקרוזיס. בתשובה של בדיקת ה- MRI כתוב: "יכול להתאים ל-AVN. יש שינויים בצקתיים והיפרמיים דיפוזיים בירכיים הפרוקסימליות כולל ראשי ירכיים, בולט יותר משמאל". כתוב גם שטבעם המדוייק של הממצאים אינו ברור. אני עם תינוקת ומנסה לנוח כמה שרק אפשר, אבל מנוחה טוטאלית אינה אפשרית. האם זה משהו שעובר? ותוך כמה זמן? אני ממש אובדת עצות. לפני כמה ימים היתה הטבה, ולפני יומיים שוב החלו כאבים חזקים. האם זה נורמלי לאחר לידה?

תשובה:
הבעיות שאת מתארך אכן מתאימות לחשד שהועלה בעקבות בדיקת ה- MRI. המצב הנקרא transient osteoporosis הוא מצב בו מתרחשת ירידה בצפיפות העצם הדומה לזו הנצפית בדרך כלל בנשים לאחר הפסקת הווסת. נשים בטרימסטר השלישי להריונן חשופות במיוחד ללקות במצב זה הנפוץ בעיקר באזור מפרק הירך. מצב הגורם לסימפטומים דומים אך נבדל ממנו בכמה מאפיינים ומהווה אתגר רפואי מורכב הרבה יותר מכונה osteonecrosis של מפרק הירך. בניגוד למצב הראשון, המאופיין בירידה מקומית ולא מוסברת בצפיפות העצם, ההסבר למצב השני הוא ככל הנראה הפרעה בזרימת דם מקומית לראש עצם הירך. התוצאה בשני המקרים דומה: כאבים קבועים או כאבים המוחמרים בנשיאת משקל סביב מפרק הירך או המפשעה. בעוד המצב הראשון נוטה לסגת באופן ספונטני, השני עלול להחמיר ללא טיפול. הבדל חשוב אחר הוא אופי הטיפול. בעוד במצב הראשון נהוג להציע מנוחה ונוגדי כאבים בלבד, AVN עשוי להיות מטופל, לא רק על ידי מנוחה ונוגדי כאבים אלא גם באמצעים ניתוחיים. לאור הקושי שיש לעיתים להבין בין שני המקרים, חשוב שיהיה מעקב אורתופדי הדוק אחר הבעיות שאת חשה, שיושוו הממצאים בהדמיה, ושיתוכנן לך טיפול בהתאם. בברכת בריאות שלמה, ד"ר רונן בלכר - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר אלי רוזנפלד
ד"ר אלי רוזנפלד כירורגיית פה ולסת
רופא בכיר במחלקה לכירורגיית פה ולסתות בביה"ח בילינסון, מרכז רפואי רבין בפתח תקווה.
ד"ר זאב הורוביץ
ד"ר זאב הורוביץ אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
כירורג אף אוזן גרון, ראש-צוואר, אוזן תיכונה, שקדים אדנואידים
ד"ר נסיה לנג פרנקו
ד"ר נסיה לנג פרנקו יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 43 חוות דעת )
"ד"ר נסיה לנג היא רופאה מדהימה, מקצועית ומלאת רגישות. אני נוסעת אליה מרחוק כי אין כמוהה- שילוב של מקצועיות שיא ואנושיות מדהימה. תודה על האפשרות להיות מטופלת שלה."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו