שאלה - ההשפעה של תרופות מסוג NSAID על לחץ הדם

השאלה:
יתר לחץ דם גבולי נגרם אצלי כנראה עקב נטילת תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים, כגון איבופן, נורופן וולטרן וכו'. לאחרונה טופלתי באספירין 75 מ"ג לאחר תקופה ארוכה בה לחץ הדם התייצב בגבול הנורמלי, וכתגובה החל לחץ הדם לטפס שוב. בבדיקה באתר מצאתי כ


תשובה:


אחת מתופעות הלוואי של התרופות נוגדות הדלקת שאינן סטרואידליות (NSAIDS), היא עלייה בלחץ הדם. זוהי תופעה מוכרת ומתועדת בספרות הרפואית. המנגנון אינו נהיר לגמרי, אך ידוע שחלק חשוב נגרם בשל עיכוב ייצור פרוסטגלנדינים (חומרים המרחיבים כלי דם והגורמים להפרשת מים ומלח) על ידי ה- NSAIDS.

באנשים להם אין ברקע יתר לחץ דם, או באנשים עם יתר לחץ דם ללא טיפול תרופתי, ל-NSAIDS יש ככל הנראה השפעה מזערית על לחץ הדם. לעומת זאת, כאשר נוטלים NSAIDS יחד עם תרופות להורדת לחץ דם, ההשפעה של התרופות מורידות לחץ הדם, יורדת (במיוחד תרופות להורדת לחץ דם ממשפחת המשתנים, חוסמי אלפא, חוסמי בטא ומעכבי ACE).

בהשוואה בין ה- NSAIDS השונים, לאינדומתאצין, נאפרוקסן ופירוקסיקאם נמצאה ההשפעה החזקה ביותר על העלאת לחץ הדם. לפי רוב הדיווחים, לאספירין יש השפעה מינימלית, אם בכלל, על לחץ הדם, על אף השתייכותו למשפחת ה- NSAIDS.

מבחינת ההשפעה של ה NSAIDS על תרופות להורדת לחץ דם, מחקרים הראו שהם לא משפיעים על תרופות ממשפחת התרופות חוסמות תעלות הסידן ( אמלודיפין, ניפדיפין וכו') ושהם כן משפיעים על פעילות התרופות שציינתי למעלה, ולכן נחוץ מעקב צמוד יותר אחרי לחץ הדם אם מטופלים ב- NSAIDS ובתרופות להורדת לחץ דם מהקבוצה שציינתי למעלה.

לסיכום, אם יש עלייה של לחץ דם, ממליצים להנמיך מינון ה- NSAIDS (אבל אני מבינה שאתה כבר מטופל במינון הנמוך של אספירין, 75 מ"ג). אם חייבים להמשיך את הטיפול באספירין ולחץ הדם אינו מאוזן, גם לא על ידי שינוי אורחות חיים, כנראה שיהיה צורך להוסיף טיפול תרופתי, רצוי כזה שאין לו אינטראקציה משמעותית עם האספירין.

בברכה,

ד"ר טלי צ’רנוביצקי - אינפומד





רופאים ומכונים בפוקוס

הצטרפו לאינדקס הרופאים!