דלג לתוכן
המשמעות של בדיקת PSA
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 15/12/2008 תאריך עדכון: 18/09/2013
1 דקות קריאה
שאלה:

אני בן 67. עקב ריבוי שתן בלילה נתבקשתי לעבור בדיקת PSA, אולטרסאונד, ובדיקה רקטלית. בבדיקת PSA נמצא הערך 5.4 ובבדיקה חוזרת היתה התוצאה 4.7. בבדיקה הרקטלית ובבדיקת האולטרסאונד הכל היה בסדר. מה עלי לעשות? האם יש מקום לחשש כלשהו?

תשובה:
PSA הוא גליקופרוטאין (חלבון עם שיירים סוכריים) המיוצר על ידי תאים בערמונית. חלבון זה הוא פרוטאז, כלומר חלבון היכול לפרק חלבונים אחרים. ה- PSA נמצא ברמה גבוהה ברקמת הערמונית ובנוזל הזרע. תפקידו הביולוגי הוא גרימת התנזלות הזרע. רמה תקינה של PSA נעמה בין 0 ל-4 נ"ג\ד"ל. למרות שמו, חלבון זה אינו נמצא באופן בלעדי ברקמת הערמונית, אך ניתן לומר כי באופן פונקציונלי, ניתן להשתמש בו לצורך אבחנה ומעקב אחר תהליכים פתולוגיים של הערמונית. רמה מוגברת של PSA אינה ייחודית לסרטן הערמונית: יותר ממחצית הגברים שלהם רמה מוגברת של PSA לא מאובחנים כסובלים מגידול בערמונית. לצערי לא פירטת את תוצאות בדיקת האולטרסאונד שביצעת, אם היתה הגדלה של הערמונית היכולה להסביר את ריבוי השתן בלילה, וכן הלאה. יתכן שמדובר פה בהגדלה שפירה של הערמונית, וטיפול סימפטומטי בלבד יקל עליך בלילה, ואם כך, בינתיים תזדקק רק להמשך המעקב. אני ממליצה לגשת לבדיקת אורולוג עם תוצאות הבדיקות שביצעת לקבלת ייעוץ מקצועי והמשך טיפול. מידע נוסף על בדיקת PSA תמצא באינדקס הבדיקות של אינפומד: http://www.infomed.co.il/medTest1.asp?tID=98
רופאים בתחום
ד"ר אנה וסילביצקי
ד"ר אנה וסילביצקי רפואה אסתטית
4.9
( 65 חוות דעת )
"דר. אנה וסילבצקי מקצועית ביותר, עדינה וקשובה לצרכי המטופל. יודעת בדיוק מה היא עושה ולא דוחפת טיפולים שלא צריך. נותנת שירות מקצועי במלוא הסובלנות. לא מחליפה אותה בשום רופא."
ד"ר שרון דמול אליעז
ד"ר שרון דמול אליעז אנדוקרינולוגיה ילדים
5.0
( 15 חוות דעת )
"אחרי הרבה ביקורות טובות שקיבלתי מחברות שלי על ד"ר דימול הגעתי אליה עם הבת שלי, והבנתי במה מדובר ... מקצועית, יסודית, לא מפספסת אף בדיקה, מסבירה כל פרט בתהליך וזמינה לכל שאלה.. הבת שלי ממש הרגישה בנוח איתה לדבר ולשתף בתהליך .. לא מובן מאליו"
מרפאת מרקוביץ'- מרכז מומחים ברפואת שיניים
מרפאת מרקוביץ'- מרכז מומחים ברפואת שיניים רפואת שיניים
4.9
( 31 חוות דעת )
"רופא אדיב ומקצועי"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו