שאלה - הקשר בין אוסטאונקרוזיס של הלסת לטיפול בביפוספונאטים

השאלה:
אני בת 57, מטופלת באקטונל חד-שבועי (ריסדרונאט סודיום 35 מ"ג). ברצוני להתחיל טיפול שיניים. האם יש סיכון בריאותי בכך? יש אזהרה בעלון לצרכן.


תשובה:


יש קשר בין השימוש בביספוספונאטים לבין התפתחות אוסטאונקרוזיס של הלסת. זו תופעה קשה לטיפול, הקשורה לעיתים קרובות בפרוצדורות דנטליות. החשש מפרוצדורות דנטליות בזמן השימוש בתרופה נובע מקשר זה.

נמצא קשר בין אוסטאונקרוזיס של עצם הלסת לבין טיפול בביספוספונאטים שניתנו דרך הווריד, במיוחד כאשר הטיפול היה במינון גבוה. לפי מחקר אחר, 96% ממקרי האוסטאונקרוזיס של עצם הלסת הקשורים לטיפול בביספוספונאטים דרך הווריד (במיוחד pamidronate ו- zoledronate), ורק מיעוט המקרים קשור בטיפול בביספוספונאטים שניתנו בכדורים. מתוכם מרבית המקרים כתוצאה מטיפול ב- alendronate ורק מקרה אחד כתוצאה משימוש ב - risedronate (אקטונל).

הקשר בין טיפול בביספוספונאטים בכדורים לבין אוסטאונקרוזיס פחות ברור.

אוסיף גם כי הסיכוי לפתח אוסטאונקרוזיס של הלסת קשור גם בהיגיינת פה לקויה. הסיכוי לפתח בעיה זו אינו גבוה, ואף על פי כן רצוי שתיוועצי מראש עם הרופא שרשם לך את התרופה או עם רופא השיניים.

בברכה,

ד"ר שירי אורי - אינפומד





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!