שאלה - רמות נמוכות של ויטמין B12 וברזל

השאלה:
לאחרונה עשיתי בדיקת דם מקיפה וקיבלתי תוצאות שאיני יודע לפרשן. יש לי כמה שאלות שאני מקווה שתוכלו לענות עליהן. גובהי 184 ס"מ, משקלי 70 ק"ג, אני ממעט בפעילות גופנית וממעט באכילת בשר.

1. רמת הוויטמין B12 אצלי היא B12, כמעט בגבול התחתון. מה לעשות? יש לציין שהייתי צמחוני במשך כמה שנים ולאחרונה חזרתי לאכול בשר. האם כדאי לקחת תוסף, אם כן, איזה? או האם כדאי לאכול בשר אדום? ואם כן כמה וכיצד?

2. פריטין: 54. ברזל: 52. אני יודע שברזל נמוך מאוד זה לא בריא. אבל בבדיקה הקודמת שעשיתי, לפני כשנתיים, היה ערך הברזל גבוה מדי. מה לעשות כדי לייצב את הברזל ברמה בריאה?

3. רמת ה-MCH היתה 29.1, מתחת לטווח הנורמלי. האם זה בגלל הברזל הנמוך? האם זה מדאיג? מה לעשות?

4. אחוז מאקרו ומיקרו נמוכים (0.1 ו-0.8 בהתאמה) - מה זה אומר?

5. אחוז הייפר והיפו נמוכים (1.4 ו-0.2 בהתאמה) - כנ"ל.

6. כולסטרול טוב נמוך (38) וכולסטרול רע יחסית גבוה (87). סך הכולסטרול נמוך יחסית (138). מה זה אומר? האם זה מדאיג?

7. טרנספרין נמוך (217). כנ"ל.


תשובה:


הערכים שנתת אינן מספקים לי די מידע, חסרים לי כמה ערכים כדי להשלים את התמונה, אך אנסה בכל זאת:

ויטמין B12 הוא אמנם בגבול התחתון, אך עדיין בגדר הנורמה. לא הייתי ממליצה לקחת תוספי מזון כל עוד ניתן לקבל אותו מן החי בדרך הטבעית. מכיוון שרמת ה- HDL שלך מעט נמוכה ורמת ה- LDL תקינה, הייתי ממליצה לך לאכול דגים או כבד במקום בשר אדום להעלאת רמת הוויטמין B12. בנוסף, פעילות גופנית יכולה לעזור בהעלאת ערכי ה-HDL. בכל מקרה, אין סיבה לדאגה.

רמות הברזל והטרנספרין שלך אכן מתחת לנורמה, מה שגורם ל-MCH וגם ל-MCV להיות נמוך. מהי רמת ההמוגלובין שלך? גם כאן, לא הייתי ממהרת לקחת כדורי ברזל לפני נסיון באכילת מזונות עשירים בברזל – דגנים, ביצים, עלי ירקות ירוקים, אגוזים. נסה לחזור על בדיקות הדם בעוד כחודשיים.

לא ידוע לי באילו בדיקות מדובר, נסה לפרט יותר על המאקרו ומיקרו.

רצוי לפנות לרופא המשפחה כדי שייתן לך תשובות והנחיות בהתאם לתמונה המלאה.

בהצלחה!

ד"ר נעמה זנזורי - אינפומד





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!